دانشمندان اعلام كردند اندازه‌گیری میزان یك پروتیین خاص در خون می‌تواند بهترین شیوه برای تعیین میزان چربی باشد كه اعضای بدن را دربرگرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی‌بی‌سی، انباشت چربی احشایی با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم مرتبط شناخته شده است.

محققان دریافتند مقدار تولید یك پروتیین خاص در چربی احشایی، بسیار بیشتر از چربی است كه درست زیر پوست قرار دارد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریكا و دانشگاه لایپزیك آلمان نتایج بررسی خود بر روی ‪ ۱۹۶‬تن را در مجله "متابولیسم سلولی" منتشر كردند.

آنها نشان دادند ژنهایی كه پروتئین موسوم به "‪ "RBP4‬را می‌سازند در افراد چاقی كه چربی احشایی بیشتری دارند ‪ ۶۰‬برابر فعال‌تر از افراد لاغر است.

میزان فعالیت این ژنها در افراد چاق با چربی زیاد زیر پوست، ‪ ۱۲‬برابر لاغرها است.

محققان معتقدند اندازه‌گیری "‪ "RBP4‬می‌تواند بطور بالقوه‌ای شیوه موثری برای برآورد چربی بدن باشد و درمان برای كاهش میزان این پروتیین می‌تواند فوایدی برای سلامت بدن در بر داشته باشد.

پژوهشگران در تحقیق پیشین خود نشان دادند كاهش میزان پروتیین "‪"PBP4‬ در موش‌های چاق به این حیوانات كمك می‌كند بدن آنها استفاده بهتری از هورمون انسولین داشته باشند و از این رو خطر ابتلا به دیابت در آنها كاهش می‌یابد.

دانشمندان همچنین نشان دادند انجام اقداماتی برای بهبود حساسیت انسولین در انسانها منجر به كاهش میزان پروتیین "‪ "RPB4‬شد.

"ماتیاس بلوهر" یكی از محققان این گروه معتقد است در آینده نزدیك، سنجش غلظت سرم "‪ ،" RBP4‬نشانه زیستی جدیدی برای چاقی احشایی، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و دیگر عواقب نامطلوب چاقی احشایی خواهد بود.

علاوه بر این استفاده از داروهایی كه میزان "‪ "RBP4‬را كاهش می‌دهد می‌تواند رویكرد جدیدی در درمان نشانگان سوخت و ساز و چاقی احشایی باشد.

تنها عملكرد شناخته شده "‪ ، "RBP4‬حمل ویتامین آ در خون است.

با این حال دانشمندان معتقدند تایید این یافته‌ها هنوز نیازمند تحقیقات بیشتر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha