پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 71703
سلامت نیوز : وزارت بهداشت مجموعه‌ایی از دستورالعمل‌ها در رابطه با رژیم تغذیه‌ایی مناسب با کاهش مصرف نمک، مصرف غذاهای سالم، بهره‌مندی از غذاهای ارگانیک، استفاده بیشتر از غذاهای سنتی تا غذاهای آماده تأکید دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وزارت بهداشت برای حفظ بیشتر ارزش غذایی و رعایت بهداشت در تهیه و مصرف غذا در راستای کاهش فشار خون نکاتی را اعلام کرده است.

از جمله نکات تغذیه‌ایی گفته شده این است که از سرخ کردن زیاد سبزی‌های مورد استفاده در غذاهایی همچون قورمه‌ سبزی که باعث از دست رفتن ویتامین‌های آن می‌شود باید خودداری کرد.

چربی‌های اضافه همراه با گوشت در انواع خورشت‌ها و حتی قبل از چرخ کردن گوشت را تا حد ممکن جدا کنیم.

همچنین پوست مرغ که حاوی کسترول فراوان است را قبل از طبخ به طور کامل جدا کنید.

از انواع حبوبات و سبزیجات بیشتری در غذاها استفاده کرده و مصرف نوشیدنی را همراه با غذا به حداقل برسانید.

در استفاده از روغن تا حد امکان روغن مورد استفاده را کاهش داده و به جای سرخ کردن به تفت دادن اکتفا کنید و از روغن‌های با اسید چرب ترانس پایین (کمتر از10درصد) استفاده شود و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ‌کردنی برای سرخ کردن استفاده شود.

در صورت مصرف نوشیدنی آب و دوغ کم‌نمک و بدون گاز به سایر نوشیدنی‌ها ترجیح داده می‌شود و از پرخوری خودداری کرده و در صورتی که حجم غذا بیش از نیاز بود اضافه غذا را در ظروف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

میزان نمک افزودنی به غذا را محدود کرده و فقط از نمک یددار تصفیه شده استفاده شود. از نمکدان هنگام غذا خوردن استفاده نکنید و از مصرف نمک سنگ برای خیساندن برنج خودداری کنید چرا که سنگ نمک به دلیل ناخالص‌هایی مانند گچ، آهک، شن و ماسه سلامت را به خطر می‌اندازد.

از سوزاندن غذا در زمان کباب کردن یا پخت خودداری کرده و از مصرف بخش‌های سوخته غذا نیز پرهیز کنید چرا که دارای مواد سرطان‌زا هستند.

طبق این دستورالعمل چنانچه از شیر یا شیرکاکائو برای پذیرایی استفاده می‌کنید از شیرین کردن بیش از حد آن اجتناب کرده و از همچنین از شیرین کردن بیش از حد شربت‌ها به علت اینکه حاوی کالری بالایی هستند خودداری کنید.

بیماران مبتلا به چربی خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی باید در مصرف غذاهای چرب با حجم زیاد احتیاط کنند.

همچنین برای جلوگیری از نفخ حاصل از خوردن حبوبات در غذاها می‌توانید قبل از طبخ آنها را به مدت حداقل 4 ساعت در آب گذاشته و پس از دور ریختن آب باقیمانده حبوبات را به غذا اضافه کنید.

مصرف روزانه میوه، سبزی تازه، شیر و لبنیات کم‌چرب فراموش نشود و ترجیحاً از خرما و کشمش به مقدار کم به جای قند در کنار چای استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha