جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۴
کد خبر: 71717
سلامت نیوز : یادم می آید وقتی  9ساله بودم، یك روز پدرم با كیسه ای پر از میوهای ناآشنا، وارد خانه شد. از دور تصور كردم در درون كیسه سیب زمینی است اما پدرم گفت به این میوه ها كیوی می گویند.

چند روزی است در میوه فروشی آن را دیده ام و نهایتاً امروز تصمیم گرفتم چند كیلویی از آن بخرم. وقتی جلوتر رفتم و یكی از آنها را در دست گرفتم، متوجه پوست كركدار و متفاوتش شدم كه كاملاً با میوه هایی كه تا آن روز دیده بودم، فرق می كرد. مادرم پوست یكی از آنها را برایم كند و به صورت حلقه حلقه در یك بشقاب چید و برای امتحان طعمش، به من تعارف كرد. كمی ترش مزه بود اما خوشم آمد به طوری كه تا به امروز هر وقت به من ظرفی از این میوه پیشنهاد می شود حتماً یكی از آنها را خواهم خورد.  شما درباره خواص كیوی چه شنیده اید؟ به نظرتان این میوه منبع كدام یك از ویتامین ها و املاح است؟

ظاهر متفاوت کیوی به همراه طعم خاصش آن را برای همه جالب توجه کرده است. شاید باور نکنید اگر بگوییم که اصلیت این میوه به کشور چین برمی گردد و مردم آن دیار به این میوه یانگ تاوو می گفته اند تا آنکه در اوایل قرن بیستم تخم این میوه توسط مسافران نیوزلندی خریداری شد.آنهاا ین میوه را گوس بری نامیدند اما در سال 1961 كیوی به عنوان یک دسر گرانقیمت وارد منوی رستورا نهای آمریکایی شد و مردم این کشور نام آن را به کیوی تغییر داده و با این نام، كم كم به تمام دنیا معرفی شد.

پر از ویتامین  C

شما هم دقت كرده اید كه با سرد شدن هوا بسیاری از میوه ها و سبزی هایی كه منبع ویتامین C هستند در دسترسمان قرار می گیرند. از انواع مركبات گرفته تا كلم های مختلف و حتی كیوی. انگار خداوند می خواهد با نعمات بی پایانش ما را از هر سرماخوردگی و بیماری عفونی محافظت كند. بله این میوه نیز یكی از منابع مناسب ویتامین C است و می دانید كه خوردن مواد غذایی غنی از این ماده مغذی دفعات ابتلا به سرماخوردگی را به حداقل می رساند.

به طوری كه  مطالعات نشان داده اند، در هر عدد کیوی متوسط كه 46  کالری انرژی دارد، 57 میلی گرم ویتامین C است. به این دلیل متخصصان تغذیه این میوه را منبع عالی این ویتامین معرفی میکنند. حتماً می دانید كه بررسی ها نشان داده اند افرادی كه در برنامه غذایی روزانه خود از انواع  آنتی اكسیدانها استفاده میکنند كمتر به بیماریهای قلبی عروقی، حملات قلبی وانواع سرطانها دچار شده و سیستم ایمنی شان در شرایط رویارویی با استرسها، قو یتر عمل خواهد كرد. یادتان باشد كه هرچه كیوی هایتان رسیده تر باشند، آنتی اكسیدان بیشتری خواهند داشت و مغذی تر خواهند بود.

فیبری محافظ  قلب

علاوه بر ویتامین  C، كیوی منبع غذایی مناسب فیبر نیز هست.  به طوری كه در هر عدد از آن  5/2 گرم از این ماده مغذی وجود دارد. جالب است بدانید، بررسی ها نشان داده اند، رژیمهایی كه فیبر غذایی بالایی دارند ، نمی گذارند سطح كلسترول به حد غیرمجاز و بیمارگونه برسد پس در محدوده طبیعی باقی می ماند و به این ترتیب ریسك ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و حملات قلبی كم می شود.

همچنین، به دلیل باند شدن فیبرها به تركیبات سمی در روده بزرگ و دفع سریعترشان، احتمال بروز سرطان كولون به حداقل می رسد و سطح قند خون نیز در حد طبیعی تنظیم می شود. به این دلیل خوردن این میوه برای دیابتی ها، كسانی كه سابقه بیماری قلبی دارند و یا چربی خونشان بالاست، توصیه می شود.

آسم و کیوی

همانطور كه گفتیم این میوه سرشار از ویتامین  C است. دیده شده، دریافت این ماده مغذی در کاهش علایم بیماری آسم بسیار موثر است. از این رو، متخصصان تغذیه کلیه منابع غذایی این ویتامین را به بیماران توصیه می کنند.

به علاوه، در مطالعه ای که روی 18737 کودک ساکن مرکز و جنوب ایتالیا به انجام رسیده، مشاهده شده است کودکانی که در هفته پنج تا هفت عدد كیوی را میل می کنند دارای علایم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که فقط یک عدد از این میوه را می خورند. آنها کمتر به سرفه خصوصا سرفه های شبانه و مزمن می افتند و در كل شمار این سرفه ها کاهش چشمگیری پیدا می کند. به طوری که سرفه های شدید به میزان 41 درصد و کلیه علایم به میزان 32 درصد افت می کند.

در خانه و آشپزخانه

در هنگام خرید كیوی، یكی از آنها را در میان انگشتانتان قرار داده و درصورتی كه بر اثر فشار جزیی، نرمی در زیر دستانتان احساس شد، بهتر است آن را نخرید. این میوه را می توانید در دمای اتاق البته به دور از نور آفتاب و گرما قرار دهید و نهایتاً چند روزی آن را ذخیره کنید. هرگز این میوه را در کنار سیب، گلابی و یا موز قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متساعد می شود که موجب رسیدن بیش از اندازه كیو ی ها خواهد شد اما در صورتی که میوه شما نارس است می توانید آن را در کاغذ به همراه میوه های یاد شده قرار داده تا فرایند رسیدن انجام شود
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha