یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 71720
سلامت نیوز : لنزهای تماسی یك ابزار پزشكی هستند كه باید توسط چشم پزشک تجویز شوند. چشم پزشك چشم شما را معاینه كرده و مطمئن می شود برای استفاده از لنز تماسی مشكلی ندارید و سپس لنز را برای شما نسخه می كند.

لنزهای تماسی از انواع مختلف پلاستیك ساخته شد ه اند كه به دو گروه اصلی نرم و سخت تقسیم می شوند. لنزهای نرم 25 تا 79 درصد آب دارند، كاملاً راحت هستند و استفاده كننده خیلی سریع به  آنها عادت می كند.لنزها بر حسب جنس، فاصله زمانی كه قابل استفاده اند و قابلیت خوابیدن با لنز در شب تقسیم بندی می شوند.

انواع جدید لنزهای تماسی

لنزهایی كه به طور مداوم به مدت 30 روز استفاده می شوند یك نوع جدید از لنزهای نرم هستند كه میزان زیادی اكسیژن را به  چشم رسانده و بسیار راحت و ایمن هستند.

لنزهای شارژی

لنزهایی هستند كه شكل قرنیه را تغییر داده و دید شما را بدون استفاده از لنز یا جراحی كامل می كنند كه به نام اورتوكراتولوژی یا CRT خوانده می شوند. این لنزها در طول شب استفاده می شوند و در این مدت شكل قرنیه را تغییر داده و در طول روز با اینكه از لنز تماسی استفاده نمی كنید دیدتان بهتر می شود.

لنزهای تماسی قابل تعویض

لنزهای قابل تعویض برای مدت زمان مشخصی قابل استفاده اند و سپس دور ریخته می شوند و یك جفت لنز جدید جایگزین آنها می شود. این لنزها در سال 1987 معرفی شدند و امروزه بیشترین نوع لنز تماسی قابل استفاده اند. لنزهای قابل تعویض به سه دسته كلی تقسیم می شوند. لنزهای قابل تعویض كه هر دو هفته یک بار دور ریخته شده و به جای آنها از لنز نو استفاده می شود. لنزهای قابل تعویض مكرر كه هر ماه یا هر سه ما ه یك بار تعویض می شوند

و لنزهای تماسی با روش سنتی كه هر 6 ماه یا یك سال ی كبار تعویض م یشوند. لنزهای قابل تعویض یا روزان هاند و یا ممتد استفاده می شوند. فرم روزانه فقط طی روز زده می شود و در هنگام خواب درآورده می شود ولی فرم ممتد در هنگام خواب نیز استفاده می شود. لنزهایی كه در شب استفاده می شوند ریسك عفونت بیشتری نسبت به لنزهای روزانه دارند چون ارگانیسمهای خطرناكی كه از طریق انگشتان، پلك یا محلو لهای لنز وارد چشم می شوند زیر لنز تماسی تجمع یافته و در شب بهتر رشد كرده و شانس عفونت قرنیه زیاد می شود.

چرا لنزها را دور می اندازیم؟

باید بدانید هرچه زودتر لنزهای تماسیتان را عوض كنید، چشمهای شما سالمتر و راحتتر خواهد بود زیرا موادی مانند پروتئین، كلسیم و چربیها در اشك به طور طبیعی یافت می شود كه می تواند روی لنز رسوب كند. این امر هم موجب احساس ناراحتی در چشم شده و هم چشم را مستعد عفونت می كند.

كدام نوع لنز قابل تعویض برای شما مناسبتر است؟

برنامه تعویض لنز هر فرد بستگی به چشم او دارد. بعضی از چشمها پروتئین و چربی بیشتری تولید می كنند پس لنز باید زودتر جایگزین شود. همچنین اگر فرد آلرژی داشته باشد باید زود به زود لنزش را عوض كند. به هرحال ارزیابی دقیق و كاملت وسط چشم پزشك می تواند بهترین برنامه جایگزینی لنز را به شما پیشنهاد كند.

چگونه لنزمان را پشت و رو در چشم نگذاریم؟

برای اینكه مطمئن شوید لنزتان را پشت و رو در چشم نمی گذارید آ ن را روی انگشت در مقابل چشمانتان قرار دهید. اگر لنز شكل  U داشته باشد پشت و رو نیست اما اگر لب ههای U  به خارج كشیده شده باشد لنزتان پشت و رو است.

مراقبتهای لنز نرم: در هنگام استفاده از لنز نرم دانستن مراقبتهای آن بسیار مهم است چون عدم مراقبت كافی سبب عفونت می شود كه حتی ممكن است به كوری منجر شود. امروزه استفاده از محلو لهای چند منظوره و لنزهای قابل تعویض روزانه كار مراقبت را آسان کرده است. قبل از تغییر روش مراقبت از لنز با چشم پزشکتان مشورت كنید.

مراحل تمیز كردن لنز نرم

1) دستهایتان را كاملا بشویید تا كثیفی و جرمهای آلوده را به چشمانتان وارد نكنید. دستهایتان  را با حول های خشك كنید كه پرز نداشته باشد.

2) ابتدا لنز یك چشم را خارج کرده و سپس با محلول مخصوص تمیز كنید تا مواد آرایشی شسته شود. بعضی محلولها نیاز به ساییدن لنز دارند ولی بعضی دیگر فقط با ریختن محلول روی لنز تمام رسوبات راپاک می كنند.

3) دوباره لنز را بشویید.

4) لنز را در جا لنزی تمیز بگذارید و آن را با محلول مناسب و محلول ضدعفونی كننده پر كنید.

5) تمام این مراحل را برای لنز چشم دیگر هم انجام دهید.

3  نکته مراقبتی

1) بسته به نوع لنزی كه استفاده می كنید و میزان پروتئینی كه روی لنز شما رسوب می كند پزشك ممكن است محلو لهایی را برای از بین بردن پروتئینها پیشنهاد كند. هرچه عمر لنز بیشتر باشد نیاز به این محلو لها بیشتر می شود ولی لنزهای قابل تعویض معمولاً نیاز به این محلو لها پیدا نمی كنند.

2) برای از بین بردن خشكی و تحریك چشمها از قطرههای چشمی لنز تماسی استفاده كنید.

3) اگر نسبت به مواد شیمیایی موجود در محلو لهای لنز تماسی آلرژی پیدا كردید، بهتر است از محلو لهای بدون نگهدارنده استفاده کنید.

اگر با لنز خود احساس راحتی نمی كنید، چه كنید؟

خیلی از افراد با لنز احساس راحتی نمی كنند.ا گر چشم شما قرمز، دردناك یا متورم ا ست یا ترشحات دارد سریعاً لنزتان را بردارید و دیگر از آن استفاده

نكنید و به پزشك مراجعه نمایید. بسیار مهم است كه چشم و لنز تماسی با هم درست كار كنند یعنی لنزی كه خوب جای گرفته باشد در یك محیط سالم، درست عمل می كند. مسایلی مانند آلرژی و بیماریهایی مثل شوگرن، مشكلات تیرویید یا تغییرات هورمونی هنگام یائسگی موجب بروز مشكلات چشمی مانند سوزش چشم می شوند.

احساس ناراحتی بیماران از لنز تماسی می تواند ناشی از درست پاك نكردن لنز یا درست ضدعفونی نكردن آن باشد. همچنین نوع محلول هم مهم است چون بعضی از محلو لها لنز شما را به خوبی تمیز نخواهند كرد و باعث تغییر كیفیت آن هم می شوند پس حتماً در تغییر محلول لنز با پزشك مشورت كنید. محلو لهایی كه حاوی نگهدارنده هستند ممكن است حساسیت نسبت به نگهدارنده به مرور پیدا شود. اگر شما در محیط آلوده كار می كنید، مواد زاید به راحتی بین لنز و چشم قرار می گیرد و باعث ناراحتی می شود. سیگار كشیدن نیز احتمال خشكی چشم را زیاد می ک‌ند و استفاده زیاد از كامپیوتر به خاطر كم پلك زدن، موجب احساس خشكی چشم می شود.توصیه می شود در صورت وجود هر نوع  ناراحتی به چشم پزشك مراجعه كنید تا علت دقیق آن مشخص شود

منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha