سلامت نیوز: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: افرادی که در مراکز مشاوره و تحکیم خانواده عضو می‌شوند و متقاضی معرفی گزینه‌های مناسب برای ازدواج هستند از نظر سلامت اجتماعی و روانی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مسعود امینی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: بعد از اینکه ‌آیین‌نامه اجرایی ماده 43 ابلاغ شد، از زمان ابلاغ 6 ماه تا پایان اردیبهشت فرصت داریم تا وظیفه خود را که اعتباربخشی و ساماندهی مراکز مشاوره‌ای است انجام دهیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده تصریح کرد: ما معتقدیم در فضای اجتماعی باید کار در دست افراد نخبه،ممتاز و تحصیلکرده دانشگاهی باشد و اولویت ما هم در اعطای مجوز مراکز مشاوره همین است که مجوز را بدهیم و از مؤسسان مراکز حمایت کنیم اما مراکز مشاوره باید توسط افرادی که متخصص هستند اداره شوند.

امینی خاطر نشان کرد: در خصوص مراکز مشاوره ازدواج، آیین‌نامه مصوب مجلس که توسط هیئت دولت ابلاغ شده است تأکید دارد که صلاحیت‌ها حتماً احراز شود یکی از این موارد سن افراد است که فرد حتماً 35 سال سن داشته باشد چون این افراد باید از بخشی از تجارب اجتماعی برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده ادامه داد: دارابودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در حوزه مشاوره و تأهل از دیگر موارد صلاحیت افراد است و چون قرار است به جوان‌ها در جامعه مشاوره دهند تجربه در زندگی، از موارد احراز صلاحیت متقاضیان دریافت مجوز است.

امینی در خصوص نحوه تعیین صلاحیت تخصصی این افراد گفت: در خصوص تخصص این افراد هم آیین‌نامه پیش بینی کرده است که باید از سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور مدرک علمی که پروانه تخصصی است، دریافت کرده باشند.

وی تصریح کرد: ما یک کمیسیون ملی نیز در کمیسیون ماده 43 داریم که معاونت فرهنگی و تربیتی وزارتخانه مدیر این کمیسیون است و همین کمیسیون در استان کارهای مرتبط با این حوزه را رصد و دنبال می‌کند.

وی در خصوص برخورد با سایت‌های غیرمجاز همسریابی گفت: یکی از وظایف ما این بوده و از سال قبل جلسات متعددی را با پلیس فتا، وزارت ارشاد و مجموعه‌های مرتبط دیگر داشتیم اما تا قبل از این آیین‌نامه هیچ ردپا و محل قانونی برای برخورد با این سایت‌ها وجود نداشت ما هم به عنوان یک آسیب آن را قبول داشتیم و سایت‌ها را رصد کردیم و به مراجع ذیربط هم آن را اطلاع دادیم.

وی افزود: شخصی که مجوز تأسیس مراکز مشاوره را می‌گیرد. هم از لحاظ علمی و هم صلاحیت‌های عمومی مورد تأیید است. این افراد می‌توانند متقاضی مجوز تأسیس مراکز مشاوره درجه یک باشند.

امینی تصریح کرد: ما سه نوع مرکز مشاوره در خصوص تحکیم خانواده خواهیم داشت که یکی مراکز درجه یک ما می‌توانند هستند که فرآیند پیگیری خدمات همسرگزینی را انجام دهند. در مراکز مشاوره درجه یک صاحبنظران دانشگاهی و حوزه علمیه ارائه خدمت می‌کنند.

وی در خصوص روند انتخاب همسر مناسب برای افرادی که در این مراکز عضو می‌شوند افزود: یک شخص وقتی که مرکز مشاوره را انتخاب کرد از بانک اطلاعاتی مدنظر، افراد هم شأن و هم کفو او انتخاب و به افراد معرفی می‌شوند و مشاوره اولیه آنها در مرکز مشاوره انجام می‌شود و صلاحیت‌های این شخص احراز می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: احتمال دارد شخصی مدعی شود دکتر است چرا که در سایت‌های قبلی فریب‌هایی از این دست را داشتیم این مراکز مشاوره مدرک دانشگاهی فرد را می‌بینند و با مدارک شخصی انطباق می‌دهند و به فرد اعلام می‌کنند که چند گزینه مناسب برای آنها وجود دارد.

 امینی ادامه داد: اما هنوز معارفه اولیه اتفاق‌ نمی‌افتد وقتی که شخص یکی از گزینه‌ها را انتخاب کرد با شخص منتخب مشاوره انجام می‌دهند و در جلسه بعدی، آنها از طریق خانواده به هم معرفی می‌شوند.

وی افزود:  تمام مراحل از قبل از آشنایی تا ازدواج در مراکز مشاوره انجام می‌شود تا مرحله‌ای که کارشناسان و مشاوران مطمئن شوند این افراد از لحاظ خصوصیات شخصیتی با هم منطبق هستند و می‌توانند با هم زندگی کنند همچنین سلامت اجتماعی و روانی افراد نیز با حضور مشاوران و کارشناسان بررسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha