سلامت نیوز: مصرف مواد مخدر توسط دانش آموزان دلایل متفاوتی دارد. برخی از علل مصرف مواد مخدر به دوران رشد آنها ارتباط دارد. کودکان و نوجوانان در دوران رشد کنجکاو هستند و برای یافتن هویت شخصی با مسائل متعددی روبرو می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، آنها ممکن است با انواع مواد مخدر روبرو شوند و توجه شان به آنها جلب شود. اگر برنامه های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل اجرا نشده باشد دانش آموزان به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند.

سوءمصرف و اعتیاد به الکل، سیگار و سایر مواد مخدر در ایالات متحده آمریکا، سالانه بیش از نیم تریلیون دلار خرج روی دست دولت می گذارد. این هزینه با اضافه شدن خسارت های اقتصادی، پزشکی، جنایی و اجتماعی افزایش می یابد. سالانه سوء مصرف مواد مخدر و الکل باعث مرگ بیش از ۱۰۰هزار آمریکایی می شود. مرگ ناشی از مصرف دخانیات و بیماری های مربوط به آن نیز سالانه ۴۴۰ هزار نفر برآورد می شود.

مردم در تمام سنین از عواقب آسیب رسان سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد در امان نیستند. مادرانی که در دوران بارداری در معرض سوء مصرف مواد مخدر باشند، کودکانی نارس و با وزن کم به دنیا می آورند.

نوجوانانی که دچار سوءمصرف مواد مخدر می شوند به سرعت افت تحصیلی پیدا می کنند و گاه مجبور به ترک تحصیل می شوند. بسیاری از آنها در معرض خشونت، تجاوز و بیماری های عفونی قرار می گیرند.

بزرگسالانی که سوءمصرف مواد مخدر دارند، به کاهش حافظه مبتلا می شوند. کاهش تمرکز و اغتشاش فکری، در میان بزرگسالان معتاد شایع است. سوءمصرف مواد مخدر والدین باعث ایجاد هرج و مرج و تنش در خانواده می شود. کودک آزاری و غفلت در مراقبت از سلامت کودکان، رایج است. چنین خانه هایی کانونی برای انتقال اعتیاد و سوءمصرف مواد به نسل بعد محسوب می شوند.

راه حل علمی چیست؟


دانشمندان با بررسی تاثیر مواد مخدر بر مغز و رفتار انسان ها، درصدد توسعه برنامه های پیشگیری، درمان و بازتوانی هستند. این تحقیقات به عملی شدن فرضیات و ایده ها در جوامع مختلف کمک می کند. نتیجه پژوهش های انجام شده نشان داده اند بهترین راهکار، پیشگیری از مصرف مواد مخدر است.

تاکید بر پیشگیری از اعتیاد در دوران نوجوانی


همان طور که نتایج تحقیقات نشان داده است، هر چه سن شروع سوء مصرف مواد مخدر پایین تر باشد، شانس ابتلا و وابستگی به ماده مخدر بیشتر و خطر جدی تر است. در سنین نوجوانی، موادمخدر می تواند ساختار مغز افراد را تغییر دهد و فرد را در معرض اعتیاد چند گانه به سیگار، الکل، موادمخدر و روابط جنسی قرار دهد.

پیشرفت و سرعت اعتیاد در نوجوانان بسیار سریع است. در نوجوانی، افراد به گروه همسالان گرایش بیشتری پیدا می کنند. نوجوان برای ترک دوران کودکی، شتاب بسیاری دارد. در مرحله ای از رشد طبیعی، نوجوانان معمولا تمایل دارند قوانین اجتماعی، مدرسه و خانواده را زیر سوال ببرند و به دنبال تغییر هستند.

از طرفی دسترسی به الکل و مواد مخدر با توجه به حضور آنها در اجتماع آسان تر از دوران کودکی است. تغییر مقطع تحصیلی و تغییر مدرسه، باعث می شود نوجوانان تا حد زیادی در معرض آسیب سوءمصرف موادمخدر قرار گیرند.

برخی از نوجوانان ممکن است به اصرار دوستان برای تجربه کردن آنچه آنها قبلا آزموده اند، موادمخدر مصرف کنند. البته کاهش اضطراب یا حتی مصرف استرویید، داشتن ظاهری مانند ورزشکاران یا افزایش انرژی و سر زندگی در اثر نوشیدن الکل و اکستازی، قضاوت نوجوان را در مورد این مواد غیرواقعی می کند.

نوجوانان هنوز مهارت تصمیم گیری و قضاوت عاقلانه را کسب نکرده اند، بنابراین هیچ تعجبی ندارد بعد از نوشیدن الکل، مشکلات تحصیلی و خانوادگی بر سرشان آوار شود. بنابراین باید هر تغییری را در دوران نوجوانی جدی گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha