سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: یک نوع تومور در پسر‌های محدوده سنی 10 تا 20 ساله شایع است که علامت آن خونریزی بسیار شدید و مکرر بینی است که باید همان بار اول به پزشک مراجعه کرد در غیر این صورت می‌تواند خطرساز باشد.

سیدعلی اصغر شیرازی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: خونریزی بینی در دو دسته از افراد اتفاق می‌افتد دسته اول افراد مسن و دسته دوم کودکان و جوانان.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در افراد مسن، خونریزی بینی عمدتاً به دلیل افزایش فشار خون و تصلب شرایین است؛ یعنی سفت شدن رگها که باعث می‌شود رگ‌ها حتی با یک سرفه و عطسه شکننده شوندو خونریزی رخ دهد یا اینکه بعضی اوقات نیز، بی‌هیچ دلیلی خونریزی در این افراد رخ می‌دهد.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: خیلی از افراد مسن به خاطر مشکلات قلبی که دارند از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند که همین خاصیت ضدانعقاد بودن، خونریزی را شدت می‌بخشد.

شیرازی محل خونریزی در افراد مسن را در قسمت‌های پشتی بینی دانست و گفت: در افراد جوان محل خونریزی عمدتاً در قسمت‌ جلوی بینی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خونریزی‌های بینی بیشتر در تیغه بینی اتفاق می‌افتد - تیغه بینی همان است که دوبینی را از هم جدا می‌کند - چرا که در این محل رگهای زیادی وجود دارند که برای خونریزی مستعد هستند.

متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: در جوانان و کودکان، علل شایع خونریزی بینی ضربه خوردن به بینی است؛ حتی ضربه‌های کوچک نیز می‌تواند باعث خونریزی شود.

وی دست زدن به بینی و دستکاری در بینی را نیز از علل خونریزی بینی در این قشر دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: خشکی هوا و خشکی بینی نیز دو عامل دیگری است که هم در جوانان و هم در افراد مسن می‌تواند باعث خونریزی بینی شود چرا که در افراد مسن خشکی بینی می‌تواند خونریزی بینی به علل دیگر را تشدید کند.

شیرازی از دلایل غیرشایع خونریزی بینی را، تومورهای بینی دانست و گفت: بعضی از تومورها فقط خونریزی می‌دهند.

وی گفت: اگر خونریزی از یک طرف بینی و برای مدت طولانی ادامه یابد یعنی دو، سه هفته به طور مکرر و فقط از یک سمت بینی ادامه یابد می‌بایست حتماً به پزشک متخصص مراجعه کرد.

شیرازی در پاسخ به پرسشی، مبنی بر اینکه علت خونریزی بینی در گرما چیست گفت: خونریزی بینی هم در فصل گرما می‌تواند اتفاق بیفتد و هم در فصل سرما؛ چرا که دلیل این خونریزی بینی خشکی هواست. خیلی از خونریزی‌های بینی را هم در فصل سرما داریم که هوا خشک‌ می‌شود و هم در فصل گرما.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خونریزی‌های یک‌طرفه، خونریزی‌هایی را که همراه با علایمی مثل گرفتگی بینی باشند و خونریزی‌های شدید را از جمله خونریزی‌های خطرناک بینی دانست که می‌بایست هر چه سریعتر به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یک نوع تومور در پسر بچه‌ها شایع است که خونریزی بسیار شدیدی را باعث می‌شود که باید همان بار اول به پزشک مراجعه کرد.

شیرازی ادامه داد: این تومور از سن 10 تا حدود 20 سالگی شایع است و علامت آن خونریزی بسیار شدید و مکرر بینی است که اگر سریع مراجعه نشود می‌تواند خطرساز باشد.

متخصص جراحی گوش و حلق و بینی در پاسخ به اینکه در مواجهه با خونریزی بینی چه اقدامی باید انجام داد گفت: فرد باید حالت نیمه نشسته داشته باشد یعنی سرش را بالا قرار دهد و یک کیسه یخ یا کمپرس سرد روی پیشانی، گونه و اطراف بینی قرار دهد و پایین بینی در زیر استخوان بینی را برای 10 دقیقه محکم نگه دارد. در اکثریت قریب به اتفاق، خونریزی با این اعمال بند می‌آید.

شیرازی ادامه داد: حتی می‌توان با یک پنبه چرب که آغشته به یک پماد مثل تتراسیکلین باشد خونریزی را بند آورد بدین ترتیب که این پنبه را خیلی آرام در دو طرف بینی وارد کرده و روی آن را کمی فشار می‌دهیم و احتمال بند آمدن خونریزی با این روش هم بسیار زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اگر با همه این اقدامات خونریزی بینی بند نیامد می‌بایست به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha