جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 71751
سلامت نیوز:‌ یک فوق تخصص بیماری‌های شبکیه، عارضه "استحاله ماکولای وابسته به سن" را که در افراد سالمند تظاهر می‌یابد از جمله بیماری‌های شایع مربوط به شبکیه چشم دانست و گفت: این بیماری با کاهش دید، بیمار را دچار اختلال بینایی می‌کند. البته با توجه به راهکارهای درمانی موجود، می‌توان بیماری را کنترل کرد.

دکتر محمد ریاضی اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیماری‌های ناحیه ماکولا توضیح داد: ماکولا قسمتی از شبکیه است که به طور طبیعی درهمه افراد وجود دارد. اما بعضی بیماری‌ها می‌توانند این قسمت را درگیر کنند.

وی با بیان اینکه بیماری ماکولا انواع و اقسام مختلفی دارد، گفت: بیماری‌های دژنراتیو که یک نوع آن وابسته به سن است، بیماری‌های ژنتیک و متابولیک ماکولا از این جمله‌اند. همچنین ابتلا به برخی بیماری‌ها به دنبال بروز نقص سیستمیک در اعضای بدن نیز می‌تواند باعث بروز ماکولا شود.

ریاضی اصفهانی ادامه داد: یکی از بیماری‌های شناخته شده متابولیکی که شیوع بالایی هم دارد، دیابت است. دیابت یا مرض قند می‌تواند باعث ایجاد ورم در ناحیه ماکولای شبکیه چشم شود.

این فوق تخصص بیماری‌های شبکیه درباره راهکارهای درمانی ماکولا نیز توضیح داد: تزریق داخل چشمی برخی داروها، لیزر درمانی و عمل جراحی بسته به نوع درگیری ناحیه ماکولا به کار بسته می‌شود.

وی "استحاله ماکولای وابسته به سن" که در افراد سالمند تظاهر می‌یابد را از جمله بیماری‌های شایع مربوط به شبکیه چشم دانست و گفت: این بیماری با کاهش دید، بیمار را دچار اختلال بینایی می‌کند. البته با توجه به راهکارهای درمانی موجود، می‌توان بیماری را کنترل کرد.

ریاضی اصفهانی ادامه داد: ماکولای وابسته به سن به دو نوع خشک و مرطوب تقسیم بندی می‌شود. در این حالت بتدریج ماکولا دچار تحلیل و خونریزی شده و تجمع خون و چربی در این ناحیه ایجاد می‌شود. در این موارد لازم است حتما درمان از طریق تزریق‌های داخل چشمی یا سایر روش‌های درمانی انجام شود.

به گفته این فوق تخصص بیماری‌های شبکیه، خوشبختانه با ورود داروهای جدید، سیر درمان این بیماران طی چند سال اخیر تغییر کرده است. متاسفانه اگر شخصی چند سال گذشته گرفتار این بیماری می شد، احتمال زیادی وجود داشت که بینایی خود را از دست بدهد، اما اکنون با توجه به پیشرفت‌های حاصله و استفاد از داروهای جدید می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را تا 90 درصد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha