مركز علمی تحقیقاتی گیاهان دارویی، معطر و ادویه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهركرد روز یكشنبه راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید.

مسوول مركز گیاهان دارویی و معطر دانشگاه آزاد اسلامی شهركرد گفت: این مركز وابسته به شبكه ملی گیاهان دارویی ایران می‌باشدكه با همكاری دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است.

" عبدالله قاسمی" در گفت وگو با ایرنا افزود:در این مركز آزمایشگاه ، دستگاههای مختلف عصاره‌گیری شامل " سوگسیله" ،" روتاری "، عصاره‌گیری در خلا و اتاقك رشد و كشت بافت گاهیان دارویی تجهیز شده است.

به گفته وی،این آزمایشگاه مجهز به ژرمنیاتور، هودبیولوژیكی، انكورباتور و دستگاه اندازه‌گیری فتوسنتز و كلروفیل مترو می‌باشد.

وی تصریح كرد: دانشجویان و محققان با امكان استفاده از مزرعه و گلخانه تحقیقاتی‌وبهره‌گیری‌ازامكانات‌این مركز می‌توانند درزمینه گیاهان دارویی،معطر و ادویه‌ای اقدام به تهیه پایان‌نامه‌های خود در این زمینه كنند.

مسوول مركز گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهركرد افزود: این مركز در هفت محور تحقیقاتی شامل فتو شیمیایی، اكولوژی، به نژادی،اكولوژی بذر،كشت بافت، بررسی اثرات ضدمیكروبی و ضدانگلی و بررسی دانش بومی اقدام مختلف ایرانی درخصوص كاربرد گیاهان دارویی در درمان و تغذیه انسان و دام فعال خواهد بود.

به گزارش ایرنا،تاكنون ‪ ۹۶‬گونه گیاهی بومی و خاص این استان شناسایی شده و این گونه‌های گیاهی انحصاری استان هستند و محل رویش آنها در چهارمحال و بختیاری می‌باشد و برخی از این گونه‌ها منحصر به فرد می‌باشند.

در حال حاضر یك هزار و ‪ ۳۰۰‬گونه گیاهی با پنج هزار و ‪ ۴۷‬نمونه جمع‌آوری و نگهداری می‌شود كه این تعداد گونه‌های گیاهی در ‪ ۸۷‬تیره و چهار هزار و ‪۷۴۰‬ جنس طبقه‌بندی و تقسیم‌بندی شده و بیش از ‪ ۶۰‬گونه گیاهان دارویی‌در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و برخی از این گونه‌ها مختص استان می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha