سلامت نیوز :سیگار یکی از عوامل تهدید کننده سلامت است که باعث بروز بیماری های متعدد می شود. تا به امروز در این ماده دخانی ۴هزار ماده شیمیایی خطرناک شناخته شده که ۶۰نوع آن سرطان زاست. با مصرف سیگار، میزان جذب بسیاری از ریزمغذی ها و ویتامین ها کاهش می یابد؛ به گونه ای که آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E،C،بتاکاروتن، سلنیم، روی و ... از جمله این مواد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ از طرفی مواد مضر موجود در سیگار، میزان تولید رادیکال های آزاد را افزایش می دهد. افزایش رادیکال های آزاد از یک سو و کاهش آنتی اکسیدان ها از سوی دیگر، باعث تخریب بافت ها و سلول ها می شود و فرد را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهد. همچنین مصرف سیگار باعث بروز التهاب می شود. ارتباط استعمال سیگار با بروز بیماری های متعدد از جمله سرطان دهان، حلق، مری، ریه، کلیه، پانکراس و در خانم ها سرطان دهانه رحم، کاملا شناخته شده است.

خدیجه رحمانی،کارشناس ارشد تغذیه و عضو انجمن تحقیقات تغذیه با بیان این مطالب درباره مضرات سیگار به خراسان می گوید: استعمال سیگار در بروز بیماری های قلبی عروقی نیز نقش دارد و باعث کاهش جذب ویتامین B که یکی از عوامل جذب کلسیم است، می شود؛ در نتیجه فرد سیگاری در معرض بیماری پوکی استخوان نیز قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: استعمال دخانیات علاوه بر ایجاد بیماری های جسمی، در بروز بیماری های روانی هم نقش دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش می افزاید: افراد سیگاری با کمبود مواد مغذی متعددی رو به رو هستند زیرا میزان جذب انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین های گروه B، اسیدهای چرب امگا۳ و ۶، لیکوپن، ویتامین گروه B به ویژه B12، B6 و فولات در پی مصرف سیگار کاهش می یابد. به گفته وی، وقتی افراد سیگاری تصمیم می گیرند سیگار را ترک کنند با مشکلات زیادی مواجه می شوند که باید شرایط مناسب برای مقابله با آن فراهم شود. وی می افزاید: یکی از بارزترین آثار ترک سیگار افزایش وزن است. با توجه به این که نیکوتین باعث کم اشتهایی می شود، ترک سیگار با افزایش اشتها همراه است. افراد با ترک سیگار احساس گرسنگی بیشتر می کنند که امری موقت و زودگذر است و در کمتر از یک ماه شرایط فرد به حالت عادی بازمی گردد. بنابراین مهم است که این افراد دچار اضافه وزن نشوند. این افراد برای کنترل وزن باید کمتر بخورند و قبل از سیر شدن از غذا خوردن دست بکشند. حداقل ۳ تا ۴ ساعت فاصله بین وعده های غذایی را رعایت کنند.

در هر وعده از کربوهیدرات های سبوس دار و پروتئین استفاده کنند. میان وعده های کم کالری و ترجیحا انواع سبزی و صیفی و میوه هایی با شیرینی کم مصرف کنند ، بر میزان فعالیت جسمی خود بیفزایند و اوقات فراغت شان را با برنامه هایی که به آن علاقه دارند، پر کنند تا کمتر به خوردن بپردازند. پس از صرف ناهار و شام قدم بزنند. ساعت رفت و برگشت به محل کار و منزل را به گونه ای تنظیم کنند تا روزانه یک ساعت پیاده روی داشته باشند. به جای آسانسور از پله استفاده کنند تا انرژی بیشتری را صرف کنند. برخی مواد غذایی مفیدی که این افراد می توانند از آن استفاده کنند، شیر، لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی و چای گیاهی است. همچنین توصیه می شود به جای نوشابه، آب مصرف شود. غذا باید آرام و خوب جویده شود زیرا مکانیزم جویدن احساس سیری ایجاد می کند. از سبزی هایی مانند فلفل تند، کلم بروکلی و انواع کلم ها، کاهو، اسفناج، هویج، کدو و کدوتنبل بیشتر استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha