دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7180

یک کارشناس ارشد تغذیه، گفت: بهترین خوراکیهای مصرفی وعده سحر، کربوهیدراتهای پیچیده مثل سبزیجات، میوه جات وغلات ( نان، برنج، ماکارونی، حبوبات و سیب زمینی) هستند که بهتر است همراه با مقدار متعادلی از مواد پروتئینی (گوشت قرمز و مرغ) استفاده شوند.

عاطفه نادری در گفت وگو با ایسنا، در خصوص تغذیه روزه داران در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در سحر نباید مواد غذایی چرب و شیرینی استفاده کرد، زیرا موجب ایجاد تشنگی در طول روز شده، همچنین در صورت زیاده روی در مصرف این مواد عوارضی چون سوزش سر دل و ترش کردن معده برای فرد ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر این که نباید در مصرف مواد گوشتی در وعده سحر، زیاده روی صورت گیرد، اظهار داشت: مصرف مواد گوشتی در سحر باید در حد معمول (در حد وعده نهار ماههای دیگر) باشد، چون زیاده‌روی در خوردن این مواد باعث تشنگی بیش از حد افراد خواهد شد.

نادری با بیان این که غذاهای مصرفی سحر باید به روش بخارپز یا آب پز آماده شود، توصیه کرد: از افزودن ادویه زیاد به غذاهای رمضان خودداری شود تا حالت تحریک کنندگی معده برای فرد پیش نیاید.

این کارشناس ارشد تغذیه بر مصرف سالاد و سبزیجات(گروه فیبرها) در وعده سحر تاکید کرد و گفت: گروه سبزیجات در دستگاه گوارش به تدریج آب خود را از دست می‌دهد و از بروز تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند.

وی با توصیه بر این که افراد باید از مصرف زیاد آب در سحر بپرهیزند، افزود: مصرف زیاد آب باعث می‌شود که شیره‌های گوارشی، آنزیمها و اسیدهای معده را رقیق کرده و هضم مواد غذایی را مختل و مشکلاتی مثل نفخ و درد شکم را در فرد ایجاد کنند.

نادری برعدم مصرف نوشابه‌ها و دوغ در سحر و حتی افطار تاکید و خاطرنشان كرد: نوشیدن نوشابه‌ها همراه غذا در همه ایام، حالت سوء جذب ایجاد می کند و مانع جذب کلسیم و آهن غذا در بدن می شود و اگر در وعده سحر استفاده شود به دلیل شیرینی و گازدار بودن آن، عوارض گوارشی برای فرد ایجاد و باعث تشنگی وی در طول روز خواهد شد.

وی در خصوص مواد غذایی مصرفی وعده افطار نیز گفت: به روزه داران توصیه می شود از خوردن حجم زیاد غذا و آب در این وعده بپرهیزند و سعی کنند مواد غذایی را به تدریج و در مقدار کم مصرف کنند تا دستگاه گوارش از عوارض بعدی در امان باشد.

نادری، شروع افطار با نوشیدنی‌هایی مثل شیر، آب ولرم و چای کمرنگ که از دمای متعادلی برخوردار هستند را بسیار مناسب دانست و گفت: بهتر است فاصله بین افطار و شام یک تا دو ساعت باشد تا دستگاه گوارش آماده پذیرش مواد غذایی وعده شام هم باشد.

وی تصریح کرد: مواد کم حجم و با مقدار کمی قند ولی فیبردار مثل سوپ، سبزیجات و سالاد بهترین مواد مصرفی هستند که می توان در شام از آنها استفاده کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha