شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 71800

سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ثابت شده است فعالیت فیزیکی در روند بهبود سرطان پستان تاثیرگذار است، گفت: به عبارتی بیمارانی که ورزش می‌کنند به درمان بهتر جواب می‌دهند و احتمال عود مجدد سرطان در آنها کاهش می‌یابد. از همین رو بسیاری از جراحان از فردای روز عمل حرکات ورزشی برای بیمارانشان تجویز می‌کنند.

دکتر محمد اسماعیل اکبری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است و در ایران به عنوان پنجمین علت مرگ ناشی از سرطان شناخته می‌شود، گفت: اما سرطان پستان در کشورهای دیگر اولین یا دومین علت مرگ ناشی از سرطان است.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در ایجاد سرطان پستان نقش دارند که همه آنها را نمی‌شناسیم، افزود: از جمله عوامل خطر شناخته شده این بیماری می‌توان به چاقی اشاره کرد که به معنای عدم تناسب میان قد و وزن است.

این استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره چاقی و علل بروز آن افزود: وقتی بین قد و وزن تناسب نباشد، چاقی بروز پیدا می‌کند که از درجات مختلفی برخوردار است. چند دلیل برای چاقی وجود دارد که نخستین آن، بالا رفتن میزان جذب کالری به دنبال پرخوری یا بدخوری است. علت دیگر چاقی عدم سوخت کالری دریافتی است که یا کم تحرکی منشا آن است و یا به وجود یک اختلال در عملکرد بدن باز می‌گردد.

اکبری ادامه داد: مهم‌ترین راه برای افزایش سوخت وساز در بدن، انجام فعالیت فیزیکی است که از آن تحت عنوان "ورزش" نام برده می شود.

وی به بیان مختصات انجام فعالیت فیزیکی در افراد مختلف پرداخته و عنوان کرد: فعالیت فیزیکی بر حسب سن و جنس متفاوت است. به عنوان مثال، فعالیت فیزیکی یک مادر باردار، یک زن 30 ساله و یک زن 60 ساله با یکدیگر متفاوت هستند، اما معتقد هستیم نیم ساعت ورزش و تحرک بدنی به طور متوسط در هر روز، حداقل میزان مورد نیاز برای تنظیم سوخت و ساز انرژی در بدن است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه شایع‌ترین سن ابتلای زنان ایرانی به سرطان پستان 45 تا 50 سال است، تاکید کرد: این امر به معنای این نیست که اگر زنی در 40 سالگی ورزش کند در 45 سالگی سرطان پستان نمی‌گیرد. بلکه ثابت شده است منشا دو سوم از بیماری‌هایی که در سنین بالا پیدایشان می‌شود به رفتارهای ما در سنین کودکی و نوجوانی باز می‌گردند.

وی افزود: یعنی اگر قرار است کسی در 45 سالگی سرطان پستان نگیرد، باید از سنین کودکی و نوجوانی رفتارها و سبک زندگی خود را به شکل درست و مناسبی تنظیم کند که از جمله آنها اختصاص زمان برای فعالیت فیزیکی روزانه است.

اکبری بر ضرورت پیشگیری از بروز بیماری‌ها تاکید و توصیه کرد: طبیعتا در یک نوجوان که برایش محدودیت رژیم غذایی قائل نمی‌شویم و می‌گوییم همه چیز بخورد، نباید انتظار داشته باشیم همه کالری دریافتی را بسوزاند.

معاون سلامت اسبق وزارت بهداشت با بیان اینکه داشتن تحرک بدنی در هر سن و سالی کمک می‌کند بیماری‌های غیرواگیر مختلفی چون ناراحتی‌های قلبی- عروقی، دیابت و سرطان‌ها از جمله سرطان پستان شانس بروز کمتری پیدا کنند، هشدار داد: اما اگر نسبت قد به وزن یا BMI عددی بالاتر از 30 را نشان بدهد احتمال ابتلا به سرطان پستان دو برابر می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه "لپتین" هم از فاکتورهای موثر در چاقی است، گفت: اشخاصی که لپتین بالایی دارند چربی زیادی در بدنشان تجمع می‌کند و در نتیجه وزنشان اضافه می‌شود. اگر این افراد ورزش کنند، میزان لپتین پایین آمده و عامل خطری که منجر به کاهش میزان جمع آوری چربی در بدن می‌شود تا حدود زیادی رفع خواهد شد.

وی علاوه بر تایید این مطلب که "ورزش می‌تواند موجب ارتقای سیستم ایمنی بدن شود"، گفت: این که دقیقا چه نوع ورزشی باید انجام شود مهم نیست، در واقع هرگونه فعالیت فیزیکی که منجر به افزایش سوخت و ساز بدن شود، می‌تواند مناسب باشد.

اکبری با اشاره به اینکه پیاده‌روی و نرمش در سنین بالا بسیار مفید است، افزود: در جوان‌ها هم اغلب دویدن و انجام حرکات تند و تیز است که بدن را به نهایت سوخت و ساز می‌رساند. در هر صورت باید با توجه به مجموعه شرایط فیزیولوژیکی افراد در مورد نوع ورزش تصمیم گیری کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به اینکه کم و کیف انجام ورزش بلافاصله پس از ابتلا به سرطان چگونه است؟ گفت: ثابت شده حرکات فیزیکی در روند بهبود سرطان پستان تاثیرگذار است، به عبارتی بیمارانی که ورزش می‌کنند به درمان بهتر جواب می‌دهند و احتمال عود مجدد سرطان در آنها کاهش می‌یابد. بسیاری از جراحان از فردای روز عمل حرکات ورزشی برای بیمارانشان تجویز می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha