رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، سیاستگذاری دولت در رابطه با دارو را، غیرعادلانه خواند.

دکتر سید حمید خویی در گفتگو با مهر، قیمت دارو در ایران را در سه فصل قابل بررسی دانست و گفت: تعیین قیمت داروهای وارداتی، تک نسخه ای و تولید داخل، از یک سیاست واحد پیروی نمی کند.

وی افزود: دولت در خصوص تعیین قیمت داروهای وارداتی، منهای آنها که از یارانه برخوردارند، خیلی اثر گذار نیست و سخت گیری چندانی نمی تواند صورت دهد. به طوری که با نوسان در وضعیت دلار و یورو، قیمت این قبیل داروها به راحتی افزایش می یابد.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: در واقع، الزامی برای ثابت نگه داشتن قیمت داروهای خارجی وجود ندارد. به طوری که شاهد هستیم، به یکباره قیمت داروهای I.V.I.G ، دو برابر می شود.

خویی ، در عین حال به سخت گیری دولت در پایین نگه داشتن داروهای تولید داخل اشاره کرد و افزود: قیمت داروهای تولید داخل به قدری پایین است که شرکت هایی دارویی مجبورند با ضرر، محصولات خود را عرضه کنند و تعداد قابل توجهی نیز با سود کمتر از 10 درصد، داروهای خود را عرضه می کنند. در صورتی که می بایست حداقل 30 درصد سود از فروش دارو داشته باشند.

به گفته وی؛ عرصه رقابت میان داروهای تولید داخل و خارجی به گونه ای است که نتیجه آن به نفع شرکت های دارویی داخلی نیست.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با عنوان این مطلب که بیمه ها ارزان ترین داروها را پوشش می دهند، افزود: رشد قیمت دارو در کشور، نسبت به سایر کالاها پایین تر است و این مسئله نشات گرفته از نگاه غیرعادلانه دولت در زمینه حمایت از شرکت های دارویی است.

خویی اظهار داشت: در واقع، هزینه های واقعی دارو را، دولت و بیمه ها باید پرداخت کنند تا مردم از ناحیه پرداخت قیمت داروها، متحمل فشار نشوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha