سلامت نیوز : دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران ضمن هشدار نسبت به مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها و ایجاد مقاومت‌های میکروبی در پی آن،‌ اظهار کرد: متاسفانه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران بالاست و سالانه حدود 400 میلیارد تومان در کشور صرف مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدرضا بلورساز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی و چهارمین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه سال 2011 از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان سال «مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها» اعلام شد، اظهار کرد: مقاومت میکروبی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، مشکل تمام جهان به ویژه کشورهای جهان سومی است.

وی ادامه داد: سالانه 400 میلیارد تومان در کشور صرف مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای صحیح مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور، اظهار کرد: این رسالت پزشکان است که مردم را از عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها آگاه کنند. همچنین کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، نظارت جدی وزارت بهداشت را می‌طلبد.

بلورساز اضافه کرد: البته مردم نیز در این میان بی‌تقصیر نیستند و به محض سرماخوردگی یا بیماری‌های ساده‌ای از این دست‌، به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها روی می‌آورند. در حال حاضر وضعیت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به گونه‌ای شده است که به علت ایجاد مقاومت‌های میکروبی، دیگر مصرف آنتی‌بیوتیک‌های ساده جوابگو نیست و بایستی از داروهای گران‌ قیمت‌تر و قوی‌تری استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بارها پزشکان کودکان در مطب‌های خود برای نوشتن داروهای ساده با والدین کودک بیمار خود دچار چالش شده‌اند، از تحویل داروهای غیر OTC توسط داروخانه‌ها به مردم نیز انتقاد کرد و گفت: بسیار پیش آمده است که بیماری به داروخانه مراجعه کرده و پزشک داروساز به جای ارائه مقدار مشخص از داروهای آنتی‌بیوتیک، دو یا سه برابر دارو به او تحویل داده است.

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان هشدار داد: هر مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک با ایجاد یک مقاومت میکروبی برابر است.

بلورساز در ادامه ضمن اعلام خبر برگزاری همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی‌ و چهارمین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب از چهارم تا هفتم اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران، عنوان کرد: همه متخصصان کودکان، پزشکان عمومی و رشته‌های وابسته، مخاطب برگزاری این همایش هستند.

وی ادامه داد: 16 امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان در این همایش در نظر گرفته شده و به بیماری‌های شایع کودکان در رشته‌های فوق تخصصی مختلف پرداخته می‌شود و علاوه بر تقدیر از پیشکسوتان حوزه پزشکی کودکان، بهترین مقاله رسیده به همایش، مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان افزود: بیش از 200 مقاله به دست ما رسیده است که در خلال برگزاری روزهای همایش ارائه خواهد شد. همچنین حدود 40 میزگرد برای این همایش در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha