شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 71834

سلامت نیوز : محمد صاحب الزمانی در ششمین کنگره بین‌المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی افزود: سیاست‌های روزمره بی‌اعتبار و بدون کارشناسی مسئولان، عرصه اقتصاد سلامت را با مشکلات جدی مواجه کرده است به طوری که فعالانمان نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: سیاست‌های ناپایداری وجود دارد از جمله ادغام و احیای دو دانشگاه علوم پزشکی که روزی آن را می‌بندند و روزی دیگر آن را باز می‌کنند که نشانگر این است که ارزشی برای مردم، هیئت علمی و دانشجویان قائل نیستند.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان تهران در سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: فساد پنهان و ناکارآمدی در بخش خدمات سلامت بیداد می‌کند، سیاستهای انقباضی و سانسورمأبانه خلاقیت را کم کرده و چاپلوسی را جایگزین آن کرده است.

صاحب الزمانی تصریح کرد: در عرصه سلامت امروز تمام انجمن‌های تخصصی ناراضی‌ هستند و مردم هم از وضعیت نظام سلامت دل خوشی ندارند. در قانون برنامه چشم‌انداز توسعه سهم هزینه مردم در سلامت 30 درصد و توسط دولت 70 درصد پیش‌بینی شده اما با گذشت دو سال هیچگونه اقدامی برای اجرای قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه برداشته نشده است.

وی گفت: سهم تجهیزات پزشکی وارداتی بیش از هزار میلیارد تومان و سهم تولیدات داخلی 200 میلیارد تومان است که در مقایسه با منطقه وضعیت نگران کننده است.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان تهران در سازمان نظام پزشکی گفت: تجهیزات پزشکی، دارو، مواد اولیه و کیتهای آزمایشگاهی یا دچار مشکل هستند یا از نظر اقتصادی دخل و خرج آن برابری نمی‌کند یا در ارائه خدمات مشکل دارند.

صاحب الزمانی افزود: اجناس نامرغوب پزشکی وارد کشور می‌شود و کنترل و نظارتی به همراه ارزشیابی اساسی بر روی آنها نمی‌شود و کسی هم در وزارت بهداشت مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: نسبت بودجه سلامت به کل بودجه 3.87 درصد و سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی 5.7 درصد است. 70 درصد هزینه‌ها توسط مردم تأمین می‌شود. این در حالی است که سهم مردم در کشورهای آلمان و انگلیس 18 درصد، در ترکیه 30 درصد، ژاپن 15 درصد و آمریکا 13 درصد است.

صاحب الزمانی ادامه داد: در بودجه نظام سلامت در سال اخیر با توجه به گرانی و کسری 7 ساله وزارت بهداشت که 4 هزار میلیارد تومان است 70 درصد هزینه را مردم و 30 درصد را دولت و بیمه پرداخت می‌کند.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان تهران در سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه مطالبات مؤسسات آزمایشگاهی از سازمانهای بیمه یک سال است که به تعویق افتاده گفت: مسئولان در سخنرانی‌های خود حرف‌های قشنگی می‌زنند اما کسی نمی‌پرسد چرا سهم سلامت در سبد خانوار رتبه 13 را دارد، چرا سرانه درمان واقعی نمی‌شود. هر ساله اوضاع بدتر می‌شود اما ما کنگره برگزار می‌کنیم، کتاب می‌نویسیم در حالی که رئیس دانشگاه هنوز واحدهای مربوطه‌ را ندیده است.

وی افزود: معاون وزیر بهداشت باید به مردم پاسخگو باشد بنابراین تنها راه درمان این اوضاع واقعی شدن سرانه سلامت است. برنامه پزشک خانواده نیز اگر اعتبارش دیده نشود شکست می‌خورد و نمی‌توانیم نظام سلامت را سر و سامان بدهیم.

صاحب‌زمانی گفت: اینها حقوق مردم است که باید در آن دنیا جواب داده شود. مردم باید به حق خود برسند زمانی که با مردم مواجه می‌شویم نمی‌توانیم پاسخگو باشیم چون سرانه واقعی نیست. هر سال بر سر تعرفه دعوا می‌کنیم که اگر سرانه واقعی می‌شد ارتباط مالی پزشک و بیمار نیز کاهش می‌یافت و در آزمایشگاه‌ها بسته نمی‌شد.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان تهران در سازمان نظام پزشکی با اشاره به وجود تحریم‌ها تأکید کرد: باید ببینیم چه برنامه‌ریزی لازم است اگر گفته می‌شود از کشور چین پنی‌سیلین وارد می‌کنند باید بپذیریم و به دنبالش برویم نه اینکه حتماً عده‌ای بمیرند و بعد آن را پیگیری کنیم.

وی افزود: تحریم کار یکی، دو سال اخیر نیست ده سال است که وجود دارد این در حالی است که مسلط به تحریم، نوسانات ارزی و هدفمندی یارانه‌ها نمی‌گذارند مؤسسات آزمایشگاهی نفس بکشند.

صاحب الزمانی گفت:  در حال حاضر وضعیت مؤسسات آزمایشگاهی اصلاً خوب نیست به طوری که یک بیمارستان دولتی 120 میلیون تومان به مؤسسات تجهیزات پزشکی بدهکار است و به یکباره می‌بینیم کیت آزمایشگاهی 20 برابر می‌شود و این وضعیت در بیمارستان‌های خصوصی نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha