سلامت نیوز : احمد آریایی‌نژاد، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با برنا درخصوص طرح پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های نظام سلامت در کشور و یکی از عوامل مهم پایش سلامت جامعه است.

نماینده مجلس با بیان این‌که برای سر و سامان دادن به نظام سلامت و مدیریت این ساختار راهی جز اجرای برنامه پزشک خانواده نداریم، افزود: با اجرا شدن این طرح می‌توان درمیان مردم برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

وی یکی از عوامل تأثیرگذار برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده را رضایت پزشکان عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین ابزار برای اجرای طرح پزشک خانواده پرشکان هستند که باید آن‌ها را توجیه کرد تا خلاف قانون هزینه‌ای از بیمار نگیرند که این امر تنها با تأمین بودجه امکان‌پذیر است.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت ادامه داد: وظیفه پزشک خانواده کاهش هزینه‌های درمانی و تأمین سلامت خانواده است و پزشکان باید به مردم آموزش دهند تا هزینه‌های درمانی را کاهش و آن‌ها را در بخش پیشگیری استفاده کنند.

وی با بیان این‌که برای اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده، بیمه‌ها نقش بسیار مهمی دارند، خاطرنشان کرد: ‌دولت و وزارت بهداشت باید بیمه‌ها را برای اجرای قانون مجاب کنند. علاوه بر این، مجلس نیز آمادگی این را دارد که از بُعد نظارتی وارد شود؛ چراکه بسیاری از پزشکان اعتمادی به سیستم بیمه ندارند.

آریایی‌نژاد اظهار داشت: طرح پزشک خانواده نقص‌هایی دارد که در کمیسیون بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ ولی نباید طرحی را که ناقص است رها کرد، بلکه باید آن را با تدابیر مناسب آسیب‌شناسی کرد و در رفع نواقص آن کوشید.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل اجرایی نشدن طرح پزشک خانواده را تأمین نشدن اعتبارات و بودجه دانست و اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال 92 این اعتبارات تأمین شود تا با اجرایی شدن این طرح، هزینه‌های درمانی خانوار کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha