رییس مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران اظهار كرد: نقش بزرگترها، ایجاد محیط مناسب برای کودک و بازی در فضای آزاد از مسائل مرتبط در تکامل کودکان است.

دکتر رامین مظفری در گفت وگوبا ایسنا، درباره تفاوت‌های موجود در تکامل کودکان گفت: تکامل و نمو کودک، روندی است که در طی مراحل مختلف صورت می گیرد.

وی ادامه اداد: در بسیاری از موارد بین یک سن خاص و یک مرحله تکاملی، ارتباط عام وجود دارد، به عنوان مثال، می توان گفت که کودکان عموما در سن 12 تا11 ماهگی راه می‌روند، اما مشاهده شده که برخی کودکان در سن 9 ماهگی و برخی در سن 18 ماهگی راه می‌افتند.

دکتر مظفری با اشاره به این که این پدیده یک مسئله کاملا طبیعی است؛ اضافه کرد: تکامل به صورت یک خط پیش نمی رود، بلکه دارای محدوده است. هر چند لازم است تا افراد اطلاعاتی کاربردی از متوسط سنی کسب مهارت‌های مختلف کودک خود داشته باشند اما همیشه محدوده و طیف سنی مهارت‌ها نیز باید در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که کودکان سیر تکاملی خود را با سرعت‌های متفاوت طی می کنند درباره دلایل این امر گفت: دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارد که یکی از آنها نژاد است. به طوری که کودکان آفریقایی و امریکای لاتین، مهارت‌هایی مثل نشستن و ایستادن و راه رفتن را زودتر کسب می کنند.

رییس مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران در پایان افزود: هر چند تکامل هر انسان یک امر منحصر به فرد است و در بین کودکان متفاوت است اما مراحل تکامل، ترتیبی دارد که در هر کودک باید حفظ شود. به عنوان مثال، کسب مهارت کنترل سر و گردن، نشستن با کمک دیگران، نشستن به تنهایی، ایستادن، راه رفتن با کمک و حمایت، راه رفتن به تنهایی، آنچه اهمیت دارد این است که کودک تکامل خود را مرحله به مرحله طی می کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha