یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 71862

برای این که زن و مرد در این کار موفق باشند لازم است خودخواهی را کنار بگذارند و بدانند که چه تکلیفی در برابر همسرشان دارند. وقتی بیشتر از انتظارشان به وظایفشان توجه کنند، خواهند دید که چقدر زندگی مشترک لذت بخش است.

راههای سعادت‌ همسران
سلامت نیوز : با شروع بهار و سال نو همه برای همدیگر آرزوی سلامت و سعادت می‌کنند اما این‌ها هم مانند هفت سین سفره نوروز خود به خود فراهم نمی‌شوند و لازم است برای به دست آوردنشان دست به کار شوید و اگر تا به حال در زندگی مشترکتان احساس سعادت نمی‌کردید بابکار بردن شگردهای زیر می‌توانید سال نو را با یک زندگی پر نشاط و سعادتمندانه آغاز کنید و در سال جدید این احساس خوب را تجربه کنید. می‌پرسید چگونه؟ این مطلب را بخوانید:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که عدد 7 را خوش‌یمن می‌دانند و سعی می‌کنند به هر طریقی کارهایشان را با این عدد مربوط کنند باید بگوییم این هفت روش برای خوشبختی زندگی مشترکتان معجزه می‌کند. البته متخصصان امر ازدواج معتقدند برای حفظ زندگی مشترک و پیشگیری ازطلاق به چیزی ورای شانس نیاز دارید. به همین علت اگراین 7توصیه برایتان کفایت نکرد در بکار گیری توصیه‌های بیشتر از این مقدار هم کوتاهی نکنید.

1) سلامت در کلامتان را از دست ندهید:

هنگامی که کیک عروسی را می‌برید و در دهان یکدیگر می‌گذارید، اصلا فکر نمی‌کردید که از لبان همدیگر چنین کلماتی بشنوید. اما بعد از گذشتن روزها و شبهای فراوان انگار بر زبان آوردن بعضی کلمات ناشایست و بی احترامی به همدیگر رابرایتان ساده‌تر کرده است. کلماتی که ممکن است در حین جر و بحثها از دهانتان خارج شود و شما ناخواسته و بدون فکر بر زبان آورید می‌توانند روابط دراز مدت شما را به خطر بیندازند. بنابر این حتی اگر از دست همدیگر عصبانی شدید و خواستید با هم دعوای کلامی بکنید یادتان باشد که مرزها را نشکنید و به یکدیگر فحش ندهید و بی احترامی نکنید.

نکته جالبی که متخصصان به آن اشاره کرده‌اند این است که در دعواهایتان از کلمه طلاق برای تهدید و ارعاب هم که شده استفاده نکنید. این کلمه نه تنها کمکی به حل مشکل شما نمی‌کند بلکه استفاده از آن می‌تواند طرفین را حساس کرده و به دعوا دامن بزند. اگر چه وسط دعوا حلوا خیرات نمی‌کنند اما تمام فکرو تلاش شما در این زمان باید این باشد که برای مشکلتان راه حلی پیدا کنید و فکر به طلاق تنها توانایی شما برای حل مساله را تحلیل می‌برد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید به جای طلاق به آن فکر کنید این است که هر خصوصیاتی از همسرتان که به آن علاقه دارید را روی کاغذ بیاورید و به خوبیهای او فکر کنید، نه به بدیهایش. آنوقت است که راحت‌تر می‌توانید دعوا را خاتمه داده و از بی احترامی به همسرتان خودداری کنید.

2) 7عادت خوب را به جای 7 عادت بد بگذارید:

برای این کار لازم است ابتدا بدانید که کدام عادتها بد هستند و کدام خوب تا بتوانید خوبها را جایگزین بدیها کنید. متخصصان امر همسرداری معتقدند انتقاد، سرزنش کردن، شکایت، نق زدن، تهدید، تنبیه، و رشوه دادن 7 عادت بدی هستند که لازم است آن‌ها را کنار بگذارید و در عوض هفت عادت مراقبتی یعنی حمایت، تشویق کردن، گوش دادن، پذیرش، اعتماد، احترام، و مذاکره در هنگام اختلافات را در پیش بگیرید.

3) مراقب خودتان باشید: این توصیه کوتاه مختصر و مفید است. از نظر روحی و جسمی مراقب خودتان باشید. با این روش خواهید توانست استرسها و فشارهای وارد بر خودتان را به حداقل رسانده و صبر و تحملتان را بالا ببرید. وقتی کمتر فشار روحی و جسمی داشته باشید بدیهی است که کمتر روی اعصاب یکدیگرراه می‌روید و با هم داد و بیداد راه می‌اندازید. سلامت جسم و روح شما یکی از مهمترین کلیدهای ازدواج سعادتمندانه است.

4) درباره دوستیهای خارج از منزل تجدید نظر کنید:

اگر در محل کارتان با افرادی از جنس مخالف همکار هستید و ارتباطات دوستانه دارید بهتر است در مورد آن دقیق باشید. اگر چه در دین اسلام توصیه‌های مشخصی بر کاهش ارتباط زنان و مردان حتی در حین کار وجود دارد اما این نکته مختص مسلمانان نیست حتی بعضی از روانشناسان غیر مسلمان هم معتقدند ارتباطات دوستانه زن و مرد در محیط کار می‌تواند برای زندگی مشترک آنها دردسرساز شود. آنها می‌گویند این ارتباط می‌تواند مانند راه رفتن روی یک بند، خطرناک و مشکل‌ساز باشد. بنابر این اگر از ارتباطهای همسرتان در محل کارش ناراحت هستید و این مساله شما را آزار می‌دهد با او گفتگو کنید و از او بخواهید برای حفظ زندگی مشترکتان هم که شده چنین ارتباطاتی را به حداقل برساند. البته این مساله دو طرفه است و نباید انتظار داشته باشید تنها یکی از شما ارتباطات خود را محدود کند و دیگری هر چه دلش خواست بکند!

5) از کنترل همسرتان بپرهیزید: اگر چه گفتنش آسانتر از عمل کردن به آن است اما سعی کنید از کنترل کردن همسرتان و مجبور کردنش به کارهایی که دلتان می‌خواهد خودداری کنید. روانشناسان معتقدند بزرگترین علت از بین بردن شادی در زندگی مشترک استفاده از کنترل خارجی است. اگر شما هم از همسرتان خواسته‌اید که به خاطر شما مدل لباس پوشیدن خود را عوض کند، اگر به او گفته‌اید که شما می‌دانید چه کاری درست است و او نمی‌داند. یقین بدانید که شما هم در دام کنترل کردن افتاده‌اید و بهتر است تا شادی از زندگی شما رخت بر نبسته دست از این کارها بردارید. اگر چه یک شبه نمی‌توان دست از این کارها کشید اما تلاش کنید و به حرفهایتان قبل از خروج از دهانتان فکر کنید. از خودتان بپرسید اگر بتوانید رفتار خودتان را تحت کنترل در آورید برای زندگی مشترکتان چه خواهید کرد؟ سپس به چیزهایی فکر کنید که خودتان می‌توانید تغییر دهید تا این مساله را حل کنید.‏

6) صداقت داشته باشید و احترام بگذارید:

همیشه با همسرتان روراست باشید. حتی اگر این روراستی باعث دردسر شما شود. اگر چیزی را از همسرتان پنهان کنید ممکن است این مساله فاش شده و زندگی شما را تهدید کند. درضمن احترام به همسر را از یاد نبرید. متخصصان می‌گویند اولین اصل در ازدواج احترام متقابل است. به قولی می‌توان بدون عشق به کسی احترام گذاشت اما عشق به همسر بدون احترام به او ممکن نیست. لابد می‌پرسید این احترام به چه معناست و چگونه می‌توان به همسر احترام گذاشت. احترام یعنی اینکه در برابر دیگران و مخصوصا فرزندانتان شان همسرتان را حفظ کنید و از او بدگویی نکنید و به او توهین نکنید. در زمانی هم که مشکلی برایتان پیش می‌آید خارج از زندگی مشترکتان آن را نبرید. آن را ابتدا با همسرتان در میان بگذارید.

روانشناسان می‌گویند احترام به همسر این است که در برابر دیگران از او انتقاد نکنید.البته بد نیست زمانی که با هم تنها هستید به این فکر کنید که ممکن است کسی از کنار شما رد شود و انتقاد شما را بشنود. پس زمانی هم که تنها هستید انتقاد خود را فریاد نزنید.

7) انتظاراتتان را کم کنید و به نیازهای همسرتان توجه کنید:

بررسیها نشان داده که بیشترین خواسته‌هاو انتظارات زنان از همسرانشان این است که آنها را دوست بدارند، به آنها گوش بدهند و از آنها مراقبت کنند و محبتشان را بیان کنند. اما مردان اغلب انتظار دارند که همسرشان به نیازهای جسمی و خورد و خوراک آنها توجه داشته باشد.

متخصصان می‌گویند برای اینکه این خواسته‌ها به تعادل برسد لازم است زنان انتظارات خود را کمتر کنند و بخصوص توجه داشته باشند مردی که خسته از کار روزانه است خیلی حوصله حرف زدن ندارد. بنابر این لازم است با محبت و خوشرفتاری خستگی او را از تنش به در کرده و سپس خواسته‌های خود را بیان کنند.مردان هم لازم است بعضی از انتظارات همسرشان را برآورده کنند مثلا روابط خود با دیگران را اولویت بندی کرده و بیشتر به همسرشان گوش کنند. شاید لازم باشد مردان همانند محل کار به منزل اهمیت بدهند. اگر به همسر مانند یک مشتری میلیونر نگاه کنند حواسشان بیشتر جمع خواهد بود تا کاری نکنند که این مشتری را از دست بدهند. چون اگر مشتری از در بیرون برود کار و کاسبیشان هم تخته خواهد شد!

برای این که زن و مرد در این کار موفق باشند لازم است خودخواهی را کنار بگذارند و بدانند که چه تکلیفی در برابر همسرشان دارند. وقتی بیشتر از انتظارشان به وظایفشان توجه کنند، خواهند دید که چقدر زندگی مشترک لذت بخش است.

***

7 توصیه برای سعادت همسران

1) سلامت در کلامتان را از دست ندهید. کلماتی که ممکن است در حین جر و بحثها از دهانتان خارج شود و شما ناخواسته و بدون فکر بر زبان آورید می‌توانند روابط دراز مدت شما را به خطر بیندازند.‏

‏2) 7عادت خوب را به جای 7 عادت بد بگذارید. انتقاد، سرزنش کردن، شکایت، نق زدن، تهدید، تنبیه، و رشوه دادن 7 عادت بدی هستند که لازم است آن‌ها را کنار بگذارید و در عوض هفت عادت مراقبتی یعنی حمایت، تشویق کردن، گوش دادن، پذیرش، اعتماد، احترام، و مذاکره در هنگام اختلافات را در پیش بگیرید.‏

3) مراقب خودتان باشید. سلامت جسم و روح شما یکی از مهمترین کلیدهای ازدواج سعادتمندانه است.

4) درباره دوستیهای خارج از منزل تجدید نظر کنید. ارتباطات دوستانه زن و مرد در محیط کار می‌تواند برای زندگی مشترک آنها دردسر ساز شود.

5) از کنترل کردن همسرتان و مجبور کردنش به کارهایی که دلتان می‌خواهد خودداری کنید.

6) صداقت داشته باشید و احترام بگذارید. همیشه با همسرتان روراست باشید. حتی اگر این روراستی باعث دردسر شما شود. یادتان باشد احترام به همسر این است که در برابر دیگران از او انتقاد نکنید‏ و در تنهایی انتقاداتتان را فریاد نزنید.

7) انتظاراتتان را کم کنید و به نیازهای همسرتان توجه کنید. برای این که در این کار موفق باشید لازم است خودخواهی را کنار بگذارید و بدانید که چه تکلیفی در برابر همسرتان دارید. وقتی بیشتر از انتظارتان به وظایفتان توجه کنید، خواهید دید که چقدر زندگی مشترک لذت بخش است.‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha