سلامت نیوز :فكر كردن به مرگ، بخصوص مرگ خودمان، برایمان دردآور است و احساس ناخوشایندی به همراه می‌آورد، احساسی بین ترس و اضطراب. وقتی انسان در موقعیتی پیش‌بینی نشده یا وضعیتی ناآشنا قرار می‌گیرد نیز همین حس نامطلوب را دارد. دیدن فیلم‌های سوررئال یا فراواقعیت و خواندن داستان‌های هراس‌انگیز نیز همین احساس را پدید می‌آورد. همه اینها سیستم هشداردهنده‌ مغز را فعال می‌كنند. در مجموع، همه انسان‌ها با فعال شدن این سیستم سعی می‌كنند كه عامل فعال‌كننده را كنار برانند. اما این كار همیشه موفقیت‌آمیز نیست، به‌ویژه در مواقعی كه تهدید بزرگی حس می‌شود. در این مواقع مكانیسم جبران‌كننده وارد عمل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به تازگی گزارشی منتشر شده است و محققان كانادایی با انجام یك بررسی مطالعاتی دریافته‌اند كه سیستم هشداردهنده‌ انسان نه تنها در درد جسمانی بلكه در وضعیتی ناهماهنگ و مشكلات اجتماعی فعال می‌شود. به همین دلیل آنها احتمال دادند داروی استامینوفن (پاراستامول) كه در تسكین بخشیدن درد جسمانی كاربرد دارد را می‌توان برای تسكین تمامی حالت‌های روحی یادشده به كار برد. آزمون یادشده روی ۳۲۸ نفر انجام شد. نیمی از آنان 1000 گرم استامینوفن و نیمی دیگر پلاسبو (دارونما) دریافت كردند. به گروهی از افراد شركت‌كننده در آزمون فیلمی سوررئال نشان داده شد.

برخی نیز باید می‌نوشتند كه بعد از مرگ چه اتفاق‌هایی برای بدن‌شان می‌افتد. گروهی نیز باید در مورد دندان‌‌درد می‌نوشت و گروه دیگر هم باید به تماشای فیلمی كمدی ‌می‌نشست. در پایان از آنها خواسته شد كه برای عقوبت یك ولگرد و اغتشاشگران بازی هاكی روی یخ، مجازات‌هایی تعیین كنند. آزمون‌شوندگانی كه راجع به مرگ خود فكر كرده بودند به‌طور متوسط مجازاتی ۴۴۰ دلاری برای ولگرد در نظر گرفتند و در تعیین مجازات سختگیرتر از آنهایی بودند كه به دندان‌درد فكر كرده بودند. گروهی كه راجع به دندان‌درد نوشت به‌طور متوسط مجازاتی ۳۰۰ دلاری برای ولگرد تعیین كرده بود.

این آزمون در شرایطی صورت گرفت كه آزمون‌شوندگان استامینوفن مصرف نكرده بودند. اما گروهی كه استامینوفن دریافت كرده بود واكنشی یكسان به این قضیه نشان داد؛ چه آنهایی كه به مرگ و چه آنهایی كه به دندان‌درد فكر كرده بودند. در مورد دیدن فیلم سوررئال یا تعیین مجازات برای آشوبگران بازی هاكی روی‌یخ نیز وضع به همین ترتیب بود. روان‌شناسان كانادایی نتیجه گرفتند كه استامینوفن و احتمالا داروهای مسكن دیگر كه بر سیستم عصبی مركزی تاثیر می‌گذارند، می‌توانند سیستم هشداردهنده‌ مغز را مهار كنند. بنا بر این با مصرف این دارو می‌توان احساس ناخوشایند و ناامنی ناشی از تهدید یا تجربه‌ای ناهماهنگ را تسكین بخشید.

در مورد موقعیت‌های دیگری كه سبب ایجاد جریانی مشابه در مغز می‌شود نیز وضع به همین ترتیب است. از این ویژگی‌ می‌توان در درمان ناراحتی‌های روحی مختلف، از جمله ترس‌های مزمن و اختلالات پردلهره (هجوم یكباره وحشت و هراس به بیمار) كمك گرفت. با این حال محققان هشدار می‌دهند كه این بررسی نمی‌تواند مجوزی برای مصرف بی‌رویه استامینوفن باشد. اخیرا بدگمانی راجع به عوارض جانبی این دارو افزایش یافته است. كارشناسان احتمال می‌دهند كه مصرف این دارو، حتی در مقیاس اندك، ممكن است بر كبد تاثیرات سوء بگذارد. پاراستامول یكی از پرمصرف‌ترین داروهای ضددرد و ضد تب در جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha