یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸

سلامت نیوز : افزایش غیرطبیعی مایع مغزی-نخاعی در بطن‌های مغز و یا به عبارت دیگر هیدروسفالی، از جمله بیماری‌های خطرناک مغزی می‌باشد که نیاز فوری به درمان دارد. به طور طبیعی همه انسان ها، مقداری مایع مغزی نخاعی (csf) در اطراف مغز و نخاع خود دارند، اما در برخی افراد این مایع در اطراف مغز و نخاع افزایش پیدا کرده و با فشار آوردن به مناطق حساس مغز و نخاع، صدمات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ افزایش مایع اضافی در ناحیه مغز باعث بزرگی غیرطبیعی سر می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی علل بروز هیدروسفالی می‌پردازیم:

علل غیر اکتسابی

1- اختلالات ژنتیکی: وجود مایع اضافی در ناحیه مغز و نخاع می‌تواند در اثر اختلال ژنتیکی باشد؛ مثلا مجرایی که دو بطن مغز را به یکدیگر متصل می‌کند و مایع مغزی نخاعی در آن در جریان است، در اثر اختلال ژنتیکی دچار تنگی شده و جریان این مایع را مسدود کند. به علت انسداد این مجرا، مایع اطراف مغز امکان عبور نیافته و جمع شده و مغز دچار افزایش حجم می‌شود.

2- اختلالات رشد: برخی از بیماری‌ها می‌توانند با ایجاد اختلال در رشد و نمو، احتمال ابتلای فرد به بیماری هیدروسفالی را افزایش دهند. بیماری‌هایی مانند اسپینابیفیدا، آنسفالوسل و یا دیگر بیماری‌ها که بر رشد مغز و نخاع اثر می‌گذارند و سبب اختلال در عملکرد طبیعی آنها می‌شوند.

علل اکتسابی

1- ضربه به سر و صورت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که ضربه به سر در حین تصادف، دعوا کردن یا حوادثی از این قبیل، نه تنها مغز را شدیدا تکان می‌دهد، بلکه ناحیه‌های زیرین آن مانند ناحیه زیر عنکبوتیه را نیز تحت تاثیر قرار داده و هیدروسفالی ایجاد می‌شود.این تکان‌های شدید معمولا مجراهای عبور مایع مغزی نخاعی را مسدود و یا مختل می‌کند و سبب تجمع مایع در قسمتی از مغز می‌شود.

2- بیماری‌های اکتسابی: عوارض برخی بیماری ها، تجمع مایع مغزی نخاعی می‌باشد‌. یکی از این بیماری‌ها مننژیت است. به وجود آمدن برخی تومورها و کیست‌ها در مغز نیز می‌تواند سبب هیدروسفالی شود. خونریزی‌های داخل مغزی هم می‌توانند از علل به وجود آمدن هیدروسفالی باشند.

درمان هیدروسفالی

ابتدا باید علت ایجاد هیدروسفالی مشخص شود و سپس متناسب با علت مربوطه، راه درمانی مناسب ارائه شود. یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان هیدروسفالی، شنت گذاری می‌باشد. شنت لوله‌ای استریل و انعطاف‌پذیر است که پزشک متخصص مغز و اعصاب با عمل جراحی، وارد قسمتی از مغز که مایع در آن محبوس شده است می‌کند تا مایع اضافی را خارج کند. قبل از شنت گذاری، آزمایشاتی مانند سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی گرفته می‌شود تا محل دقیق هیدروسفالی مشخص و شنت مربوطه در محل مناسب کار گذاشته شود. در برخی موارد نادر، پزشک با استفاده از ابزار کوچکی، سوراخی در مغز ایجاد می‌کند تا بتواند انسداد مسیر مایع مغزی نخاعی را باز کند. البته استفاده از این روش برای بسیاری از افراد امکانپذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha