یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 71888
سلامت نیوز :زلزله این روزها نمی‌خواهد دست از سر ایرانی‌ها بردارد. حالا 10 روزی می‌شود که هر روز یک خبر از زلزله به گوش می‌رسد؛ شدتش زیاد بوده یا کم، بالاخره بوده. اولش مردم منطقه کاکی بوشهر بودند که زلزله خودشان و زندگی‌شان را لرزاند، به فاصله چند روز و وقتی هنوز پس‌لرزه‌ها در این منطقه ادامه داشت، زلزله 7/7ریشتری سراوان بلوچستان و شهرهای اطرافش را لرزاند و بعد از آن، نوبت تسوج در استان آذربایجان شرقی بود که زلزله به سراغ مردمش برود و وحشت‌زده‌شان کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ اما این داستان هنوز ادامه دارد؛ این‌طور که پیداست زلزله هنوز هم می‌خواهد به بودن در صدر اخبار ادامه دهد. این بار و در ساعت‌های اولیه شنبه، زلزله به سراغ شش استان رفته و زمین چند شهر را لرزانده است؛ حتی شهرهایی که شاید مردمش کمتر انتظار لرزیدن خانه‌هایشان را به دلیل زمین‌لرزه داشتند. اول زمین «برخون» در استان بوشهر بود که در ساعت 11 جمعه‌‌شب با شدت 1/4درجه به لرزه درآمد. کمی بعد اولین زمین‌لرزه روز شنبه در حبیب‌آباد اصفهان آمد؛ در ساعت 52 دقیقه بامداد شنبه 31 فروردین. مرکز لرزه‌نگاری کشوری، وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران شدت این زلزله را 1/4ریشتر و در عمق هشت کیلومتری زمین ثبت کرده است. مرکز این زلزله در فاصله 11 کیلومتری دولت‌آباد اصفهان و 320 کیلومتری تهران بوده است.

منصور شیشه‌فروش، مدیر کل ستاد بحران استان در این‌باره گفته است که «این زلزله خسارتی در برنداشته و بامداد روز شنبه پس از اعلام خبر توسط پایگاه زلزله‌نگاری استان، تیم ارزیابی زلزله به مکان مورد نظر اعزام شده است.» آن‌طور که او گفته این زلزله پس‌لرزه‌ای نداشته و جای نگرانی وجود ندارد. اما شهروندان اصفهان، حبیب‌آباد و شاهین‌شهر آنقدر از این زلزله وحشت‌زده شدند که شب را بیرون از خانه‌هایشان به صبح رساندند و بعضی از شهروندان اصفهانی هم با چادر زدن در کنار زاینده رود، تا صبح بیرون از خانه‌هایشان ماندند.

اما این همه ماجرا نیست. به فاصله تقریبا یک ساعت از زلزله حبیب‌آباد اصفهان، زلزله‌ای به قدرت 5 ریشتر «اهل» فارس را لرزاند. این زلزله در ساعت 02:11 بامداد روز شنبه 31 فروردین در عمق 18 کیلومتری زمین اتفاق افتاد. این زمین‌لرزه در فاصله‌ 24 کیلومتری اهل فارس، 36 کیلومتری جناح هرمزگان، 39 کیلومتری اشکنان فارس و 995 کیلومتری تهران اتفاق افتاده است.

زلزله در فارس، بدون خسارت و تلفات
بعد از زلزله 5 ریشتری در استان فارس، پس‌لرزه 6/2 ریشتری هم «خرامه» در استان فارس را در ساعت 4 بامداد شنبه لرزاند. بعد از آن «بره‌سر» در استان گیلان در ساعت4:44 لرزید و بعد از آن در ساعت 5:30 دقیقه، «گیوی» در استان اردبیل و کاکی در استان بوشهر تکان خوردند. شش دقیقه مانده به ساعت هفت صبح شنبه هم لرزش زمین با شدت 5/3درجه ریشتر در «آبدان» بوشهر به ثبت رسید.

مسئولان هلال‌احمر و مسئولان محلی این شهرها می‌گویند که این زلزله‌ها هیچ خسارت و تلفاتی برجا نگذاشته است. محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره زلزله‌های دیروز می‌گوید که خوشبختانه زلزله‌های روز شنبه هیچ خسارتی نداشته است.

داریوش امانی، مدیر کل مرکز مدیریت راه‌های کشور هم گفته است که «در پی وقوع زلزله در استان‌های فارس و اصفهان، هیچ یک از محورهای اصلی مواصلاتی این استان‌ها آسیب ندیده است و در حال حاضر تمامی محورهای منتهی به شهرستان‌های زلزله‌زده استان‌های فارس و اصفهان باز و تردد وسایل نقلیه امکان‌پذیر است.» به گفته او خسارتی بر سطح جاده‌های منطقه زلزله‌زده وارد نشده است.

353 پس‌لرزه در حوالی کاکی
در کنار زلزله‌هایی که در استان‌های مختلف کشور این روزها می‌آید، پس‌لرزه‌های زلزله کاکی در بوشهر همچنان ادامه دارد. آن‌طور که در مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ثبت شده، 353پس‌لرزه از ساعت 16:22دقیقه روز سه‌شنبه 20فروردین امسال تا ساعت هشت صبح دیروز حوالی کاکی استان بوشهر را لرزانده است. بزرگ‌ترین پس‌لرزه در ساعت 12:30دقیقه روز جمعه 21فروردین با بزرگی 5/4 ریشتر) در حوالی کاکی به وقوع پیوسته است.

38 پس‌لرزه در کمتر از 42ساعت در تسوج
تسوج در آذربایجان شرقی هم از پس‌لرزه‌ها در امان نبوده و 38 پس‌لرزه از ساعت 3 بعدازظهر روز پنجشنبه تا هشت صبح دیروز در کمتر از 42ساعت حوالی این شهر را لرزانده است. به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین پس‌لرزه در ساعت 15:14دقیقه روز پنجشنبه با بزرگی 1/4 ریشتر در حوالی تسوج اتفاق افتاده است. براساس این گزارش، کوچک‌ترین زمین‌لرزه 26بار به بزرگی 3 ریشتر این منطقه را لرزانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha