یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 71891

سلامت نیوز : یكی از بیماری‌های شایع در فصل بهار حساسیت فصلی است. آلرژی یا حساسیت فصلی یكی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست.

علائم آن می‌تواند التهاب بینی، عطسه‌های مكرر، خارش و آبریزش بینی، سرفه، قرمزی و خارش چشم، احساس خارش یا درد گلو، افزایش ترشحات بینی یا حلق، خشكی یا خارش پوست و كهیر باشد. اگر احساس كردید سرماخوردگی شما خیلی طول كشیده و مزمن شده به پزشك مراجعه كنید، زیرا شاید این سرما‌خوردگی نباشد و نوعی حساسیت یا آلرژی باشد. بعضی از بیماران در فصل بهار دچار سینوزیت حساسیتی می‌شوند كه برای درمان آن مصرف آنتی‌بیوتیك لازم نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اگر از مشكل حساسیت یا آلرژی رنج می‌برید شاید خیلی‌ها به شما توصیه كنند كورتون استفاده كنید، اما توجه داشته باشید كورتون با توجه به عوارض جانبی آن آخرین انتخاب درمانی برای موارد بسیار شدیدی است كه به روش‌های دیگر پاسخ نداده است.

پیشگیری، بهترین روش درمان

مهم‌ترین توصیه این است كه از ماسك استفاده كنید. تا جایی كه امكان دارد از رفتن به پارك، مزارع و پارك‌ها خودداری كنید بویژه اوایل صبح و نزدیك غروب، چون بیشترین گرده‌افشانی گیاهان در این دو زمان است. روزانه چند بار دهان و بینی خود را با آب ولرم یا آب نمك شست‌وشو دهید.

این یكی از بهترین روش‌ها در كاهش مشكل است.استفاده از عینك آفتابی به عنوان محافظ چشم نیز روش پیشگیری مناسبی است.

تغذیه مناسب نیز توصیه مهم دیگری است. پرهیز از مصرف افزودنی‌های خوراكی، غذاهای آماده مانند كنسروها، فست‌فودها، فلفل یا دیگر ادویه‌جات محرك، پفك و چیپس می‌تواند كمك‌كننده باشد.

بر اساس طب سنتی، افراد دارای مزاج یا طبیعت خشك بیشتر مستعد حساسیت یا آلرژی هستند، بنابراین توصیه می‌شود مایعات و آب بیشتری بنوشند و بیشتر از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده كنند.

غذاهای بخارپز، آش و سوپ ـ بویژه سوپ جو ـ غذاهای مناسبی برای افرادی است كه حساسیت فصلی یا آلرژی دارند. عسل نیز خواص ضدحساسیتی مفیدی برای این‌گونه بیماران دارد.

گیاهانی وجود دارد كه خاصیت ضدحساسیت دارد از جمله آنها می‌توان به بابونه، سیاهدانه، گل‌ختمی، زردچوبه و دارچین اشاره كرد. دم‌كرده این گیاهان، نوشیدنی مفیدی در كاهش علائم حساسیت است.

عرق كاسنی و شاتره می‌تواند در كاهش شدت بیماری كمك‌كننده باشد. نوشیدن چای سبز و دم‌كرده بنفشه نیز مفید است.خاكشیر و جو به دلیل صفرا‌بری تاثیرات ضدحساسیتی خوبی دارند.

بادكش‌گذاری و حجامت در فصل بهار اگر با روش صحیح و از سوی متخصص انجام شود نیز می‌تواند در كاهش علائم مفید باشد.

طب سوزنی نیز یكی از روش‌های تخصصی مفید و بدون عارضه برای درمان انواع آلرژی‌ها از جمله حساسیت فصلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha