یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 71901

سلامت نیوز : محمود جباروند در گفت‌وگو با فارس احداث مرکز آکادمیک بیماری‌های چشم خبر داد و گفت: کلنگ ساخت این مرکز مهر امسال در زمینی به مساحت 30هزار مترمربع در کنار بیمارستان قدیم فارابی به زمین زده می‌شود.

به گفته رئیس بیمارستان فارابی قرار است این مرکز در 6 طبقه ساخته شود و بخش آموزش و پژوهش طبق استانداردهای روز در آن تفکیک شود.

وی تصریح کرد: با ساخت بیمارستان جدید تمام دستیاران و فلوشیب‌های بیماریهای چشم برای فراگیری مهارت‌های تخصصی و اعمال جراحی با حضور اساتید مجرب مستقر می‌شوند.

جباروند به دستاورد نوین این بیمارستان برای درمان بیماری‌های پیشرفته چشم در کودکان اشاره کرد و گفت: بیماری رتینو پلاستوما در کودکان موجب از بین رفتن کره چشم و نابینایی می‌شود و در صورت درمان نشدن به موقع، کودک چشم خود را از دست می‌دهد.

وی تأکید کرد: حتی به دلیل متاستاز (سرایت بیماری) ممکن است جان فرد هم در این نوع بیماری چشمی به خطر بیفتد که در روش نوین درمانی با بهره‌گیری از سلولهای چشم فرد و کشت در واحد فراهم آوری سلول‌های بنیادی، بیماران را درمان می‌کنیم.

وی مراجعه به موقع را برای درمان بیماری بسیار مؤثر دانست و گفت: کودکانی که چشم‌های سفید، یا اصطلاحاً چشم گربه‌ای دارند یا انحراف چشم در کودک مشاهده کردند باید سریع به پزشک مراجعه کنند تا به موقع درمان شود و بیمارانی داریم که 5 سال از زمان درمان او می‌گذرد و زندگی عادی خود را طی می‌کند.

این فوق تخصص قرنیه اظهار داشت: در روش نوین درمانی سلول‌های ریتنوپلاستومایی که از چشم فرد می‌گیریم در واحد فراهم آوری سلول‌های بنیادی رشد دهیم و برای درمان افراد بهره ببریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون امکان پیوند تمام اجزای چشم فراهم شده گفت: انجام چنین پیوندهایی بسیار مشکل است چرا که باید بتوانیم اعصاب چشم و سلول‌های عصبی را پیوند بزنیم که بسیار مشکل است. ولی برای ترمیم بافت‌‌های عصبی که بر اثر گلوکوم و تروما آسیب دیده‌اند کارهای تحقیقاتی در بیمارستان فارابی آغاز شده که اکنون فاز آزمایش حیوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha