سلامت نیوز : سعید اسکویی در پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین که در سالن اجتماعات مردمی این شورا برگزار شد، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی امید به زندگی مردم ایران 15 سال افزایش یافته است که این مطلب بیانگر حرکت کشور در مسیر رشد و توسعه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اسکویی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی امید به زندگی مردم کشور در خانم‌ها 59 و مردان 57 سال بوده است، ‌ابراز داشت: خوشبختانه سال گذشته این مؤلفه در خانم‌ها به 74 و مردان 72 ارتقا یافته است که این آمار بیانگر افزایش 15 سال امید به زندگی در آنان بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: اکنون مسئولان مربوطه طبق برنامه توسعه سلامت کشوری در نظر دارند سه سال امید به زندگی در آحاد جامعه را ارتقا دهند تا امید به زندگی در خانم‌ها به 75 و مردان به 83 افزایش یابد که تحقق این هدف نیازمند اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های دقیق و منظم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه ارتقای شاخص‌های سلامت از بزرگ‌ترین دستاوردها انقلاب اسلامی بوده است، ‌ابراز داشت: افزایش سلامت آحاد جامعه از بی‌نظیرترین آثارهای شکوهمند برپایی این انقلاب است که باید برای ارتقای شاخص‌های آن بیش از گذشته توجه کرد.

این مسئول با بیان اینکه بهداشت و سلامت دو شاخص تعیین‌کننده ارزیابی وضعیت سلامت کشورها است، اذعان داشت: با بهبود این شاخص‌ها می‌توان وضعیت زندگی مردم را در جامعه مطلوب کرد بر این اساس باید مسئولان مربوطه برای افزایش این شاخص‌ها برنامه‌های منسجمی را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت برخی شاخص‌های سلامت را توسعه یک کشور می‌داند، بیان کرد: کاهش مرگ‌ و میر زنان باردار، نوزادان و کودکان زیر یک سال در هر کشوری از جمله مؤلفه‌های این توسعه است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هر کشوری که از برج‌های با ارتفاع بیشتری برخوردار بود را کشوری توسعه یافته می‌دانستند، ابراز داشت: به همین دلیل کشورهایی از جمله آمریکا،‌ مالزی و عربی به سمت ساخت این برج‌ها رفتند تا کشورشان را توسعه یافته کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاخص توسعه کشورها در دنیا تغییر یافته و هر کشوری که دارای فرزندانی با قد بلندتر بود آن کشور را توسعه یافته می‌دانستند و وضعیت اقتصادی این کشور را مطلوب ارزیابی می‌کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه اکنون انسان سالم محور توسعه هر کشوری در دنیا بیان می‌شود، اضافه کرد: در این راستا کشورها برای حرکت کردن به سمت توسعه و پیشرفت، سلامت مردم کشورشان را ارتقا می‌دهند تا بتوانند در زمان کوتاه‌تری در دنیا توسعه یابند.

وی با بیان اینکه سلامتی مهم‌ترین سرمایه انسان است، ابراز داشت: متأسفانه این سرمایه به راحتی در کشور به خطر می‌افتد که باید برای جلوگیری از آن مسئولان مربوطه برنامه‌های مطلوبی را اجرا کنند.

این مسئول متذکر شد: شاخص‌های غیر مستقیم مانند تحصیل و فرهنگ که بیشتر آن‌ها اجتماعی هستند در افزایش سلامت انسان‌ها مؤثرند و می‌توان با ارتقای کیفیت این شاخص‌ها توسعه کشور را دو چندان افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های متعدد دیگری مانند سواد، فقر، مسکن و ترافیک در سلامتی آحاد جامعه مؤثر است، ابراز داشت: ارتقای این شاخص‌ها نیاز به اجرای برنامه‌های هدفمند و منسجمی دارد تا بتوان وضعیت سلامت مردم را افزایش داد.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته شهرداری قزوین اقدامات مؤثری در راستای افزایش سلامت شهروندان قزوینی انجام داده است، اذعان داشت: دانشگاه علوم پزشکی از این نهاد برای تحقق این هدف صمیمانه تشکر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha