یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
سلامت نیوز : تشخیص تیپ A از B

اگر شما جزو آن دسته از افراد باشید که آزمون شخصیتی تیپ A یا B را پاسخ داده اند، حتما به یاد دارید که از شما خواسته بودیم به تمامی ۲۵سوال آزمون پاسخ دهید و یکی از ۳گزینه بله، خیر و نمی دانم را در پاسخ هر سوال انتخاب کنید.

همان طور که به یاد دارید نمره نهایی آزمون تعداد سوال هایی بود که شما به آن پاسخ «بله» داده بودید. نمره متوسط این آزمون عدد ۱۳ است و تحلیل دیگر نمرات طبق جدول زیر به دست خواهد آمد:

نمره تیپ شخصیتی

امتیاز کمتر از ۵ شما تمایل شدید به شخصیت تیپ B دارید

امتیاز بین 5 و 13 شخصیت شما به تیپ B متمایل است

امتیاز بین ۱۳ و 20 شخصیت شما به تیپ A نزدیک است

امتیاز بیشتر از ۲۰ شما تمایل شدید به شخصیت تیپ A دارید

بیش از هزار و ۸۰۰نفر در آزمون شخصیت شرکت کردند

بیش از هزار و ۸۰۰نفر از مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره در آزمون شخصیت تیپ A و B شرکت کردند که پاسخ آزمون نیز از طریق پیامک برای آنان ارسال شده است. اما اگر شما در این آزمون شرکت نکردید، می توانید از قسمت آرشیو سایت روزنامه خراسان به آدرس www.khorasannews.com این آزمون را دریافت کنید و با توجه به ادامه مطلب تحلیل آن را نیز بخوانید.

ویژگی های تیپ A و B

افراد تیپ A خیلی مبارزه جو، رقابت پیشه، بی حوصله و پرخاشگرند. این افراد همیشه یک چشمشان به ساعت است. آنها نه تنها وقت شناس هستند، بلکه در اغلب موارد زودتر از موعد سر قرار حاضر می شوند. آنها سعی می کنند بحث های گروهی را در اختیار خود بگیرند. در مقابل شخصیت تیپ B آرام، صبـور، ملایـم و با اخلاق متعادل است آن‌ها همـه وقـت خـود را صرف کسب موفـقیـت های حرفـه ای یا رقابـت های اجتماعی نمی کنـنـد، کار یکنواخت و پایـدار دارند، دچار کمبـود وقـت و فرصت نیستند، وقت مناسبی را هم برای فعالیت های مورد علاقه خویش در بیرون از محیط کار اختصاص می دهند.

به طور کلی می توان ویژگی های این ۲تیپ شخصیتی را از طریق جدول زیر با یکدیگر مقایسه کرد:

ویژگی ها تیپA تیپ B

مکالمه تند کند

لحن کلام شدید ملایم

کیفیت کلام زمخت،محکم یکنواخت

زمان پاسخ دهی پاسخ آنی مکث طولانی

آه کشیدن فراوان به ندرت

حرکات چهره کشیده،خصمانه آرام ودوست داشتنی

تبسم درگوشه لب گسترده

فشاردادن انگشتان زیاد به ندرت

قطع کردن حرف دیگران اغلب به ندرت

کدام تیپ مستعد بیماری قلبی است؟

شاید بیندیشیم که افراد شخصیت تیپ (A) موفق ترند ، اما چنین نیست . در واقع برخی اطلاعات حاکی است که افراد تیپ (B) نسبت به (A) موفق تر هستند. علاوه بر این افراد شخصیت تیپ A بیشتر از افراد شخصیت تیپ B مستعد بیماری های قلبی و عروقی هستند!

بـرخی از عوامل رفتـار (A) ممکن است در ابتلا به بیماری های شریان اکلیلی (کرونر) قلب اهمیت بیشتـری داشته باشد . بـرای نمونـه خشم و رنجش ابـراز نشده، از جمله عواملی است که استعداد ابتلا به بیماری شریان اکلیلی را ایجاد می کند . به همین خاطر اگر یک راننده تیپ A پشت ترافیک بماند، چیزی شبیه فاجعه در درونش اتفاق می افتد؛ روی رل ضرب می گیرد، از عصبانیت  سرخ و سفید می شود و احتمالا زبانش هم به ناسزا باز می شود. آن ها کاملا آماده اند که در مقابل استرس منفجر شوند. در آدم های تیپ A سیستم عصبی سمپاتیک  همیشه در حال هشدار است و این حالت بر اندام های بدن فشار وارد می کند و این فشار باعث بیماری های قلبی، سخت شدن عروق مغزی و دیگر رگ های بدن می شود.

تغییر شخصیت نوع A به شخصیت نوع B

این را بدانید که خصومت، رقابت جویی افراطی و عجول بودن، شما را در معرض انواع بیماری های قلبی قرار می دهد.

* در صف ایستادن را تمرین کنید. برای این که در صف بیکار نباشید، می توانید از فرمان های بعدی کمک بگیرید.

* وقتی در اتاق انتظار یا در صف هستید، به جای فکر کردن به گذشت زمان، به موضوعاتی فکر کنید که در زندگی روزمره تان وقت تأمل درباره آن ها را ندارید. اگر زیاد اهل این اندیشه های فلسفی نیستید، می توانید به دور و بر خودتان، خوب نگاه کنید یا سر صحبت را با یکی دیگر باز کنید.

* تند حرف زدن و تندتند غذا خوردن را کم کم کنار بگذارید. برای انجام این تغییر لذت بخش، می توانید برای هر حرکت آهسته ترتان یک پاداش شخصی در نظر بگیرید. تمرین کنید که حرف دیگران را قطع نکنید. برای این کار می توانید از آشنایانِ کم حرف شروع کنید و به تدریج، برسید به دوستانی که سخنران حرفه ای هستند!

* باورهایتان را اصلاح کنید. می توانید گه گاه به این موضوع فکر کنید که واقعا ارزش آدم ها به تعداد کارهایشان است یا به کیفیت کارهایشان؟ البته این تغییرات فکری، نیاز به مداومت دارد.

* خودتان را در مقابل استرس ایمن کنید. برای این کار می توانید در مقابل استرس ها از خودگویی مثبت استفاده کنید تا این خودگویی ها به تدریج ملکه ذهن تان شود.

معمولا روان شناسان در شروع از افراد تحت استرس می خواهند این خودگویی ها را بلندبلند به زبان بیاورند اما به تدریج آن ها خودشان قادر خواهند شد که این جملات را فقط در ذهن شان تکرار کنند. نمونه ای از این خودگویی ها عبارت  است از:

ـ من می توانم برای حل این موضوع برنامه ریزی کنم.

ـ باید دست از نگرانی بردارم. نگرانی هیچ مشکلی را حل نمی کند.

ـ عصبی بودنم موقتی و این حالتم هم کاملا طبیعی است.

ـ زود قضاوت نکن.

ـ باید عمیق و آهسته نفس بکشم.

* و در نهایت این که اگر از داشتن ویژگی های شخصیت تیپ A بسیار رنج می برید، بهتر است به مشاور یا روان شناس مراجعه کنید. برای این منظور می توانید در کارگاه های مقابله با استرس شرکت کنید.

و اما شخصیت C

اگر شما ظاهرتان مثل تیپ B اما درون تان سرشار از خشم، خصومت، رقابت جویی، احساس فوریت زمانی و دیگر خصوصیات تیپA باشد، آن وقت روان شناسان به شما می گویند تیپ شخصیتی شما تیپ C است! در واقع، شما دارید همه چیز را به اصطلاح می ریزید توی خودتان تا ظاهر آرام تان را حفظ کنید و اگر واقعا این طور باشید، آن وقت مستعد بیماری های سرطانی خواهید بود. محققان دریافته اند که این گروه از آدم ها، این الگوهایشان را حتی بعد از ابتلا به بیماری های سرطانی نیز ادامه می دهند؛ یعنی آن ها این تمایلات بیرونی را باز هم در خودشان می ریزند و چیزی بروز نمی دهند. روان شناسان به افراد تیپ C پیشنهاد می کنند به جای این که خشم شان را سرکوب کنند، آن را بیرون بریزند و برای این که آرام شوند از فنون آرام سازی (ریلکسیشن) استفاده کنند. آن ها به این افراد می آموزند که چگونه خشم خودشان را بدون این که در خود بریزند، مدیریت کنند.همچنین با استفاده از مهارت های جرأت ورزی به این گروه از افراد می آموزند که چگونه قاطعانه و محترمانه از حقوق خود دفاع کنند.

منبع : خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha