سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه تنها نتیجه استفاده خودسرانه دارو بروز مقاومت دارویی در بیماران است، گفت: به‌طور حتم دستگاه‌های مربوطه باید افزون‌‌بر بهبود سطح سواد مردم، در جهت فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از دارو تلاش کنند.

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به آمارهای منتشر شده درباره مصرف سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان آنتی بیوتیک از سوی ایرانی‌ها، گفت:‌ افراط و تفریط در هر حوزه‌ای به ضرر افراد است، حال استفاده زیاد از دارو‌ها به‌طور حتم تبعات بیشتری دارد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از مصرف خودسرانه دارو از سوی بیماران بدون تجویز پزشکان، افزود: مصرف غیرضروری دارو نه تنها موجب بهبود بیماری نمی‌شود، بلکه این اقدام مشکات و تبعات بسیاری را برای سلامت بیماران به‌دنبال دارد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مصرف خودسرانه دارو از سوی بیماران، نظارت ضعیف داروخانه‌ها بر فروش دارو است، تصریح کرد: داروخانه‌ها نباید بدون نسخه پزشک اقدام به فروش دارو کنند، از طرف دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی باید بر عملکرد این مراکز نظارت کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه سطح سواد جامعه در کاهش مصرف خودسرانه دارو بسیار تأثیرگذار است، گفت: دستگاه‌های مربوطه باید افزون‌‌بر بهبود سطح سواد مردم، در جهت فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از دارو تلاش کنند.

رستمیان با بیان اینکه تنها نتیجه استفاده خودسرانه دارو بروز مقاومت دارویی در بیماران است، یادآور شد: این موضوع موجب می‌شود که بیماران برای درمان همان بیماری مجبور به استفاده از دارویی قوی‌تر شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام اینکه مردم باید درباره مصرف بی رویه داروها توجیه شوند٬ افزود: هم‌اکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای اطلاع‌رسانی درباره خطرات این‌گونه محصولات انجام نشده است٬ از این‌رو باید اطلاع رسانی‌ کافی صورت گیرد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در موسسه علوم رفتاری، در ایران مصرف دارو سه برابر استانداردهای جهانی بوده و ایران جزء ۲۰ کشور اول دنیا و دومین کشور قاره آسیا در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha