یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 71927

سلامت نیوز : نماینده‌ی مردم قروه به عنوان مخالف کلیات طرح انتزاع خدمات بیمه درمانی مددجویان روستایی و عشایری و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر از سازمان بیمه سلامت ایران و الحاق آن به کمیته امداد امام خمینی گفت که سازمان بیمه سلامت سازمانی نوپاست که نباید با چنین طرح‌هایی آن را تکه تکه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  حامد قادرمرزی در صحن علنی امروز با بیان این که در برنامه‌ی پنجم توسعه در ساز و کاری توجه خاصی به بیمه سلامت شده است گفت: با توجه به چنین پیشینیه‌ای نباید با چنین طرح‌های این سازمان نوپا و جامع را تکه تکه کرد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد صندوق‌های متعدد بیمه درمانی ایجاد شود طبیعتا هزینه‌های سرباری بیمه‌ها نیز بالا رفتند و این موضوع باعث افزایش پرداخت مردم برای دریافت خدمات درمانی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح انتزاع اجرای نظام پزشک خانواده را غیرممکن می‌کند گفت: از طرف دیگر بیمه کار بیمه علمی و اقتصادی است که نیازمند سازمانی برای کنترل آن دارد، از این رو نمی‌توان بخشی از وظیفه‌ را از سازمان بیمه سلامت جدا کرد و آن را به کمیته امداد به عنوان نهاد حمایتی سپرد.

قادر مرزی سازمان بیمه سلامت را نهادی نوپا با مشکلات و نواقص خواند و گفت: باید در جهت حل این مشکلات تلاش کرد نه این که با پاک کردن صورت مساله وظایف سازمان بیمه سلامت را به ارگانی دیگر واگذار کرد.

وی تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت برای کل اقشار جامعه تشکیل شده است از این رو اینکه در چنین طرحی قسمتی از جامعه را جدا کرده و امور را به کمیته امداد محول کنیم خلاف قانون برنامه است، بر همین است که این طرح مصداق بارز تبعیض اجتماعی و باعث جدایی اقشار تحت پوشش کمیته امداد با سایر مردم می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ محسن علی مردانی نماینده زنجان به عنوان مخالف دوم این طرح گفت: مزایای بیمه سلامت برقراری عدالت ، کاهش پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم، داشتن بانک اطلاعات جامع و جلوگیری از مواز‌ی‌کاری و ارائه خدمات درمانی به مردم است.

وی افزود: در چنین شرایطی این طرح علاوه بر مغایرت با قانون برنامه، یکپارچگی بیمه‌های درمان و تجمیع کلیه بیمه‌های سلامت در یک سازمان به نام سازمان بیمه سلامت را مخدوش می‌کند و باعث اخلال در رسیدن به اهداف قانون برنامه‌ می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر طبق این طرح باید منابع سازمان بیمه سلامت به کمیته امداد جابجا شود که این امر امکان پذیر نیست و احتمالات جدی را به وجود می‌آورد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد:‌اگر مشکلی در نحوه‌ی عملکرد سازمان بیمه سلامت است باید مجلس از طرف ابزارهای نظارتی این دستگاهها را ملزم به پاسخگویی کند نه این که با تعویض قوانین اختیارات را به سازمان دیگر محول نماید.

علیمردانی، با تاکید بر حفظ کرامت و عزت نفس مردم گفت: نقش کمیته امداد نقش حمایتی است که باید همواره استقلال و توانمند سازی افراد تحت پوشش خود را فراهم کند.

بر همین اساس است که سالانه باید کمیته امداد در برنامه‌ریزی از ده درصد از افراد تحت پوشش خود کم کرده و آن را به جامعه منتقل نماید که این طرح با روح قانون مغایرت دارد و باعث افزایش افراد تحت پوشش کمیته امداد می‌شود.

مصطفی افضلی‌فرد نماینده اردبیل به عنوان سومین و آخرین مخالف کلیات این طرح گفت: مطابق قانون برنامه باید هر سال از ده درصد از مددجویان تحت پوشش خود را کم کرده و به بازار کار سوق دهد که این طرح چنین هدفی را دنبال نمی‌کند، طبیعتا این قانون مخالف سایر قوانین مصوب مجلس است.

وی با بیان اینکه این طرح با قانون برنامه‌ی پنجم و موضوع کلی انسجام قوانین مغایرت دارد گفت: چنین طرحی شان نظارتی مجلس را تضعیف می‌کند، اگر مجلس در اجرای درست قوانین نظارت داشته باشد نباید با چنین طرح‌هایی بخواهد که وظیفه‌ی یک دستگاه به دستگاهی دیگر سپرده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha