سلامت نیوز : محمدرضا معدنی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به خصوصی شدن شرکت دخانیات افزود: با وجود اینکه قانون جامع کنترل دخانیات وجود دارد و تلاش‌هایی در این زمینه شده است اما روند قانونمداری به خوبی اجرا نشد و با خصوصی شدن شرکت دخانیات بسیاری از تلاش‌های ما بی‌نتیجه می‌ماند.

وی با اشاره به پیامدهای خصوصی شدن شرکت دخانیات ادامه داد: در سال 85 سالانه 50 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شد که هم اکنون به 62 تا 65 میلیارد نخ سیگار رسیده است.

معدنی گفت: سالانه 70 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند که این رقم با خصوصی‌شدن شرکت دخانیات افزایش پیدا خواهد کرد.

دبیر اجرایی جمعیت کنترل دخانیات با اشاره به اینکه سن مصرف دخانیات نیز کاهش یافته گفت: متولیان باید باورشان باشد که دخانیات مسئله جدی خانواده‌ها و اقتصاد آنها است و تمام افراد خانواده درگیر آن هستند.

وی افزود: با وجود اینکه طبق مصوبه سال85 جامع‌ترین قانون در حوزه مبارزه با دخانیات به تصویب رسید اما بسیاری از بند‌های آن هنوز بدون اجرا باقیمانده است مانند عدم اعمال قانون برای کارمندانی که در محل کار سیگار مصرف می‌کنند و به عنوان جرم در قانون دیده شده است.

معدنی گفت: وزارت بهداشت که متولی سلامت است باید سازمان‌های مربوطه را به گونه‌ای هماهنگ کند تا در سطح جمع‌آوری دخانیات مانند قلیان و ساماندهی فروش دخانیات اقدامات لازم انجام شود.

دبیر اجرایی جمعیت کنترل دخانیات نسبت به کاهش سن مصرف سیگار هشدار داد و گفت: طی چند سال اخیر سن مصرف سیگار از 15 سال به حدود 12 سال کاهش یافته است.

معدنی مصرف دخانیات در دانشجویان دختر و پسر را به یک میزان دانست و گفت: به طور کلی مصرف دخانیات در زنان 3.4 درصد و در مردان 22.1 درصد است اما مصرف قلیان در زنان و مردان با شاخص 22.2 درصد برابری می‌کند.

وی با اشاره به نصب تصاویر هشدار‌دهنده بر روی پاکتهای سیگار گفت: با نصب این تصاویر کاهش مصرف سیگار را شاهد بودیم اما باید این مسئله روزانه رصد شود و بدانیم که چه نوع تصاویری باید به کار گرفته شود و تغییرات لازمه را انجام دهیم.

معدنی افزود: این در حالی است که تصاویری که بر روی پاکتهای سیگار الصاق شد مورد نظر جمعیت کنترل دخانیات نبود و این جمعیت تصاویر دیگری را پیشنهاد داده بود.چرا که تصاویر الصاق شده جلوی تحریک افراد سیگاری را برای مصرف نمی‌گرفت و شدت ضرر جانی و مالی را نشان نمی‌داد اما چون مصوبه قانونی شد ما قبول کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha