دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 71954

به‌رغم ضرب‌الاجل مجلس و اعلام اسامی پزشکانی که زیرمیزی می‌گیرند، اما وزارت بهداشت تاكنون برخوردی با آنها نداشته است. ما نمی‌دانیم چه دستی در كار است كه نمی‌گذارد با این افراد برخورد شود. این ضرب‌الاجل قبل از عید در مجلس بررسی شد و با معاون درمان وزارت بهداشت در میان گذاشته شد .

ورود مجلس به ماجرای زیرمیزی پزشکان
سلامت نیوز :  مجلس خواستار معرفی 50 پزشك سوپر متخلف در زمینه زیرمیزی به تعزیرات شد، هرچند به گفته این كمیسیون، هنوز نه وزارت بهداشت پاسخی به این درخواست داده است و نه سازمان نظام پزشكی. زیرمیزی همچنان شیره جان بیماران بی‌پناه را می‌مكد و به گفته «علی كائیدی» عضو كمیسیون بهداشت مجلس، به‌رغم اعلام اسامی آنها به وزارت بهداشت پیش از سال جدید، اما این وزارت‌خانه تاكنون برخوردی با آنها نداشته است. او می‌گوید: «مجلس ضرب‌الاجل تعیین كرد اما نمی‌دانیم چه دستی در كار است كه نمی‌گذارد با این افراد برخورد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این ضرب‌الاجل قبل از عید در مجلس بررسی شد و با معاون درمان وزارت بهداشت درمیان گذاشته شد اما بعد از گذشت یك ماه، در حد حرف باقی مانده است.» حالا هم «كائیدی» از ضرب‌الاجل مجلس برای برخورد با 50 پزشک سوپر متخلف در حوزه سلامت خبر می‌دهد. این درحالی است كه منتقدان زیرمیزی، اعتقاد دارند در وزارت بهداشت پزشك‌سالاری حاكم است و همین مسئله اجازه برخورد جدی با پزشكان متخلف را نمی‌دهد.

از سوی دیگر جراحان در گفت‌وگو با تهران امروز از گرفتن زیرمیزی دفاع می‌كنند و معتقد‌ند تا زمانی كه سرانه درمان افزایش نیابد، پدیده زیرمیزی گرفتن ادامه دارد. حالا هم كه مجلس در برخورد با پزشك سوپرهای متخلف تنها مانده است: «قبل از عید به وزارت بهداشت گفتیم این پزشكان زیرمیزی‌بگیر را معرفی كند اما نمی‌دانیم چه دستی در كار است كه نمی‌گذارد با این افراد برخورد شود.» این سوال در حالی از سوی كائیدی مطرح می‌شود كه قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس مدعی است كه دانشجویان رشته پزشكی با مهر محمدحسن طریقت، اقدام به انجام عمل در بیمارستان صدر كرده‌اند. او در مخالفت خود با انتخاب طریقت به‌عنوان وزیر بهداشت پرسیده بود: « آیا درست است كه پزشكان جوان در بیمارستان صدر با مهر شما عمل جراحی انجام می‌دهند و پولش را به شما می‌دهند؟»

محمد شریفی‌مقدم، دبیر ستاد نظام پرستاری كشور به «تهران‌امروز» می‌گوید: «در تهران متخصصانی وجود دارند كه روزانه 10عمل جراحی به نام آنها ثبت می‌شود.» به گفته او، در كشورهای اروپایی اگر متخصصی 6ساعت را در یك بیمارستان فعالیت ‌كند، نیم‌ساعت را صرف ویزیت یك بیمار می‌كند. در نهایت او در روز 12بیمار را ویزیت می‌كند. همچنین یك متخصص جراح در اروپا در یك هفته تنها 2عمل جراحی قلب را انجام می‌دهد چون اعضای تیم پزشكی زمان را صرف بیمار قبل از ورود به اتاق عمل و بعد از عمل می‌كنند. اما گزارش‌های میدانی خبرنگار تهران‌امروز از بیمارستان‌های دولتی نشان می‌دهد كه یك متخصص در بیمارستان در طول 2 ساعت 100 بیمار را ویزیت می‌كند. به اعتقاد علی كائیدی، پدیده زیرمیزی به دلیل اوضاع بی‌سروسامان سلامت است و نشانگر این است كه نظارتی بر این حوزه وجود ندارد. او می‌گوید: «متاسفانه زیرمیزی پزشكان امروز مد شده و هر كه بگیرد، می‌گویند مهارت بیشتری دارد.»

البته كائیدی می‌گوید: «نمی‌گوییم تمام پزشكان زیرمیزی می‌گیرند چرا كه قشر زحمتكشی داریم كه به‌حق خود از سازمان‌های مربوطه قانع هستند اما تعدادی از پزشكان نیز وجه‌های اضافی از بیماران می‌گیرند.» كائیدی با تاكید بر اینكه باید فكر اساسی برای سلامت مردم كرد، می‌گوید: «طبق برنامه پنجم توسعه و چشم‌انداز 20 ساله باید در بین 20 كشور منطقه اول شویم درحالی كه در شاخص سلامت هم‌‌اكنون در رتبه 10 تا 22 هستیم.»

زیرمیزی تاریخی 30 ساله دارد

كائیدی با انتقاد نسبت به اینكه برنامه‌ریزی درستی در نظام سلامت وجود ندارد، می‌گوید: زیرمیزی پدیده‌ یكی، دو سال اخیر نیست بلكه به 30 سال پیش برمی‌گردد. یك زمانی براساس برنامه‌ای، قرار بود تا پرداخت از جیب مردم كمتر شود اما هر چه جلوتر می‌رویم مشكل بیشتر می‌شود. نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد كه پدیده زیرمیزی فقط در شهرهای بزرگ نیست بلكه در شهرهای كوچك نیز وجود دارد اما در تهران اپیدمی شده است و این به دلیل این است كه پزشكان به بخش دولتی اعتماد ندارند و كارگزاران نیز كاری نكرده‌اند تا پزشكان به این بخش‌ها جلب شوند.

كائیدی می‌گوید: «این موضوع را در كمیسیون بهداشت نیز پیگیری كرده‌ایم چرا كه 50 سوپر متخلف وجود دارد كه گفتیم آنها را به تعزیرات معرفی كنند. هم سازمان نظام پزشكی وجود دارد و هم وزارت بهداشت می‌تواند نظارت كند تا سایر پزشكان حساب كار خود را بكنند.» او شك ندارد كه وزارت بهداشت پزشكانی كه او از آنها به نام «سوپر متخلف» یاد می‌كند را می‌شناسد. برای همین هم می‌گوید: «اگر مشكل قانونی برای برخورد وجود دارد مجلس آمادگی دارد تا موانع قانونی را رفع كند.» كائیدی البته خیلی امیدوار به برخورد با پزشكان متخلف نیست: «البته اراده‌ای قوی در وزارت بهداشت برای برخورد با زیرمیزی وجود ندارد چرا كه اگر بود اقدامی تاكنون انجام می‌گرفت و این در حالی است كه مردم بیشترین ضرر را می‌كنند.» او می‌گوید: «وزارت بهداشت و نظام پزشكی می‌توانند پروانه پزشكان متخلف را لغو كنند چرا كه بعد از انقلاب پزشكان و متخصصان زیادی تربیت شده‌اند. عده‌ای از این پزشكان متخلف به دلیل معروفیت در تهران و شهرستان‌ها اعتقاد دارند كه همه بیماران برای آنها هستند.»

یا پول، یا پزشك بی‌تجربه

«عابد فتاحی» دیگر عضو كمیسیون بهداشت مجلس هم نكته تلخ دیگری از زیرمیزی را یادآوری می‌كند؛ دریافت زیرمیزی هیچ‌گونه توجیهی ندارد. پزشكان بخش دولتی باید قانع شوند كه بیمارانی كه به این مراكز مراجعه می‌كنند بی‌بضاعت بوده و امكان پرداخت‌ هزینه‌های بالا را ندارند. او می‌گوید: «متاسفانه گاهی این پزشكان آدرس غیراخلاقی به بیماران می‌دهند به این معنا كه به بیماران خود می‌گویند كه اگر پول بیشتر ندهند آنها را درمان نكرده و باید به پزشكان جوان و بی‌تجربه مراجعه كنند.» به گفته برخی پزشكان سلامت این بیماران را تهدید می‌كنند و آنها را دچار سردرگمی‌كرده و پول اضافه می‌گیرند، پولی كه غیر حرفه‌ای و غیرقانونی است.این درحالی است كه آنطور كه محمد شریفی‌مقدم، دبیر ستاد نظام پرستاری كشور به «تهران‌امروز» می‌گوید: «بسیاری از جراحان مطرح پول را از بیمار می‌گیرند اما جراحی را به یكی دیگر می‌سپارند. برای همین است كه یك جراح در یك روز می‌تواند تا 10 عمل را ثبت كند.»

كمیسیون ماده 11

فتاحی با اشاره به برگزاری كمیسیون ماده 11 كه به تعزیرات حكومتی مربوط است می‌گوید: در این كمیسیون روسای سازمان نظام پزشكی مراكز استان‌ها، روسای دانشگاه علوم پزشكی و نماینده‌ای از وزارت بهداشت پرونده‌هایی را كه از نظر بهداشت و درمان شاكیانی دارند رسیدگی می‌كنند.در این پرونده‌ها مسائلی مانند زیرمیزی، نبود بهداشت در موادغذایی و... بررسی می‌شوند. اما در حالی وزارت بهداشت تاكنون درخواست مجلسی‌ها را بی‌پاسخ گذاشته كه فتاحی معاون درمان وزارت بهداشت در جلسه‌ كمیسیون بهداشت مجلس درباره زیرمیزی اعلام كرد كه طرح برخورد با پدیده زیرمیزی در حال انجام است و برنامه نظارتی كامل و دقیقی بر نحوه عملكرد پزشكان آغاز شده است.

تیغ تیزجراحان متخلف چقدر می‌برد؟

مبارزه با زیرمیزی به‌رغم همه هشدارها درحالی به جایی نرسیده است كه وضعیت نظام سلامت از لحاظ اقتصادی در شرایط سخت قرار گرفته است. زیرمیزی بگیرانی كه توسط بهارستانی‌ها شناسایی شده‌اند اما هنوز توجه سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت را به خود جلب نكرده‌اند به سال گذشته برمی‌گردد كه هنوز امیدواری‌هایی برای پرداخت سهم نظام سلامت از نفت، سود یارانه‌ها و حتی سود مابه التفاوت فروش ارز دولتی به نرخ آزاد و در نهایت ارز مرجع وجود داشت. اما معلوم نیست بدون این امیدها و بودجه انقباضی، كارد تیز جراحان متخلف تا كجا می‌برد. آیا بیمارانی كه زیر تیغ آنها می‌افتند از این جفا جان سالم به در می‌برند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha