دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰

متاسفانه جمعیت روستایی غیرمتخصص از بخش كشاورزی به بخش صنعت و خدمات هجوم آورده و چون درآمدی ندارند به انواع خلافكاری‌ها، آسیب‌های اجتماعی نظیر فساد، فحشا، دزدی و... روی می‌آورند.

بیكاری 400 هزار نفر مهم نیست؟!
سلامت نیوز : معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران معتقد است وجود 400 هزار بیكار در استان تهران عدد بزرگی نیست. ظاهرا بعد از اختلاس 3 هزار میلیاردی گوش مسئولان دولتی اینقدر به اعداد و ارقام میلیاردی عادت كرده كه شنیدن رقم كمتر از میلیون هیچ حساسیتی در آنها ایجاد نمی‌كند. به گفته نعمت‌الله تركی،‌معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران «نرخ بیكاری استان تهران در مقایسه با جمعیت 12 میلیونی استان عدد پایینی است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما آنچه در صحبت‌های مسئولان دولتی و معاون برنامه‌ریزی استاندار مغفول مانده خانواده‌هایی هستند كه سرپرست آنها جزو 400 هزار بیكار اداره آمار قرار می‌گیرند و با بالا رفتن لحظه‌ای نرخ تورم مشخص نیست چگونه می‌توانند از پس گرانی‌ها و خرج زندگی روزمره شان بر بیایند.

صحبت‌های نعمت‌الله تركی از نرخ 11 درصدی بیكاری در تهران و كاهش این رقم به 9 درصد در فصل‌های مختلف در حالی رسانه‌ای می‌شود كه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری، اسفند ماه سال گذشته از ایجاد 6 میلیون شغل در كشور سخن گفت و وعده داد بیكاری در كشور ریشه‌كن می‌شود؛ این نخستین و آخرین باری نبود كه رئیس‌جمهور از ریشه‌كن كردن بیكاری سخن می‌گفت. سال 84 احمدی‌نژاد اعلام كرد مشكل بیكاری در سال 87 ریشه‌كن می‌شود. یك سال بعد در سال 85 نیز رئیس‌جمهور وعده داد بیكاری سال 88 ریشه‌كن می‌شود اما با وجود تمام این وعده‌ها نه تنها نرخ بیكاری كاهش پیدا نكرد بلكه بر اساس آمار غیر رسمی بر تعداد افراد بیكار نیز افزوده شده در حالی كه گفته می‌شود 6 میلیون شغل در كشور ایجاد شده است و مشاغلی كه مشخص نیست برای چه كسانی ایجاد شده و چرا با وجود این همه اشتغال زایی هنوز خانواده‌های زیادی هستند كه زیر بار خط فقر و بیكاری كمر خم كرده‌اند و چشم امید به وعده‌هایی دارند كه از سوی مسئولان دولتی داده می‌شود اما طبق معمول عمل نمی‌شود.

نعمت‌الله تركی با اشاره به این نكته كه استان تهران در حوزه ایجاد فرصت شغلی در مقایسه با سایر استان‌ها، جمعیت و هجومی كه برای كاریابی دارد از ظرفیت بالایی برخوردار است از برنامه‌ریزی برای 400 هزار فرصت شغلی سخن گفته و می‌گوید تهران توانایی 700 هزار فرصت شغلی را در بخش‌های مختلف دارد. تركی اما هیچ اشاره‌ای به این نكته نمی‌كند كه این فرصت‌های شغلی قرار است بر اساس چه قانونی بین افراد جویای شغل ایجاد شود؟

كمبود نقدینگی در كشور، اثری كه تحریم‌ها بر شرایط اقتصادی و زندگی شهروندان گذاشته‌اند، عدم واردات كالاهای مورد نیاز بخش‌های تولیدی به كشور و... همه و همه باعث شده‌اند تا میزان بیكاری در كشور افزایش پیدا كند. این موضوع را می‌توان در تعدیل نیروها در بخش‌های صنعتی و تولیدی و فعالیت نیمه وقت این واحدها و به حاشیه رانده شدن تولیدكنندگان مشاهده كرد. موضوعی كه مسئولان دولتی سعی می‌كنند بی‌سر و صدا از كنار آن به آرامی عبور كنند و خبری به بیرون درز پیدا نكند. این در حالی است كه متولدان دهه 60 چند سالی است وارد بازار شده‌اند و به نظر می‌رسد تامین شغل برای این افراد كه تعدادشان كم هم نیست نیازمند عزمی جدی‌تر و تمهدیات اضطراری توسط سیاست گذاران است.

پایین بودن نرخ اشتغال باعث افزایش طلاق شده است

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز نگرانی از افزایش آمار طلاق در كشور گفت: بیكاری، رشد نرخ تورم، بالا رفتن هزینه‌های زندگی و تاثیر برخی از شبكه‌های ماهواره‌ای از علل این موضوع است.

محمد اسماعیل سعیدی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این نكته كه رشد بالای طلاق در كشور از علل پایین بودن نرخ اشتغال و بیكاری سرپرستان خانوار است،‌می‌گوید:‌افزایش هزینه‌های زندگی فشار زیادی را به لحاظ اقتصادی و روحی و روانی به مردم وارد كرده و در بخی موارد منجر به سست شدن بنیان خانواده و طلاق زوجین می‌شود. به‌گفته نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو با تاكید بر افزایش طلاق در كلانشهرها می‌گوید:‌ جامعه ما به شدت از آسیب‌ها و تبعات طلاق تاثیر گرفته و این موضوع می‌تواند در آینده تشدید شود. به گفته وی زمانی كه طلاق روی می‌دهد نتیجه آن زنان بی‌سرپرست و كودكانی است كه از پدر و مادر خود جدا زندگی می‌كنید و این پدید ه به نوبه خود معضلات و مشكلاتی را پیش روی جامعه قرار می‌دهد.

جوانان تحصیل‌كرده بیكار هستند

سیدرمضان شجاعی‌كیاسری،‌عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور در مجلس نیز با بیان اینكه در حال حاضر بسیاری از جوانان تحصیل‌كرده بیكار هستند، می‌گوید: ایجاد شغل از ضروری‌ترین نیازهای جامعه امروز است و مسئولان باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

وی با تاكید بر این نكته كه رشد نرخ بیكاری در جامعه برابر با رشد بزهكاری و آسیب‌های اجتماعی شده است می‌گوید: این مسئله می‌تواند تبعات و پیامدهای منفی به‌دنبال داشته باشد. این در حالی است كه به‌دنبال رشد نرخ بیكاری، شاهد افزایش انواع بزهكاری‌ها مانند سرقت و قاچاق موادمخدر هستیم كه این یك زنگ خطر بزرگ برای مسئولان به شمار می‌رود.

شجاعی كیاسری داشتن شغل مناسب را حق طبیعی و قانونی هر فرد عنوان كرده و می‌گوید:‌ زمانی كه افراد جامعه از شغل مناسب برخوردار نبوده و با فقر و تنگدستی دست به گریبان هستند، احتمال بروز بزهكاری و رفتارهای نامناسب از سوی آنان بیشتر می‌شود.به گفته وی گرانی‌ها فشار مضاعفی را از لحاظ روحی و روانی به مردم وارد می‌كند.

بیكاری، مهم‌ترین مشكل جامعه است

دكتر «امان‌الله قرایی‌مقدم» نیز با اشاره به این نكته كه بیكاری جوانان بزگترین مشكل جامعه است، می‌گوید: یكی از علت‌های اصلی افزایش بیكاری در شهرها ورود مهاجران بیكار از روستاها به شهرها خصوصا كلانشهرهاست. به گفته وی با رهسپار شدن جوانان روستایی به شهرها دو نوع بیكاری تحت عنوان بیكاری آشكار و پنهان پدید می‌آید. بیكاری آشكار در واقع مختص جمعیت فعال كشور است كه در سنین 15 تا 59 سال قرار دارند كه متاسفانه دارای هیچ نوع فعالیت و كار درآمدزا نبوده و به صورت آشكار بیكار هستند. در مقابل آن، بیكاری پنهان قرار دارد كه افراد در این نوع از بیكاری دارای مشاغلی نظیر كوپن‌فروشی، دستفروشی، سیگارفروشی و... بوده كه كار آنان هیچ‌گونه تاثیری در تولید ندارد. متاسفانه جمعیت روستایی غیرمتخصص از بخش كشاورزی به بخش صنعت و خدمات هجوم آورده و چون درآمدی ندارند به انواع خلافكاری‌ها، آسیب‌های اجتماعی نظیر فساد، فحشا، دزدی و... روی می‌آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha