دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
سلامت نیوز : در حالی كه محمدمهدی گویا رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقداست كه تاكنون تنها درصدی اندك (حدود یك پنجم) از مبتلایان به ایدز شناسایی شده‌اند،‌همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی درخصوص خانه‌های سلامت می‌گوید: «تعداد زنان حاضر در خانه‌های سلامت كه یا دارای HIV مثبت بوده یا هپاتیت، كاهش معناداری یافته است.» این در حالی است كه پیش از این نیز مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت با رسانه‌ای كردن خطر موج سوم ایدز در كشور همگان را متوجه افزایش این بیماری در صورت عدم برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار كرده بود.

همچنان بدون امكانات مانده‌ایم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ هنوز پس از گذشت سه سال از مصاحبه جنجالی خانم وزیر سابق، این مشكلات بر سر جای خود باقی است. براساس اعلام دكتر گویا مراكزی كه می‌تواند به افراد دارای رفتارهای پرخطر كمك كند كم است و برای فعال‌تر شدن اینگونه مراكز به نیروی انسانی و تجهیز مراكز بهداشتی درمانی نیاز است. او معتقد است: «درحال حاضر بیماری ایدز با سرعت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و كشورهای شوروی سابق و اروپایی شرقی در حال افزایش است.» روز گذشته نیز رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت فهرست‌ استان‌های پرخطر كشور در زمینه ایدز را اعلام كرد. به گفته دكتر محمدمهدی گویا «استان‌های مازندران، كرمانشاه، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان و تهران از استان‌های پرخطر به شمار می‌روند.» او معتقد است در استانی مانند مازندران باید بیش از یك هزار و 500 نفر مبتلا به این ویروس باشند كه تاكنون یك پنجم مبتلایان شناسایی شده و مابقی به راحتی در میان ما زندگی كرده و عفونت خود را منتقل می‌كنند.

در خانه‌های سلامت چه می‌گذرد؟

زنان و دختران آسیب‌دیده كه مبتلا به بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت هستند در خانه‌های سلامت زندگی می‌كنند. دختران و زنان جوانی كه میانگین سنی آنها زیر 40 سال است. در سراسر كشور 31 خانه سلامت وجود دارد كه البته به گفته هاشمی رئیس سازمان بهزیستی تعداد حاضران ثابت در این خانه‌ها شیب منفی معناداری را نشان می‌دهد. به گفته او 364 نفر از زنان و دختران به صورت رسوبی در این خانه‌ها زندگی می‌كنند. او می‌گوید: «منظور از حضور رسوبی به این معناست كه این زنان یا دختران یك سال یا بیش از یك سال است كه در خانه‌های سلامت حضور دارند یا اینكه به صورت دائمی در این خانه‌ها حضور خواهند داشت.»

حاضران در خانه‌های سلامت و برگشت به جامعه

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینكه 60 درصد افراد آسیب‌دیده‌ای كه در این مراكز حضور می‌یابند امكان بازتوانی دارند، ادامه می‌دهد: «سازمان بهزیستی تنها نگهدارنده این دسته از زنان و دختران است و آنها بعد از دستگیری توسط مراجع قانونی به سازمان معرفی می‌شوند.» وی در پاسخ به اینكه چه استان‌هایی دارای بیشترین تعداد دختران و زنان ویژه هستند، می‌گوید: «طبیعی است استان‌هایی كه دارای مرز مشترك با كشورهای دیگر هستند، استان‌هایی كه خیز اعتیادشان زیاد باشد و استان‌هایی كه مهاجر پذیرترند، آسیب مورد‌نظر در آنجا بیشتر بوده و تهران هم شرایط ویژه خود را در این خصوص دارد.» به گفته هاشمی، در پنج ماهه اخیر 360 نفر از زنان آسیب‌دیده توسط سازمان بهزیستی در دو مجموعه ساماندهی شدند كه باید ساماندهی آنها در برنامه‌های آتی سازمان مد نظر قرار گیرد، چرا كه اینگونه زنان در صورت عدم ساماندهی به چند آسیب مبتلا می‌شوند.

كارشناسان معتقدند هرچند یكی، دو سالی است كه آمار مبتلایان به ایدز كمتر از 24 هزار نفر اعلام می‌شود اما آمار واقعی مبتلایان 5 برابر این رقم بوده و همه چیز نشان از آن دارد كه نوك پیكان «ایدز»، جوانان ایرانی را نشانه گرفته است. به گفته دكتر مینو محرز رئیس مركز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت، «بر‌اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی و با توجه به موارد شناسایی شده و رشد این بیماری، می‌توان گفت بین 100 تا 120 هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در كشور ما رخ داده یعنی اكنون بین 80 تا 100 هزار فرد مبتلا به این ویروس و ناقل آن بدون اینكه حتی خودشان بدانند، به این عفونت مبتلاهستند و می‌توانند عامل انتقال آن به دیگران باشند.»

مبتلایانی كه گاه دور از چشم همه زیر آسمان این شهر، ویروس مرگ آفرین ایدز را به انسانی دیگر از طریق رفتارهای پر خطر جنسی یا شیوه‌های دیگرمنتقل می‌كنند تا به همگان ثابت شود موج سوم ایدز در كشور جان گرفته است، موجی كه به انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی منتسب است. اما همچنان اطلاع‌رسانی در باب ایدز از جمله رازهای «مگو»ی اجتماعی بوده است. از آنجا كه برقراری رابطه جنسی یكی از راه‌های انتقال ایدز است، گویی هشدار دادن و آموزش برای پیشگیری در باب ایدز، در كشور ما خط بطلانی بر ارزش‌های اخلاقی و حیای ایرانی است.حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس نیز پیش از این اعلام كرده بود: «وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به ویروس ایدز در كشور را حدود 20 هزار نفر اعلام كرده است اما طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تعداد واقعی مبتلایان به این ویروس در كشور را باید 5 تا 7 برابر این میزان یعنی بیش از 100 هزار نفر برآورد كرد!» ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود.

آموزش پیشگیری از ایدز در مدارس همواره با دشواری روبه‌رو بوده است. حتی دكتر مینو محرز رئیس اداره تحقیقات كشوری ایدز پیش از این آموزش و پرورش را «كم‌كارترین حوزه در ارائه آموزش‌های پیشگیری از ایدز» دانسته بود. به گفته او «این در شرایطی است كه آموزش مهارت‌های زندگی باید از سنین پایین آغاز شود، ولی آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای آموزش مهارت زندگی ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha