دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
سلامت نیوز :اواخر سال گذشته بود که معلوم شد در کشور ما سه‌ونیم میلیون کودک خارج از چرخه تحصیل هستند، آماری که وزارت آموزش و پرورش روی 2 میلیون آن را خط کشید و جامعه یک و نیم میلیونی را پذیرفت، جامعه‌ای که بخش زیادی از آن را کودکان خیابانی تشکیل می‌دهند و هیچ‌کس برنامه‌ای برای تحصیل آنان ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ انگار این روزها مد شده است که بچه‌های کوتاه قد و نیم وجبی خودشان را از پنجره ماشین آویزان کنند و کالایی را که دارند به راننده ماشین بفروشند یا با دستمالی که در دست دارند، شیشه ماشین را کثیف‌تر کنند و راننده برای آن که از شرشان خلاص شود پول خردی کف دستشان بگذارد. حسین کودکی خیابانی است که در چهارراه مطهری تهران تقاطع سهروردی کسب درآمد می‌کند، می‌گوید 8 ساله است و به مدرسه نمی‌رود، نه خودش نه خواهری که کنارش گل‌های لای زرورق پیچیده را به مردم می‌فروشد. آنها باید پول دربیاروند. نكته جالب در این میان آن است كه اسفندیار اختیاری کسنویه یزدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم نظر آنها را قبول دارد و در حالی که معتقد است آموزش کودکان خیابانی و رفع بی‌سوادی از جامعه آنها یکی از موارد واجب در کشور ماست، درآمد را مقدم بر تحصیل می داند و در گفت و گو با «حمایت »اعلام می‌کند: باید توجه کرد که در گام نخست باید دغدغه معیشت را از زندگی این افراد رفع کنیم به کمک سازمان‌های مرتبط و در اقدام‌های بعدی با فرآهم کردن زمینه تحصیل این کودکان امکان رشد و شکوفایی استعداد آنها را ایجاد کنیم.

طرحی برای آموزش کودکان خیابانی نداریم
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز به «حمایت» می‌گوید: آموزش به کودکان خیابانی تا به حال در مجلس مطرح نشده است. «عطاالله سلطانی صبور» خاطرنشان می‌کند: باید طرح یا لایحه ای به مجلس ارائه شود تا در این زمینه تصمیمات را اتخاذ کنیم، در وضعیت فعلی هیچ اطلاعی نمی‌توان در این زمینه ارایه داد.وی تاکید می‌کند: طرح‌ها و لوایح بعد از کارشناسی به مجلس ارایه می‌شود بنابراین در این زمینه که هنوز هیچ بررسی ای انجام نشده است نمی‌توانیم نظر دهیم.

بچه‌ها باید تحصیل کنند
با اینکه همه مسئولان بر این باورند که بچه‌های خیابان به دلیل محروم بدون از بسیاری آموزش‌ها، بروز زمینه‌های جرم درآنا ن بیشتر است و نیاز بیشتری به آموزش و تحصیل دارند، هیچ طرح و برنامه‌ای ‌حتی در حد وعده برای این بخش از جامعه کشور در نظر گرفته نشده است. «عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی» با اشاره به اینکه نیاز به آموزش کودکان خیابانی امری ضروری است، بیان می‌کند: باید برای باسواد کردن همه اعضای جامعه تلاش کنیم تا جایی که بی‌سوادی به صفر برسد.«اسفندیار اختیاری کسنویه یزدی» تصریح می‌کند: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که کمترین سواد همه افراد جامعه در حد مقطع متوسطه باشد. وی توضیح می‌دهد: وضعیت افراد جامعه با یکدیگر متفاوت است بنابراین باید برای کودکان خیابانی دغدغه معیشت را رفع کرد تا این فرد بتواند به راحتی تحصیل کند.البته او هم نمی‌داند برای محقق شدن همه این بایدها چه باید کرد و البته در روزهایی که به پایان دولت دهم نزدیک می‌شویم اصلا درست است که سراغ طرح‌های جدید برویم یا بهتر است آنها را واگذار کنیم به زمانی که دولت جدید روی کار آمد.

به نگارش کتاب جدید نیاز داریم
عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز معتقد است آموزش این کودکان کار واجبی است اما به دلیل وجود برخی مشکلات، بهتر است جزو برنامه‌های آتی باشد. قاسم جعفری به «حمایت» می‌گوید: باید قبول کنیم کودکی که دغدغه پول داشته باشد نمی‌تواند تحصیل کند. برفرض که این مشکل هم برطرف شود باید قبول کنیم کودکان خیابانی دارای وضعیتی خاص هستند بنابراین باید برای آموزش آنها دقت بیشتری داشت.وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا باید کتاب های درسی جدیدی برای این افراد نوشته می شود، می‌گوید: باید آموزش‌ها طبق نیاز این افراد باشد به طوری که بتوانند مهارت‌های زندگی را به خوبی بیاموزند.

اما این نکته حایز اهمیت است که نباید با این کودکان طوری برخورد کرد که احساس جدا بودن از جامعه را داشته باشند.عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره نهادهایی که می‌توانند در این امر همکاری کنند می‌گوید: باسواد کردن جامعه یک نیاز عمومی است و تمامی نهادها باید برای محقق شدن این امر تلاش کنند.وی با تاکید بر نقش سازمان بهزیستی در این زمینه تصریح می‌کند: سازمان بهزیستی می‌تواند در زمینه ساماندهی این کودکان کمک‌های زیادی داشته باشد و در صورت مطرح شدن بحث آموزش باید با نهادهای مربوط همکاری‌های لازم را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha