دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 71982

تغییر سبک زندگی، انجام حرکات ورزشی روزانه به طور مرتب و رعایت رژیم غذایی مناسب از مهمترین اقدامات جهت بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی است.

سیگار موجب یائسگی زودهنگام می‌شود

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان گفت: تغییر سبک زندگی، انجام حرکات ورزشی روزانه به طور مرتب و رعایت رژیم غذایی مناسب از مهمترین اقدامات جهت بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی است.

دکتر کتایون برجیس در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه منوپوز(یائسگی) با توقف دوره‌های قاعدگی همراه است، گفت: این دوران مرحله‌ای مهم در زندگی خانم‌ها است که باید با رعایت نکاتی مهم در حفظ سلامت تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه در این دوران فعالیت تخمدان‌ها و تولید تخمک متوقف می‌شود، گفت: گاه توقف قاعدگی به طور ناگهانی و گاه به تدریج اتفاق می‌افتد. در این حالت سیکل‌های قاعدگی با فاصله بیشتر یا کمتر ایجاد شده، ممکن است این حالات 1 تا 3 سال قبل از توقف قاعدگی به طول انجامد.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: در صورتی که به مدت یکسال قاعدگی به طور کامل متوقف شود، یائسگی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه علایم یائسگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، گفت: این علائم شامل گرگرفتگی، احساس تپش قلب، تعریق شبانه، بی خوابی و اختلالات خواب است که ممکن است یک تا دو سال به طول انجامد، در خانم‌هایی که با انجام عمل جراحی تخمدان‌ها زوردتر از یائسگی خارج شده یا تحت درمان‌های هورمونی قرار دارند علایم با شدت بیشتری بروز می‌کند.

دکتر برجیس در ادامه افزود: سردرد، تغییرات خلقی، تحریک پذیری و افسردگی، عصبانیت، ترشح ادرار ( به علت خشکی واژن)، مقاربت دردناک و افزایش احتمال ابتلا به عفونت های ادراری، درد مفاصل نیز از علایم دوران قبل از یائسگی است.

وی با بیان اینکه از دست دادن توده استخوانی طی سال اول یائسگی با سرعت بیشتری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بررسی تراکم استخوان در افرادی که در این دوران تحت درمان‌های هورمونی هستند، دچار آسم بوده یا لاغر و دچار سوء تغذیه هستند باید زودتر از موعد مقرر و بر اساس صلاحدید پزشک معالج انجام شود.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اهمیت تغییر سبک زندگی در دوران یائسگی گفت: تغییر سبک زندگی، انجام حرکات ورزشی روزانه به طور مرتب و رعایت رژیم غذایی مناسب از مهمترین اقدامات جهت بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی است.

دکتر برجیس انجام معاینات دوره‌ای در دوران یائسگی را ضروری دانست و افزود: معاینه لگن، گرفتن پاپ اسمیر، معاینه پستان باید در فواصل منظم و حداقل سالیانه یک نوبت انجام شود.

وی استفاده از ترکیبات گیاهی را جهت مقابله با تغییرات خلقی و گر گرفتگی موثر دانست و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده افزابش مصرف ایزوفلاونوییدها و هورمون‌های گیاهی مانند سویا و ترکیبات آن در کاهش علائم خلقی و گرگرفتگی بسیار موثر است.

دکتر برجیس تصریح کرد: کاهش مصرف کافئین، فست فودها، اجتناب از مصرف الکل و دریافت مقادیر کافی کلسیم و ویتامین د، از طریق غذاها و مصرف مکمل بر اساس صلاحدید پزشک موجب بهبود کیفیت زندگی دوران یائسگی می شود.

این متخصص زنان در خصوص راهکارهای مقابله با گرگرفتگی گفت: گرگرفتگی از شکایات شایع خانم‌ها در این دوران است که گاه موجب ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها می‌شود، انجام ورزش و حرکات آرام بخش (ریلکسیشن)، حرکات یوگا و مدیتیشن تاثیر بسزایی در کاهش شدت گرگرفتگی دارد.

وی با بیان اینکه رعایت پوشش مناسب در مواقع گرگرفتگی بسیار اهمیت دارد، گفت: استفاده از لباس‌های نخی و چند لباس در لایه‌های متعدد ضروری است تا در صورت گرما یکی از لایه های لباس کم شده از بروز سرماخوردگی و گرفتگی عضلات پیشگیری شود.

دکتر برجیس بر ادامه روابط جنسی در دوران یائسگی تاکید کرد و گفت: به رغم اینکه گاه ممکن است به علت خشکی واژن خانم ها تمایلی به مقاربت نداشته باشند ولی استفاده از کرم‌های استروژنی موضعی موجب کاهش خشکی واژن می‌شود، بنابراین داشتن روابط جنسی با بهبود خونرسانی واژن موجب حفظ سلامت واژن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر نوع خونریزی از واژن در دوران یائسگی نگران کننده است، گفت: در صورت بروز خونریزی از واژن در این دوران باید با مراجعه سریع به پزشک علت خونریزی بررسی شود.

این جراح، همچنین افزود: افزایش سطح کلسترول خون، افزایش فشارخون و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی از مشکلاتی است که در دوران یائسگی به علت کاهش ترشح هورمون استروژن بروز می کند، بنابراین بررسی سالیانه میزان فشارخون ضروری است.

دکتر برجیس با تاکید بر اینکه مصرف سیگار موجب بروز یائسگی زودهنگام می‌شود، گفت: رعایت رژیم غذایی کم چرب، انجام ورزش‌های ایستایی و انقباض عضلات موجب تقویت عضلات و نگهداری استخوان‌ها در وضعیت صحیح و حفظ سلامت بدن در هنگام یائسگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha