سلامت نیوز : مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بیش از ۹۰ درصد زنان معتاد بهبود یافته در کشور بی‌خانمان هستند و تا امروز فقط ۴ تا ۵ خانهٔ می‌ان‌راهی برای معتادان بهبود یافته احداث شده است که این تعداد بسیار کم است و با توجه به عدم حمایت مالی از سازمان بهزیستی نتوانسته‌ایم این تعداد خانهٔ می‌ان‌راهی را به حد نصاب برسانیم.

فرید براتی سده در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره جمع‌آوری معتادان خیابانی و درمان اجباری آنان توسط نهاد مختلف دولتی، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، جمع آوری و درمان اجباری معتادان نتیجه‌ای ندارد و با توجه به محدودیت درآمدهای کشور، تنها هزینه‌هایی بدون نتیجه را بر دوش کشور گذاشته‌ایم.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: سازمان در زمینه درمان معتادان کشور تابع ستاد مبارزه با مواد مخدر است که این ستاد این وظیفه را در سال گذشته به وزرات بهداشت محول کرده است ولی بهزیستی هم‌چنان در بخش‌هایی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت همکاری داشته است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در زمینه مبارزه با اعتیاد جمع‌آوری معتادان نیست، تاکید کرد: باید ریشه این مشکلات را پیدا کردن و سوزاندن این منبع بهترین راهکار در کاهش تعداد معتادان در کشور است؛ مشکل کنونی کشور در بخش اعتیاد مربوط به مصرف مواد محرک همچون شیشه است که باید در زمینه کاهش و پیشگری این معضل برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه مناسب صورت بگیرد.

براتی سده به آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار این ستاد در سال گذشته ۳۰۰ هزار معتاد جمع آوری شده است ولی این تعداد جمع‌آوری شده با تعداد معتادان کشور فاصله زیادی دارد و این در حالی است که درمان اجباری معتادان اثربخش نیست.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: باید دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی در جهت کاهش اعتیاد همکاری داشته باشند که متاسفانه این همکاری در برخی از دستگاه هنوز در شرایط مطلوب قرار ندارد.

وی درباره برنامه‌های امسال سازمان بهزیستی کشور در جهت تشویق معتادان برای شرکت در مراحل درمانی، افزود: تامین بخشی یا تمام مخارج مراحل درمانی معتادان بدون در‌آمد، ارائه خدمات به خانواده‌ی معتادان تحت درمان در نظر گرفته‌شده است.البته این برنامه‌های تشویقی فقط برای معتادان داوطلب در نظر گرفته شده است.

براتی سده خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی اعتقادی به درمان اجباری معتادان ندارد چراکه این روش مدت‌هاست که منسوخ شده است و در این زمینه تنها بنابر درخواست ستاد مبارزه با مواد مخدر چند مددکار را به بخش ماده ۱۶ معرفی کردیم.

وی بازدید چند نماینده مجلس از یک محله تهران را یادآور شد و گفت: در پی این بازدید قرار شد تا ۱۰۰ زن معتاد خیابانی این محله جمع‌آوری و درمان شوند که این طرح با همکاری شهرداری اجرا شد ولی تعداد زنان معرفی شده به این طرح هنوز به ۱۰۰ نفر نرسیده است و سازمان نیز برای تسهیل شدن اجرای مراحل نیز هزینه‌هایی را به یکی انجمن‌های ترک اعتیاد پرداخت کرد.

براتی سده هدف اصلی بهزیستی در درمان اعتیاد را ارائه خدمات درمان به لحاظ قواعد و اصولی معتبر دانست و گفت: برخی از دستگاه‌ها تنها به صرف اینکه با جمع‌آوری معتادان خیابانی و درمان اجباری آنان می‌توانند ظاهر شهر را زیبا کنند مطمئن باشند که این روش کارساز نیست ولی ما هیچ ممانعتی برای اقدام این دستگاه‌ها نداریم و این در حالی است که مشکل اصلی ما مواد محرک است.

وی با بیان اینکه خانه‌های میان‌راهی الویت اصلی بهزیستی در حوزه درمان اعتیاد است، گفت: این خانه‌ها برای معتادان بهبود یافته‌ای است که هیچ سرپناهی ندارند و این موضوع بر همگان روشن است که یک معتاد بهبود یافته اگر حمایت نشود در جامعه‌پذیری و استمرار درمان با مشکل رو به رو می‌شود‎.

براتی سده ضمن اشاره به بی‌خانمانی ۹۰ درصد زنان معتاد بهبود یافته در کشور، تاکید کرد: تا امروز فقط ۴ تا ۵ خانهٔ میان‌راهی برای معتادان بهبود یافته احداث شده که این تعداد بسیار کم است و با توجه به عدم حمایت مالی از سازمان بهزیستی نتوانسته‌ایم این تعداد خانهٔ میان‌راهی را به حد نصاب برسانیم.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: باید ساخت خانه‌های میان‌راهی به صورت وسیع و رسمی در کشور شکل بگیرد ولی تاکنون به جز وزارت رفاه، هیچ دستگاه دیگری هم‌چنان اعلام همکاری نکرده‌اند، البته سال گذشته وزارت رفاه بودجه‌ای در این زمینه به سازمان اختصاص داد ولی سازمان مجبور شد تا این بودجه را با توجه به الویت‌های سازمان در جای دیگری هزینه کند.

وی اصلیترین گام در درمان اعتیاد را پیشگیری عنوان کرد و افزود: باید در گام اول مردم را از مواد مخدر و حتی مصرف تفننی آن دور کنیم چرا که بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده میزان مصرف‌کنندگان شیشه تهران از یک تا چند بار در وضعیت خوبی نیست و اگر نتوانیم در بحث پیشگری خوب عمل کنیم درگیر یک معضل مهم شهری خواهیم شد.

به گفته براتی سده متاسفانه همه اصل پیشگیری را فراموش کرده‌اند و به جمع‌آوری اجباری معتادان خیابانی اکتفا کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha