سلامت نیوز : فلیپ اشپوری بعدازظهر یکشنبه در مراسم افتتاحیه هشتمین کنفرانس منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به میزبانی تهران اظهار داشت:‌ در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ باید با هماهنگی و مشارکت سازنده جمعیت‌های ملی و فدراسیون بین‌المللی امدادرسانی بهتر و بیشتری به نیازمندان ارائه شود چرا که این روش بهترین شیوه پاسخ‌دهی به نیازهای بشردوستانه در مخاصمات منطقه خاورمیانه و سراسر جهان است که روبه افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به تاریخچه تأسیس شبکه‌های بشردوستانه در دنیا گفت: 150 سال از عمر تأسیس بزرگترین شبکه بشردوستانه در قالب نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر می‌گذرد و اکنون به آنجا رسیده‌ایم که باید نگاهی به آینده داشته باشیم تا با توجه به اینکه شاید آینده روشن نباشد با پایبندی به اصول بنیادین راهکارهای روبه‌رو با چالش‌های فعالیت‌های بشردوستانه را بررسی کنیم.

اشپوری خاطرنشان کرد: در درگیری‌های سراسر جهان کمک‌رسانی به غرض و حمایت از تمامی افراد نیازمند صرفه‌نظر از نژاد، ملیت و عقاید مذهبی و سیاسی موضوعی است که همواره باید به عنوان یکی از عنصرهای اصلی اقدامات بشردوستانه حفظ شود.

مدیر حقوق بین‌الملل و همکاری در نهضت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خاستگاه شکل‌گیری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را کمک‌رسانی به مجروحان در میدان جنگ عنوان کرد و گفت:‌ در مخاصمات امروزی کماکان شاهد اعمال خشونت و تهدید علیه کارکنان تأسیسات و نیازمندان مراقبت‌های درمانی هستیم.

وی افزود: در منطقه خاورمیانه همانند دیگر مناطق جهان خشونت علیه کارکنان مراقبت‌های درمانی از مشکلات بسیار جدی بشردوستانه است که همچنان حل نشده باقی مانده است.

اشپوری با اشاره به حوادث اخیر سوریه اذعان داشت: داوطلبان هلال‌احمر سوریه چه آنهایی که همچنان در حال کمک‌رسانی به مردم هستند و چه آنهایی که جان خود را حین کمک‌رسانی از دست داده‌اند در شرایط بسیار دشواری قرار دارند ولی باید قبول کرد که این حوادث فقط مختص به سوریه نیست و هفته گذشته دو نیروی هلال‌احمر افغان در این کشور حین انجام مأموریت با وسیله نقلیه‌ایی که نشان جمعیت هلال احمر را داشت هدف قرار گرفته و کشته شدند.

وی اظهار امیدواری کرد: با حرکت به سوی آینده جان افرادی که مراقبت‌های درمانی را هنگام حوادث پرخطر ارائه می‌کنند تضمین شود تا بتوانند خدمات بهتری را به نیازمندان ارائه کنند بدون آنکه خطری تهدیدشان کند.

اشپوری با انتقاد از برخی گروه‌ها که با نوع رفتارشان مانع ارائه مراقبت‌های درمانی می‌شوند، افزود: ضروری است تا با تجمیع تمام نیروهای درون نهضت توان لازم را برای تغییر رفتار تمام افرادی که مانع ارائه مراقبت‌های درمانی می‌شوند به وجود آوریم و همچنین روش‌هایی را برای تضمین شرایط کاری و ایمنی داوطلبان جمعیت‌های صلیب‌سرخ و حلال‌احمر ایجاد کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا راهکارهای ارائه شده در زمینه «مراقبت‌های درمانی در معرض خطر» مورد تصویب شورای نمایندگان در سال 2013 قرار گیرد چرا که این راهکار ما را به ادامه راه و ترویج روش‌های امدادرسانی در معرض خطر کمک می‌کند.

مدیر حقوق بین‌الملل و همکاری در نهضت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از تنظیم پیش‌نویس دستور کار اجلاس 2013 خبر داد و گفت: اجرای اصول بنیادین در عمل، تقویت شیوه‌های همکاری بین شبکه‌ها و نقش نهضت در عملیات‌های کمک‌رسانی‌های بین‌المللی از نکات اصلی این پیش‌نویس است.

اشپوری افزود:‌ سایر موضوعات حقوقی مرتبط با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از جمله قواعد ناظر بر تسلیحات شامل پیگیری قطعنامه 2011 شورای نمایندگان درباره سلاح هسته‌ای از موارد مورد توجه خاص هستند. همچنین کمیته پیامدهای ضمنی معاهده تجارت تسلیحات را که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نهضت مصوب کرده را نیز مدنظر قرار می‌دهد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: تا برگزاری هشتمین کنفرانس جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر در تهران زمینه‌ایی برای انتقال تجربیات و استفاده از دانش شرکت‌کنندگان در راستای انجام مأموریت‌های مشترک باشد.

به گزارش خبرنگار فارس هشتمین کنفرانس بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بعدازظهر امروز در هتل آزادی با حضور نمایندگان 40 کشور دنیا آغاز به کار کرد و تا چهارم اردیهبشت ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha