دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 71999

سلامت نیوز : شیوا اسبقیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: همزمان با هفته سلامت و با استقرار اکیپ‌های تست و آزمایش افراد مراجعه کننده به صورت عمومی متوجه شدیم از 118 مراجعه‌کننده که تست قند خون داده بودند 15 درصد نتیجه حاصله مثبت بوده و افراد بدون آگاهی دچار این بیماری شده‌اند.

وی با اخطار به گروه‌های سنی مختلف در مورد گسترش بیماری خطرناک دیابت افزود: باید در رژیم غذایی و استمرار برنامه‌‌های ورزشی به گونه‌ای اقدام کنیم تا آثار این بیماری بدون تشدید از بین برود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابت استان اردبیل با بیان اینکه تمام تست‌های گرفته شده از مردم به صورت رایگان بوده و با اطلاع از بیماری، پیشگیری سریع در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: ما علاوه بر گرفتن تست قند خون رایگان در هفته سلامت سعی کردیم با توزیع بروشور و برگه‌های اطلاع‌رسانی آحاد مردم را با عوارض بیماری دیابت آشنا کنیم.

اسبقیان گفت: آن‌هایی که تست‌شان مثبت بوده به پزشک معتمد و مشاوره رایگان هدایت کردیم تا پیشگیری‌های اولیه با مشاوره‌های لازم صورت گیرد.

این مسئول با ابراز نگرانی از گسترش بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت و فشار خون در بین افراد مختلف بیان داشت:‌ متاسفانه هرم سنی در این زمینه رو به کاهش است به طوری که ما در گروه سنی جوانان و میان‌سالان شاهد بروز فشار خون و عوارض بیماری دیابت هستیم.

این داروساز توصیه کرد مردم جداً از خوردن غذاهای آماده و فست‌فود خودداری کنند و یا مصرف آن را به حداقل برسانند و در کنار آن با روی آوردن به ورزش سلامتی خود را از هرگونه بیماری مصون نمایند.

اسبقیان توصیه کرد هر شش ماه یکبار گروه‌های پر خطر و ریسک‌پذیر که در خانواده آنها افراد دیابتی وجود دارد باید تست قند خون و آزمایش خون بدهند تا علایم این بیماری شناسایی شده و هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام شود.

وی با انتقاد شدید از صدور مجوزهای گسترده برای راه‌اندازی پیتزا‌فروشی‌‌ها و اغذیه‌های آماده خاطرنشان کرد: 5 هزار نفر دیابتی در استان اردبیل شناسایی شده و کارت انجمن به آنها اهدا شده تا از خدمات درمانی استفاده کنند اما بیشتر افراد جامعه که دچار این بیماری هستند در ناآگاهی به سر می‌برند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابت استان اردبیل در پایان سخنان خود پرهیز از خوردن نوشابه‌های گازدار و قندی را از سوی خانواده‌ها به ویژه جوانان و نوجوانان یادآور شد و به خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: بهتر است خانواده‌ها تغذیه سالم را برای فرزندان خود توصیه کنند تا مشکلی از بابت بیماری‌ها برای آنها به وجود نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha