سلامت نیوز : رییس سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران درباره موقعیت کنونی علم ژنتیک در کشور گفت: خوشبختانه با توجه به حمایت‌های شایسته‌ای که طی 15-10 سال اخیر از دانش ژنتیک پزشکی در سطح کشور به عمل آمده است، امروز شاهد بالندگی قابل ملاحظه و توسعه چشمگیر این علم در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر جواد توکلی بزاز ادامه داد: امروز علم ژنتیک پزشکی در شناخت سازوکارهای دخیل در ایجاد بیماری‌ها و نیز تشخیص و درمان آنها، جایگاه ویژه و منحصر به فردی را کسب کرده است.

وی با اشاره به ضرورت مطالعه بیماری‌ها در ابعاد سلولی و مولکولی گفت: بخشی از این نوع مطالعات، کارکرد و نقش تغییر سیستم های تنظیم کننده در مسیرهای انتقال و دریافت پیام‌های مربوط را روشن کرده که همین نکته، اهمیت نوع تعامل بین ژن‌ها و محیط از سلامت تا بیماری را برجسته می‌کند.

دکتر توکلی بزاز با بیان اینکه بر این مبنا، علم ژنتیک، پزشکی را از نگاه سنتی و کلاسیک آن که انسان و مجموعه دستگاه‌های ‌حیاتی را به مثابه یک واحد می‌نگریسته به سمت نگرشی نوین برده که خاستگاه بروز یک بیماری را در به هم خوردن یک سری تنظیمات بسیار جزئی و ظریف در مقیاس مولکولی جستجو می‌کند.

وی افزود: همین رویکرد امکان انجام مداخلات درمانی در زمینه یک بیماری را در قالب دستکاری‌های دقیق و انتخابی، میسر می‌کند.

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران و رئیس سومین کنگره ژنتیک پزشکی درباره موقعیت کنونی این شاخه علمی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به حمایت‌های شایسته‌ای که طی 15-10 سال اخیر از دانش ژنتیک پزشکی در سطح کشور به عمل آمده است، امروز شاهد بالندگی و توسعه قابل ملاحظه این علم در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی هستیم.

وی افزود: این دانش جدید توانسته است با معرفی کارکردهای بی بدیل و جایگاه استراتژیک خود در پیوند و گفت‌وگوی بین پزشکی پایه و پزشکی بالینی، توجه و علاقه بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران را برای انتخاب این رشته و ورود به آن جلب کند.

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در ادامه تاکید کرد: ارتقا و گسترش این دانش در سطح کشور و ورود آن به عرصه خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی رویداد بسیار مبارکی بوده است، به گونه‌ای که اکنون حتی در مراکز استانی و برخی شهرستان‌ها هم شاهد ارائه این خدمات هستیم.

وی با اشاره به برگزاری سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران در روزهای 25 و 26 اردیبهشت ماه سال جاری گفت: ایجاد هماهنگی و تعامل هدفمند بین بخش‌های پژوهشی با بخش‌های تشخیصی و کاربردی یکی از ضرورت‌هایی است که برپایی این کنگره می تواند در تقویت آن بسیار موثر و مفید واقع شود.

وی همچنین با بیان اینکه آشنایی اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه ژنتیک پزشکی با یکدیگر و شناخت ظرفیت های بالقوه و بالفعل در راستای اعتلا و توسعه این دانش یکی از اهداف این کنگره می باشد، عنوان کرد: معرفی رویکردها و کارکردهای این رشته به متخصصان عرصه بالین و علوم پایه و ایجاد یک بستر مناسب برای تبادل نظر و مشورت بین این دو دسته از همکاران از ماموریت های دیگر این همایش است.

علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 7-66565796 تماس حاصل نموده و یا به پایگاه اینترنتی http://www.medgencongress.com مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha