سلامت نیوز : دبیر انجمن پزشکان کودکان، اجتناب از عوامل تحریک کننده نظیر پرهیز از بیرون بردن کودک مبتلا به آسم در روزهایی که هوا آلوده است، پرهیز از نگهداری حیوانات خانگی در منزل و عدم استعمال دخانیات در محیط‌های بسته را مهمترین عامل در جلوگیری از بروز حمله‌های آسمی دانست و تصریح کرد: این خانواده‌ها باید بدانند چه عواملی باعث بروز حملات آسمی می‌شود تا کودک خود را از آن مصون دارند.

دکتر محمدرضا بلورساز در گفت‌وگو با (ایسنا)، بر ضرورت مراقبت‌ از کودکان به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها تاکید و عنوان کرد: تربیت یک کودک سالم و تندرست از جمله مسائل مهمی است که باید از سوی والدین مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها، گفت: در راس تقویت سیستم ایمنی، واکسیناسیون یا ایمن ساختن جسم کودک در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها قرار دارد که معمولا مطابق برنامه‌های زمانبندی انجام می‌شود.

بلورساز اضافه کرد: همچنین برخورداری از یک تغذیه خوب، کافی و با کیفیت مناسب به منظور پیشگیری از ضعف سیستم ایمنی بدن هم در کودکان و هم افراد بزرگسال لازم است. این برنامه غذایی باید طوری باشد که براساس آن قند، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی به میزان لازم به بدن برسد.

این متخصص کودکان "استرس و اضطراب" را به عنوان عامل موثر دوم در تضعیف سیستم ایمنی بدن معرفی و توصیه کرد: افراد با تقویت سیستم ایمنی و دوری از تنش و هیجان با بیماری‌ها مقابله کنند.

بلورساز درباره علائم بیماری‌های عفونی در کودکان عنوان کرد: بیماری‌های عفونی به دو دسته ویروسی و میکروبی تقسیم بندی می‌شوند. بیماری‌های ویروسی اغلب با علائمی مانند حالت تهوع، سرفه، عطسه، آبریزش بینی، اسهال، تنگی نفس، خس خس سینه و تب همراه هستند.

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان ادامه داد: علائم بیماری‌های عفونی با منشاء میکروبی نیز شامل مواردی چون تب بالا و نفخ توام با سرفه، دل درد، سردرد و استفراغ می‌شود. اما باید گفت که در مجموع تشخیص این بیماری‌ها مشکل است.

وی با بیان اینکه در این میان شیوع بیماری‌های ویروسی در میان مردم بسیار بالاست، گفت: به عنوان مثال آنفلوآنزا از میزان شیوع بالایی برخوردار بوده و غالبا با علائمی مانند تب و لرز، استخوان درد، بدن درد و سردرد همراه است.

بلورساز در ادامه به بیماری‌های آسم و آلرژی که کودکان بسیاری را گرفتار می‌کنند نیز اشاره کرد و گفت: آلرژن‌ها، عامل اصلی ایجاد آلرژی هستند. مواد آلرژن‌ هم در داخل منزل و هم در محیط خارجی وجود دارند.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: افرادی که زمینه بیماری آسم دارند، دارای زمینه‌های ژنتیکی بروز آلرژی و حساسیت نیز هستند و به محض برخورد با این مواد، علائم آلرژیک در وجودشان ظاهر می‌شود.

دبیر انجمن پزشکان کودکان، اجتناب از عوامل تحریک کننده نظیر پرهیز از بیرون بردن کودک مبتلا به آسم در روزهایی که هوا آلوده است، پرهیز از نگهداری حیوانات خانگی در منزل و عدم استعمال دخانیات در محیط‌های بسته را مهمترین عامل در جلوگیری از بروز حمله‌های آسمی دانست و تصریح کرد: این خانواده‌ها باید بدانند چه عواملی باعث بروز حملات آسمی می‌شود تا کودک خود را از آن مصون دارند.

وی همچنین توصیه کرد: والدین با معلم‌ها و مسئولان مدرسه نیز باید در این باره صحبت کرده و به آنها سفارش کنند مراقب فرزندشان باشند تا به محض اینکه مشکلی پیش آمد بتوانند به پدر و مادر اطلاع بدهند و یا اینکه بدانند چگونه باید از اسپری‌ها و داروهای مخصوصی که معمولا باید همراه بچه‌ها باشد در مواقع لازم استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha