دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 72014

آلرژی فصلی یک نوع حساسیت است که علائم آن در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گل‌هاافزایش گردوخاک تشدید می‌شود.

آلرژی در فصل بهار افزایش می‌یابد

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: آلرژی فصلی یک نوع حساسیت است که علائم آن در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گل‌ها، تغییرات جوی آب و هوا و افزایش گرد و خاک تشدید می‌شود.

دکتر تورج احمدی جویباری در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به شدت آلرژی‌ها در فصل بهار، اظهار داشت: در دو فصل بهار و پاییز علائم آلرژی بیشتر از فصل‌های دیگر بروز می‌کند زیرا در این دو فصل ذرات موجود در هوا از جمله گرده و عطر گل‌ها و همچنین غبار و خاک افزایش می یابد.

وی ادامه داد: علائم آلرژی گاه به صورت عطسه و سرفه، خارش و آبریزش بینی و اشک و ریزش چشم بروز می کند و در برخی موارد نیز به صورت آسم خود را نشان می دهد که با خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه همراه خواهد بود که گاها تنگی نفس چنان شدید است که فرد مجبور می شود به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی افزود: علائم پوستی، خارش و قرمزی چشم و غیره نیز از دیگر علائم آلرژی فصلی است.

به گفته این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در این ایام با توجه به ورود گرد و خاک به استان‌های غربی و جنوبی، علائم آلرژی بین افراد مضاعف می‌شود.

جویباری آلرژی را یک واکنش ایمنی ناشی از افزایش حساسیت سیستم ایمنی به یک آلرژن دانست که باعث تحریک بیش از حد سیستم ایمنی، پرخونی و حساسیت بیش از حد گیرنده های خونی می شود.

وی افزود: میوه های خاصی که مختص فصل بهار هستند و در این فصل وارد بازار می شوند نیز معمولا محرک هستند و باعث تشدید آلرژی می شوند.

این متخصص بیماری‌های داخلی تصریح کرد: افرادی که زمینه حساسیت دارند بهتر است در فصل بهار از ماسک‌های کاغذی استفاده کنند و زیر ماسک نیز از پد مرطوب استفاده کنند.

جویباری از افرادی که حساسیت دارند خواست در روزهایی که هوا غبارآلود است نیز تا حد امکان از خانه خارج نشوند.

به گفته این استاد دانشگاه، این افراد باید از بالش‌های مخصوص که دارای پر و پنبه نباشند استفاده کنند و در نوع پوشش خود نیز دقت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دارای حساسیت فصلی هستند لازم است در فصل بهار به جای باز گذاشتن پنجره ها از تهویه مناسب استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha