سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
کد خبر: 72045
سلامت نیوز : ارز مرجع دارو و کالاهای اساسی در متن مصوبه 26 فروردین بانک مرکزی حذف شد. به این ترتیب، براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات کره، شکر، گوشت قرمز و دام زنده و همچنین طبق تعرفه‌های پیوست این مصوبه، واردات دارو، مواد اولیه دارویی، شیر خشک و تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال 1392 به نرخ مبادله‌ای خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ به عقیده مراد هاشم زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، حذف ارز مرجع برای واردات دارو، به معنای افزایش قیمت دارو است. البته به گفته او، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هیچ بحثی در ارتباط با موضوع قیمت دارو نداشته و آنچه از قول اعضای این کمیسیون رسانه‌ای می‌شود، درست نیست. محمدحسین قربانی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم چندی پیش گفته بود که حذف ارز مرجع از حوزه دارو به صلاح سلامت نیست. به گفته او، تخصیص ارز مبادله‌‌ای برای خرید دارو و به تبع‌ آن افزایش قیمت دارو سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. به‌طور حتم این تصمیمات خلاف سیاست‌های حوزه بهداشت و درمان کشور است. با این‌که مصوبه بانک مرکزی براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، ولی همچنان مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی این دو روز اصرار دارد که حذف ارز مرجع از کالاهای اساسی صحت ندارد. البته او در بیان ارز مرجع برای کالاهای اساسی، تنها به گندم و نهادهای دامی می‌پردازد و حرفی از دارو، شیرخشک و ملزومات پزشکی نمی‌آورد. با این حال، به گفته غضنفری می‌گوید: «از این به بعد، کالاهای دریافت‌کننده ارز مرجع محدود شده و زیر نظر دولت به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.»

چندی پیش به طور قاطع بحث حذف ارز مرجع برای دارو بیان نشده بود، قیمت داروها به‌خصوص داروهای خاص افزایش چند برابری داشت. حالا با اعلام مصوبه بانک مرکزی این افزایش قیمت‌ها به طور رسمی اتفاق می‌افتد. از همین رو، قربانی ادامه داد: به‌علت نبود برنامه‌ریزی و سوءمدیریت در چند ماه اخیر قیمت دارو به‌ویژه داروهای خاص افزایش چند برابری داشته است. معلوم نیست از این به بعد مردم از چه منبعی هزینه خرید چند قلم دارو را باید به دست آورند. البته با تمام این مسائل، محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت و درمان علت حذف ارز مرجع را تولید 97‌درصدی دارو‌ها در کشور عنوان کرده است. او در این‌باره گفته، از امسال ارز دارو مبادله‌ای خواهد شد. او همچنین گفت: ارز دارو از نرخ مرجع به مبادله‌ای تبدیل شده و باقیمانده آن در لایحه بودجه در نظر گرفته شده که تاثیر زیادی در قیمت ایجاد می‌کند. دیگر دلیلی که منفرد برای حذف ارز مرجع می‌آورد، برنامه دولت برای خارج کردن دارو‌ها از حالت دو نرخی است به طوری که دارو‌ها نرخ واحد داشته باشند. با این‌که وزیر بهداشت از حذف شدن ارز مرجع دارو به راحتی عبور می‌کند ولی کارشناسان چنین عقیده‌ای ندارند. محمد پورکاظمی، رییس مجمع نمایندگان انجمن داروسازان ایران درباره این موضوع می‌گوید: «حذف ارز مرجع دارو در یک کلمه یعنی فاجعه. فاجعه برای مردمی که پوشش بیمه‌ای مناسبی ندارند.»

به گفته او، تا به امروز هم شاهد افزاش قیمت‌ دارو بوده‌ایم. پورکاظمی ادامه می‌دهد: «قیمت داروها تا به امروز هم به‌زور پایین نگه داشته می‌شد که بالاخره با ابلاغ حذف ارز مرجعش، وضیعتش کاملا مشخص شد.»در حالی که همه از افزایش قیمت دارو بر اثر حذف ارز مرجع صحبت می‌کنند ولی دبیر انجمن داروسازان ایران نظر دیگری دارد. سیدمهدی سجادی در این‌باره به بهار می‌گوید: «به نظر ما مشکلی از نتیجه حذف ارز مرجع برای دارو به وجود نمی‌آید. فقط ارزی برای مبادله وجود داشته باشد، حالا به هر قیمتی.» به گفته او، مشکلی که وجود دارد در تامین مواد اولیه و ایجاد نقدینگی برای خریدن این مواد است. سجادی ادامه می‌دهد: «تا به امروز تولید‌کنندگان دارو در کشور برای تولیدات دارویی با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند. چراکه آن‌ها برای بسته‌بندی، ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند و برای دارو ارز مرجع. نتیجه قیمت دارو هم ترکیبی از این دو ارز بود. ولی کسی به این موضوع توجه نمی‌کرد. چراکه مسئله این بود که تولید‌کنندگان دارو ارز مرجع دریافت می‌کنند.» به عقیده او، حداقل الان تکلیف تولید‌کننده مشخص شده است.
دبیر انجمن داروسازان ایران همچنین می‌گوید: ‌«به نظر من، تب کمبود دارو بدتر از قیمت دارو است. در حال حاضر مهم‌تر وجود دارو است. این‌که تولید‌کنندگان بتوانند در اتاق مبادلات ارزی، ارز دریافت کنند. حالا چه مرجع و چه مبادله‌ای. مهم این است که ارزی تخصیص داده شود و تولید‌کنندگان بتوانند مواد اولیه را خریداری کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha