سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۳
کد خبر: 72046
سلامت نیوز : اگر سال گذشته را سالی سخت برای بهداشت و درمان ایران بنامیم، سال‌92 را می‌توان سال دشوارتر بهداشت و درمان کشور خواند. روزهای سختی که روز گذشته با ابلاغ تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات دارو از سوی بانک مرکزی آغاز شد. به طوری‌که بانک مرکزی حذف ارز مرجع دارو و کالاهای اساسی را به بانک‌ها ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است: «با توجه به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واردات کره، شکر، گوشت قرمز و دام زنده طبق تعرفه‌های پیوست دارو، مواد اولیه دارویی، شیر‌خشک و تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال 1392 به نرخ مبادله‌ای بوده و ارایه درخواست گواهی ثبت آماری بر مبنای نرخ مزبور (مبادله‌ای) بلامانع خواهد بود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ این ابلاغیه در حالی آب پاکی را روی دست وزارت بهداشت و شرکت‌های وارد‌کنندگان دارو ریخت که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش دو‌برابری قیمت دارو در کشور و کمیاب و نایاب‌شدن دوباره اقلام دارویی بیماران خاص در کشور شود. همچنین حذف ارز مرجع برای واردات دارو تنها بر قیمت دارو‌های خارجی تاثیر‌گذار نیست و به دلیل وابستگی تولید‌کنندگان داخلی دارو به واردات مواد اولیه می‌توان منتظر افزایش قیمت داروهای تولید داخل نیز بود. این در‌حالی‌است که وزیر بهداشت‌و‌درمان، هفته گذشته از رایزنی با دولت و بانک مرکزی جهت دریافت ارز مرجع برای واردات اقلام دارویی خبر داده بود اما به نظر می‌رسد «طریقت‌منفرد» همچون «مرضیه وحید‌دستجردی» وزیر سابق بهداشت و درمان کشور، نتوانست دولت و بانک مرکزی را جهت دریافت ارز مرجع برای واردات دارو متقاعد کند. با این وضعیت حالا دارو‌سازان و واردکنندگان دارویی می‌مانند و افزایش قیمت دارو و افزایش هزینه‌های درمانی برای مردم. همچنین نکته نگران‌کننده دیگر در این رابطه نایاب‌شدن اقلام دارویی برای مبتلایان به بیماری‌های خاص است.

وزیر بهداشت: برای کنترل بازار، دارو ‌گران می‌شود
حیاتی‌بودن مصرف دارو در کشور در حالی به تایید همه متخصصان، فعالان بهداشت‌و‌درمان کشور و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی رسیده است که هم‌اکنون مردم و متخصصان شاهد انفعال وزارت بهداشت برای دریافت ارز مناسب برای واردات دارو هستند. نشانه این انفعال صحبت‌های وزیر بهداشت‌و‌درمان طی روزهای گذشته است. «محمد‌حسین طریقت‌منفرد» تبدیل ارز مرجع دارو با قیمت 1226‌تومانی به ارز مبادله‌ای 2500‌تومانی را اتفاق مناسبی تحلیل کرد و گفت: «ارز دارو از نرخ مرجع به مبادله‌ای تبدیل شده و باقی‌مانده آن در لایحه بودجه امسال در نظر گرفته شده که تاثیر زیادی در قیمت ایجاد می‌کند.»

او در توضیح دلیل این کار چنین گفت: «یکی از برنامه‌های دولت خارج‌کردن دارو‌ها از حالت دو نرخی است به طوری که دارو‌ها نرخ واحد داشته باشند. دولت برای اصلاح گردش کار دارو در سال‌جاری، برنامه جدی را در دستور کار خود قرار داده است. اهمیت این موضوع شفافیت در ارایه خدمات دارویی و ارتقای کیفیت دارو‌ها است امیدواریم با این طرح، ‌وضعیت تولید و عرضه دارو روند بهتری به خود بگیرد.»

نا امیدی از تخصیص ارز و پیشنهاد اصلاح بیمه‌ها
انفعال در وزارت بهداشت جهت دریافت ارز مرجع و کافی برای واردات دارو، دامن کمیسیون بهداشت‌و‌درمان مجلس را نیز گرفته است. به طوری‌که رییس کمیسیون بهداشت‌و‌درمان مجلس بدون اشاره به چرایی تغییر ارز مرجع برای واردات دارو به ارز مبادله‌ای گفت: «ما به دولت پیشنهاد دادیم دارویی را که با ارز 2500‌تومان وارد می‌کنیم به شرکت‌های دارویی با ارز آزاد بدهیم و مابه‌التفاوت را یارانه به شرکت‌های بیمه بدهیم و به اصطلاح بیمه را اصلاح کنیم تا از دفترچه استفاده شود و نگوییم که دارو بیمه نیست.»
«شهریاری» با اشاره به اینکه «باید عدالت در بیمه رعایت شود» ادامه می‌دهد: «ما در کمیسیون، این موضوع را پیگیری می‌کنیم چون تجمیع بیمه‌ها در قانون هم دیده شده است و باید عدالت بیمه‌ای ایجاد کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha