سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۴
کد خبر: 72047
سلامت نیوز :کالای چینی چند سالی است که در ایران به نمادی از کالاهای ارزان و بی‌کیفیت تبدیل شده است. دلیل این مساله شاید ورود کالاهای درجه سوم و بی‌کیفیت‌تر این کشور به ایران است اما رییس انجمن متخصصان داخلی روز گذشته خبر نگران‌کننده‌ای از مرگ‌های ناشی از مصرف پنی‌سیلین‌های چینی اعلام کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی ایران در این زمینه گفت: «فردی 40ساله با بیماری چرک کردن گلو به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک برای وی پنی‌سیلین تجویز می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ این بیمار پنی‌سیلین تجویز شده توسط پزشک را تزریق کرده و بعد از تزریق به تب‌ولرز و پایین آمدن فشارخون دچار شده و راه تنفسی وی بسته می‌شود که با انجام عملیات احیا، به هوش نیامده و متاسفانه بعد از 15دقیقه بیمار فوت می‌کند.»  وی با اشاره به این پرونده اظهار کرد: «نتایج رسیدگی به این پرونده نشان داد که این بیمار به دلیل استفاده از پنی‌سیلین وارداتی از چین، جان خود را از دست داده است.» وی افزود: «این فرد بیماری خاصی نداشته و تنها به دلیل چرک کردن گلو به پزشک مراجعه کرده بوده و مشکل اصلی به این دلیل بوده که این پنی‌سیلین‌ها به صورت قاچاق وارد شده که هیچ نشانه‌ای برای تقلبی بودن آنها ندارد.» به گفته او، تاکنون این پنجمین نفری بود که تزریق پنی‌سیلین منجر به مرگ شده است. رییس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به اینکه آمار مرگ‌ومیر به دلیل استفاده از داروهای چینی بالاست تصریح کرد: «متاسفانه در کشور ما نبود آمار در همه عرصه‌ها از جمله مشکلات است.»

اظهارات رییس انجمن متخصصان داخلی در حالی است که سازمان پزشکی قانونی مرگ‌های ناشی از مصرف پنی‌سیلین چینی را تکذیب می‌کند. این سازمان در اطلاعیه خود تاکید کرده است: «در پی درج خبری مبنی بر تایید پنج مرگ ناشی از تزریق پنی‌سیلین چینی توسط پزشکی قانونی، به اطلاع می‌رساند بررسی پرونده شکایات با امر درمان و از جمله مرگ‌های ناشی از تزریق پنی‌سیلین که حساسیت‌های دارویی نسبت به آن از موارد شناخته شده در پزشکی به شمار می‌رود جزو مراجعات معمول سازمان پزشکی قانونی است و در کمیسیون‌های تخصصی این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر پایه بررسی‌های انجام شده مستندی مبنی بر افزایش چنین مواردی در این سازمان وجود ندارد.»  این سازمان در اطلاعیه خود همچنین آورده است: «هیچ مورد داروی پنی‌سیلین جهت آنالیز ترکیبات به آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی ارجاع نشده و در نتیجه این سازمان درخصوص ترکیبات و کیفیت داروی پنی‌سیلین موجود در بازار که منجر به مرگ بیماری شده باشد اظهارنظری نداشته است، بنابراین مرگ‌های ناشی از مصرف داروهای قاچاق توسط پزشکی قانونی، تکذیب می‌شود.»

دارو‌ها و مواد اولیه بی‌کیفیت چینی در ایران
علاوه بر مسایل مطرح شده در رابطه با کیفیت پایین داروهای چینی و مواد اولیه در این کشور، بحث‌هایی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که داروها و مواد اولیه در کشور‌های چین و هند دارای کیفیت مناسبی در دنیا هستند و داروها و مواد با کیفیت آنها به ایران نمی‌رسد. در همین رابطه «محمدرضا واعظ‌مهدوی» کارشناس ارشد اقتصاد درمان و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد معتقد است بازار دارویی کشور ما مدت‌هاست که به سمت بازارهای چین و هند حرکت کرده و نه تنها کشور ما بلکه بسیاری از مواد اولیه‌ای که حتی در کمپانی‌های اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای منشا هندی و چینی هستند. او به «شرق» می‌گوید: «براساس گزارش‌هایی که موجود است سایت‌ها و خطوط اولیه مواد اولیه در این دو کشور بسیار پیشرفت کرده. در حقیقت خریداری مواد اولیه از هند و چین اشکالی ندارد بلکه مهم وجود شاخص‌های کیفیت داروست و کنترل‌هایی که باید برای کیفیت دارو اعمال شود. برای بسیاری از مواد اولیه دارویی شاخص‌های علمی معتبری وجود دارد که از متغیرهای مختلفی تشکیل می‌شود و توسط آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت مورد کنترل قرار می‌گیرند.» به گفته او اعمال کنترل‌ها بر کیفیت این داروها مستلزم این است که صرفه اقتصادی داشته باشد و بتواند قیمت تمام شده و سود لازم را تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha