سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۶
کد خبر: 72048
سلامت نیوز : گویا قرار نیست محیط‌بانان «دنا» روی آرامش ببینند؛ «اسعد تقی‌زاده» و «غلامحسین خالدی» همچنان در زندان یاسوج زیر تیغ اعدام هستند. در اولین ساعات روز گذشته هم «علی افشار»، مسوول پارک ملی دنا و «وحید ترحمی» دیگر محیط‌بان این منطقه حفاظت شده با گلوله شکارچیان راهی بیمارستان شدند.  داستان از این قرار بود؛ چهار شکارچی غیرمجاز در اولین ساعات روز دوشنبه دوم اردیبهشت و همزمان با روز زمین پاک، با خودرو پراید و دو اسلحه غیرمجاز به منطقه حفاظت شده دنا وارد می‌شوند. ورود آنها پیش از این به محیط‌بانان و مسوولان منطقه حفاظت شده دنا گزارش شده بود. آنها با کمک تجهیزات خود شکارچیان را حین ورود و طی مسیر تعقیب می‌کنند. شکارچیان برای فرار از دست محیط‌بانان در دل شب به جاده‌ای فرعی می‌زنند، غافل از اینکه جاده بن‌بست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ محیط‌بانان برای شناسایی متخلفان و برداشتن شماره پلاک خودرو، آنها را تعقیب می‌کنند اما فاجعه هنگام روبه‌رو شدن دو سوی ماجرا رقم می‌خورد؛ چهار شکارچی متخلف از پراید پایین می‌آیند و سه محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا را با اسلحه سرپر و گلوله‌های ساچمه‌ای به رگبار می‌بندند. ساچمه‌ها به علی افشار، مسوول منطقه حفاظت شده دنا و وحید ترحمی محیط‌بان می‌خورد. «افشار» از ناحیه دست راست به شدت آسیب می‌بیند و «ترحمی» از ناحیه انگشتان پا. ترحمی در یاسوج بستری می‌شود اما زخم مچ دست افشار آنقدر جدی است که پزشکان بیمارستان‌های شهر یاسوج توان مداوایش را ندارند و او به شهر شیراز اعزام می‌شود. آمبولانس آژیرکشان علی افشار را به شیراز می‌رساند. محیط‌بان مصدوم در بیمارستان «دکتر میر» در خیابان «عفیف‌آباد» شیراز بستری می‌شود.

تشخیص پزشک این است که او باید هرچه سریع‌تر تحت عمل جراحی قرار گیرد چون در غیراین صورت احتمال عواقب غیرقابل جبران مانند قطع دست یا از کارافتادگی همیشگی آن محتمل است. پزشک بلافاصله علی افشار را که به تیر کینه شکارچیان متخلف زخمی شده عمل می‌کند اما یک عمل کفایت نمی‌کند. او حالا در انتظار عمل دیگر است.  در منطقه حفاظت شده دنا و آنجا که محل حادثه است هم ماجرا به این شکل می‌گذرد؛ سه شکارچی متخلف فرار می‌کنند اما راننده و صاحب خودرو، به همراه دو اسلحه سرپر و کلاشینکف و اتومبیل پراید با حضور ماموران پاسگاه انتظامی منطقه «میمند» که حادثه در حوزه استحفاظی آنها رخ داد بازداشت شده و به بازداشتگاه منتقل می‌شوند. قبل از طلوع آفتاب، شکارچی دستگیر شده در پاسگاه نام سه همدست دیگر خود را لو می‌دهد و آنها هم‌اکنون متواری مستند و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

مدیرکل محیط‌زیست و استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد برای پیگیری بیشتر ماجرا به قضیه ورود می‌کند.  یکی از بستگان افشار که در بیمارستان دکتر میر او را همراهی می‌کند در رابطه با وضعیت سلامتی او به «شرق» می‌گوید: «پس از حادثه، افشار را که دچار خونریزی شدید شده بود به بیمارستان یاسوج منتقل می‌کنند اما به دلیل وخامت وضع سلامتی دستش ساعت شش و نیم صبح به تشخیص پزشک و به دلیل کمبود امکانات در شهر یاسوج به شیراز اعزام می‌شود ابتدا او را به بیمارستان «ام‌آر‌آی» بردیم اما آنجا هم امکانات مناسب نبود و سرانجام به بیمارستان دکتر میر شیراز رفتیم. در این بیمارستان افشار، توسط دکتر «رادمهر» تحت عمل جراحی قرار گرفت. به گفته دکترش با توجه به اینکه بیشتر رباط‌ها و رگ‌ها و اعصاب او در این حادثه از بین رفته، از قسمتی از پایش برای پیوند دست برداشته شد.»

بر این اساس قرار است امروز نیز یک عمل دیگر روی دست رییس منطقه حفاظت شده دنا انجام شود و عمل سومی‌ نیز که دکتر برای او تجویز کرده روز چهارشنبه انجام خواهد شد. با این حال او می‌گوید: «دکتر رادمهر گفته دست راست آقای علی افشار به دلیل شدت آسیب‌دیدگی پس از این عمل‌ها به حالت اول بر نخواهد گشت چراکه بسیاری از عصب‌های آن آسیب غیرقابل جبران دیده و پس از بهبودی فقط شکل ظاهری یک دست را خواهد داشت اما توانایی و کارآمدی ندارد.»  در ادامه گفت‌وگو، علی افشار در گفت‌وگو با «شرق» از شرح ماجرا و آنچه در زمان حادثه در منطقه حفاظت شده دنا رخ داد سخن گفت: «متخلفانی که ما در شب حادثه آنها را تعقیب کردیم سابقه‌دار بوده و با خودرو پراید وارد منطقه شده بودند. من و دو نفر دیگر از همکارانم با خودرو پیکاپ سازمان آنها را تعقیب کردیم تا اینکه در محلی آنها متوقف شده و تصمیم به فرار با پای پیاده گرفتند. من که رانندگی پیکاپ را بر عهده داشتم از ماشین پیاده شدم تا به آنها اخطار دهم اما ناگهان یکی از آنها حین فرار برگشت و به سمت ما شلیک کرد. کمی بعد متوجه شدم چندین ساچمه به مچ دست راستم اصابت کرده است.»

او همچنین گفت: «سه نفر از آنها و فردی که به سمت ما شلیک کرد فرار کردند، اما راننده خودرو پراید توسط همکارانم دستگیر شد.»  علاوه بر این برای پیگیری جزییات بیشتر پرونده این ماجرا به سراغ «عطا پورشیرزاد»، مدیرکل محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ‌رفتیم. او در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «پس از وقوع حادثه و انتقال محیط‌بانان مصدوم به بیمارستان فرد متخلف دستگیر شده و خودرو پرایدش را به کلانتری میمند تحویل دادیم. نماینده حقوقی اداره کل ما نیز بلافاصله وارد عمل شد و در حال پیگیری پرونده است. هویت سه متخلف دیگر نیز توسط فرد دستگیرشده لو داده شد و هم‌اکنون آنها که از اهالی بومی استان هستند تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. شخص استاندار و دادستان استان نیز به موضوع ورود کرده و خواستار پیگیری و مشخص شدن هرچه سریع‌تر موضوع شده‌اند.»  از پورشیرزاد در رابطه با وضعیت اسعد تقی‌زاده و غلامحسین خالدی؛ دو محیط‌بانی که به دلیل ماموریت کاری خود محکوم به اعدام شده و چند سالی است در زندان شهر یاسوج به سر می‌برند پرسیدیم. او در این‌باره گفت: «آنها در زندان هستند و امیدواریم خانواده‌های مقتولان آنها را عفو کنند چراکه غیراز عفو خانواده مقتولان راه دیگری برای آزادی آنان نیست، ما هم برای حل شدن مشکلشان دعا می‌کنیم.»

محیط‌بانان عرصه‌های طبیعی در نقاط مختلف کشور تاکنون آسیب‌های بسیاری از شکارچیان متخلف دیده‌اند. براساس آمارهای رسمی تاکنون 113 محیط‌بان در راه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کشور کشته شده‌اند؛ این البته منهای آن دسته از محیط‌بانانی است که به دلیل انجام ماموریت‌های کاری به زندان افتاده و در خطر اعدامند یا دچار نقص عضو شده‌اند. حالا دست راست از کار افتاده «علی افشار» رییس منطقه حفاظت شده دنا را باید به تلفات محیط‌بانی کشور اضافه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha