سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۱
کد خبر: 72054
سلامت نیوز : همزمان با روز زمین پاک، که درآن سعی می‌شود به زمین و محیط زیست با احترام بیشتری نگاه شود در پارک ملی دنا، اتفاقی ناخوشایند پاکی این روز را خدشه‌دار کرد؛ علی افشار، رئیس پارک ملی دنا توسط شکارچیان به گلوله بسته شد. فیض‌ا... افشار، وکیل محیط‌بان غلامحسین خالدی و اسعد تقی‌زاده که چندی پیش در زندان یاسوج به اعدام محکوم شدند درباره وقوع این حادثه به مهر گفت: علی افشار پسر شهید کرامت افشار است که کمتر از دو ماه پیش به ریاست پارک ملی دنا منتصب شده بود، روز گذشته به همراه چند محیط‌بان دیگر در منطقه میمند با چهار شکارچی غیرمجاز مواجه می‌شوند که در همان ابتدا توسط شکارچیان به گلوله بسته می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ منطقه حفاظت شده دنا در سال‌های اخیر محل درگیری شدید میان شکارچیان و محیط‌بان‌هایی بوده که در آخرین اتفاقات غلامحسین خالدی و اسعد تقی‌زاده از محیط‌بانان این منطقه به دلیل درگیری و قتل شکارچیان غیرمجاز به اعدام محکوم شده و حکم آنها توسط دیوان عالی کشور تایید شده است. این منطقه که تا چندی پیش منطقه حفاظتی محسوب می‌شد برای دستیابی به بالاترین سطح حفاظتی در بین مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست یعنی پارک ملی ارتقا یافت. با این حال در این مدت از حضور شکارچیان در این منطقه کم نشده است و کاهش چشمگیر تعداد حیات وحش این منطقه و درگیری‌ها بین محیط‌بانان و شکارچیان از پیامدهای ضعف مدیریت سازمان محیط‌زیست و نبود امنیت جانی و عدم حمایت حقوقی از محیط‌بانان دنا بوده است.

فرمانده یگان محیط زیست: جرمشان شروع به شکار است

سرهنگ خیلدار، فرمانده یگان محیط زیست، در گفت‌وگو با آرمان بیان کرد که در حوالی ساعت دو نیمه شب، پرایدی وارد منطقه‌ حفاظتی می‌شود که سعی در شناسایی محیط داشته است و پس از ورود به پارک ملی دنا، توسط محیط‌بانان و رئیس پارک از سرنشینان آن خواسته می‌شود که ماشین را متوقف کنند. با این حال شکارچیان شروع به تیراندازی می‌کنند. آنها با دو تفنگ چهارپاره و ساچمه‌زنی شروع به تیراندازی می‌کنند که تیر از تفنگ ساچمه‌زنی به پای محیط‌بان برخورد می‌کند و او را سرپایی درمان می‌کنند. اما سه گلوله از تفنگ چهارپاره به کتف و بازوی او اصابت می‌کند. او را برای انجام ام. آر. آی به بیمارستان مرکزی شیراز منتقل می‌کنند. که بعداز ظهر بعداز عمل جراحی حال عمومی ایشان مناسب اعلام شده است. به گفته فیض‌ا... افشار وکیل محیط‌بانان محکوم «یکی از شکارچیان توسط محیط‌بان‌ها دستگیر و یکی دیگر نیز توسط پلیس آگاهی یاسوج بازداشت شده و دو نفر دیگر نیز متواری هستند.» درباره حکم احتمالی این مجرمان، سرهنگ خیلدار توضیح داد، از آنجا که این شکارچیان هنوز شکاری نکرده بودند جرمشان شروع به شکار تلقی می‌شود اما با توجه به تیراندازی‌ها و طول درمان محیط‌بانان این جرم تغییر می‌کند.

دنا محل درگیری دائمی

اما ماجرای درگیری محیط‌بانان پارک ملی دنا و شکارچیان، ماجرای جدیدی نیست. در سال 86 نیز اسعد تقی زاده در حین انجام وظیفه و پاسداری از منطقه حفاظت شده دنا و به عنوان محیط‌بان آن با شلیك گلوله از دماغه اسلحه دولتی‌اش یك شكارچی جوان را از میان پنج شكارچی متخلف غیرعمد به قتل رساند، عملی كه به دلیل خلف قانون یا نبود آموزش صحیح و به‌ كارگیری اسلحه منجر به صدور حكم اعدام برای یك محیط‌بان دیگر در كشور شد. با این حال، فعالان محیط زیست آن منطقه معتقدند که این احکام سنگین برای محیط‌بانان درحالی است که شکارچیان بعد از دستگیری آزاد می‌شوند و محیط‌بانانی که طبق قانون مجوز حمل و استفاده از سلاح را دارند محکوم به اعدام می‌گردند.

از مسئولان قضایی درخواست کمک می‌کنیم

پیگیری قضایی متخلفان شکار در منطقه دنا از دیگر معضلات محیط‌بانان پس از درگیری با آنهاست.تا به حال 113 محیط‌بان در اثر درگیری با ورود افراد به مناطق حفاظت شده، جان خود را از دست داده‌اند اما کسی خبر از چند و چون مجازات ورودکنندگان به مناطق حفاظت شده، ندارد. به طوریکه عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت و محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در سال‌های گذشته نیز چنین اتفاقاتی برای محیط‌بانان استان در حین انجام وظیفه به‌وجود آمد و این مساله نیز اولین بار نیست که از سوی متخلفان قانون شکن و شرور رخ می‌دهد و تاکنون چند مورد تیراندازی به محیط‌بانان استان داشته‌ایم که به قصد کشتن تیراندازی می‌کردند. او می‌گوید: از دستگاه‌های قضایی درخواست کردیم که با متخلفان برخورد شدید و قانونی کنند. به گفته او مسئولان حقوقی محیط زیست استان پیگیر این مساله هستند و دادستان شهر سی سخت نیز با جدیت در حال پیگیری موضوع است.

شکارچیان گستاخ

این اتفاقات در سرزمینی با زیبایی وشکوه و عظمتی می‌افتد که در دنیا بی نظیر است. یاسوج پایتخت طبیعت ایران است، وقتی وارد یاسوج می‌شوید به نظر می‌رسد با طبیعت وارد زندگی شده اید. آن همه ساختمان دردل طبیعت و طبیعت در دل ساختمان شما را به شگفتی وامی‌دارد، البته سعی شده که روند ساخت و سازها به تدریج تعدیل شود. با این سرزمین بی‌نظیر و مردم پاکدل لر که بسیار محترم و متین هستند امروز با کمال تاسف به واسطه سیاست‌های برخی مسئولان می‌بینیم که دو نفر از محیط‌بانان در زندان یاسوج هستند و به خاطر انجام وظیفه به اعدام محکوم شده‌اند. یکی اسعد تقی زاده و دیگری خالدی است.

اینبار در حاثه دیگری شکارچیان متخلف ساعت 2 نیمه شب و سوار بر پراید وارد منطقه می‌شوند و چون با محیط‌بانان درگیر می‌شوند و محیط‌بانان می‌دانند با شلیک کردن محکوم به اعدام می‌شوند از اسلحه استفاده نمی‌کنند و متاسفانه مورد حمله شکارچیان قرار می‌گیرند و به ضرب گلوله مجروح می‌شود. اینجا این ما هستیم که شکارچیان را گستاخ کرده‌ایم. به گفته یک محیط‌بان این‌بار این شکارچی متخلف است که دنبال محیط‌بان می‌کند، درست مانند دزدی که به دنبال پاسبان می‌افتد. درد ما این است. با وجود چنین شرایطی باید به تعصب این شکاربانان که همچنان از محیط زیست پاسداری می‌کنند، غبطه خورد. در همین حال گفته می‌شود که در شیراز که 2 ساعت با یاسوج فاصله دارد آقای جامیشی یک محیط‌بان دیگر در زندان این شهر به اعدام محکوم شده است.

چطور ممکن است وقتی که کسی در حین انجام وظیفه‌اش است یک سری افراد متخلف با انواع وسایل شکاری و اسلحه گستاخ شده و به دنبال این افراد و برای از پای درآوردن آنها باشند؟ اسعد تقی‌زاده 4 سال است که در زندان به‌سر می‌برد او کسی است که جوانی‌اش را دراین راه گذاشته وقتی به زندان افتاد 12روز هم از ازدواجش نمی‌گذشت اما چه حمایتی از او شد؟ در حالیکه سازمان با آن همه امکانات و پول می‌تواند با خانواده مقتول وارد مذاکره شود؟ چراکه این افرادهرگز مرتکب یک قتل عمد نشده‌اند اینطور نیست که این افراد شکارچیان را از قبل بشناسند یا دلخوری وجود داشته باشد . به نظر می‌رسد این قانون است که باید اصلاح شود. اگر با مسلح بودن محیط‌بانان مخالف هستند می‌توان سلاح را از آنها گرفت هرچند که آنها بدون سلاح تبدیل به پلیسی می‌شوند که اسلحه ندارد. البته در انگلستان قانون به این صورت است که پلیس مسلح نیست چراکه معتقدنداین امر تهدیدکننده است و ممکن است مجرم به واسطه تهدید اسلحه دست به اقداماتی بزند که با این کار هم جان مجرم و هم پلیس در خطر است. به هر صورت این قانون است که باید دست شکارچیان متخلف را ببندد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha