سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۱
کد خبر: 72066
سلامت نیوز : دارو حال و روز خوبی ندارد. روز گذشته بانک مرکزی رسما اعلام کرد که ارز مرجع برای دارو و کالاهای اساسی به جز گندم، جو، ذرت و سویا حذف شده است. براساس تازه ترین اظهارات مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پس هیچ یک از کالاهای وارداتی از جمله انواع دارو و مواد اولیه داروهای ساخت داخل به جز چهار قلم کالای غذایی اعلام شده برای واردات ارز مرجع دریافت نخواهند کرد. اظهارات روزهای گذشته وزیرو دیگر مدیران ارشد وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد كه كاملا تسلیم تصمیم بانك مركزی برای حذف ارز مرجع دارو شده اند و حتی از این ماجرا استقبال هم كرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ با اجرایی شدن بخشنامه جدید بانك مركزی ارز مرجع تنها چهار گام دیگر با خداحافظی کامل با تجارت خارجی کشور فاصله دارد. مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید این خبر اعلام كرد كه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی از این پس ارز مرجع فقط به واردات گندم، جو، ذرت و سویا تعلق می‌گیرد و به غیر از این چهار قلم کالا بقیه کالاهای اساسی برای واردات ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند.

پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی از وزارت بهداشت، محمود احمدی نژاد قول داد ارز دارویی به نرخ مرجع تامین شود. اما تاکنون اوضاع دارو بهتر كه نشده هیچ اكنون قرار است دارو هم مانند بسیاری از كالاهای غیر ضروری با ارز مبادلاتی وارد و تولید شود. هرچند که در اوج بحران دارویی پیش آمده در زمستان سال گذشته تلاش‌های رسانه ای موجب شد تا دولت داروهای مانده در گمرک را آزاد کند، اما بازار دارو به آرامش نرسید. جالب اینکه اكنون و درماه پنجم حضور طریقت منفرد در وزارت بهداشت این وزارتخانه به جای تلاش برای گرفتن حق بیماران از بانک مرکزی، خودزنی کرده است؛ چندی پیش و به پیشنهاد و یا با موافقت محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت، ارز مرجع دارو حذف شد و دارو از لیست ارز مرجع خارج و در صف ارز مبادله ای قرار گرفت. این یعنی قیمت دارو رسما و حداقل دوبرابر می‌شود. البته وزیر بهداشت از این اتفاق، به نیکی یاد می‌کند. او روز یكشنبه در دور چهارم سفرهای استانی در خوزستان دفاعیه سفت و سختی از تبدیل ارز دارو از مرجع به مبادله ای داشت و گفته است كه ارز دارو از نرخ مرجع به مبادله‌ای تبدیل شده و باقی مانده آن در لایحه بودجه امسال در نظر گرفته شده که تاثیر زیادی در قیمت ایجاد می‌کند.

او در توضیح دلیل این کار چنین گفت: یکی از برنامه‌های دولت خارج کردن دارو‌ها از حالت دو نرخی است به طوری که دارو‌ها نرخ واحد داشته باشند. دولت برای اصلاح گردش کار دارو در سال جاری برنامه جدی را در دستور کار خود قرار داده است. اهمیت این موضوع شفافیت در ارائه خدمات دارویی و ارتقای کیفیت دارو‌ها است امیدواریم با این طرح وضعیت تولید و عرضه دارو روند بهتری به خود بگیرد.به گفته وزیر بهداشت، در حال حاضر ایران ارزان‌ترین کشور در ارائه دارو به بیماران است: چون 97 درصد دارو‌ها در داخل تولید می‌شود.

در همین حال کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مورد علت بروز مشکلات دارویی افزود:‌ یکی از مشکلات ما در عرصه مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این است که صبر کنیم،مشکلی به وجود بیاید بعد بخواهیم آن را علاج کنیم.وی ادامه داد: در مورد مسائل دارویی با توجه به تحریم‌ها، برای خیلی‌ها از زمستان سال 90 روشن شده بود که با بحران دارو مواجه می‌شویم. انتقادی که مطرح است این است که مسئولان وقت وزارت بهداشت متناسب با این آینده‌نگری و پیش بینی، برنامه ریزی بهنگام نکردند.وزیر اسبق بهداشت گفت: نمی‌خواهم کسی را مقصر اعلام کنم ولی فکر می‌کنم که به آن پیش بینی که در سال 90 شده بود توجهی نشد. وی گفت: خود من هم در آن زمان جزو کسانی بودم که نامه ای را در این زمینه برای مسئولان وقت وزارت بهداشت فرستادم، اما متناسب با این بحران قابل پیش بینی می‌دیدیم که آمادگی لازم و بهنگام ایجاد نشد و فرصت از دست رفت.

اما در این زمینه حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به خبرآنلاین گفت: ما به دولت پیشنهاد دادیم دارویی که با ارز 2500 تومان وارد می‌کنیم را به شرکتهای دارویی با ارز آزاد بدهیم و مابه التفاوت را یارانه به شرکتهای بیمه بدهیم و به اصطلاح بیمه را اصلاح کنیم تا از دفترچه استفاده شود و نگوییم که دارو بیمه نیست.شهریاری با اشاره به اینکه باید عدالت در بیمه رعایت شود ادامه می‌دهد:ما در کمیسیون این موضوع را پیگیری می‌کنیم چون تجمیع بیمه‌ها در قانون هم دیده شده است و عدالت بیمه ای ایجاد کرد.

یك عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به حذف ارز مرجع و گران شدن دارو افزایش سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت را یکی از دغدغه‌های مسئولین دانست و اظهارداشت: باید تدبیری اندیشید که بخش بهداشت و درمان شامل افزایش قیمتها نشود.دکتر مراد هاشم زهی در ارتباط با وضعیت جدید قیمت دارو به مهر گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هیچ بحثی در ارتباط با موضوع قیمت دارو نداشته و آنچه از قول اعضای این کمیسیون رسانه ای می‌شود، درست نیست. وی با بیان این مطلب که افزایش قیمت در خیلی از کالاها متصور است، افزود: ما باید تدبیری بیاندیشیم که بخش بهداشت و درمان شامل این افزایش قیمتها نشود.هاشم زهی با اشاره به راهکارهایی که نمایندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت خدمات درمانی به دولت ارائه می‌دهند، گفت: نگرانی ما همواره این است که سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان و دارو نه تنها افزایش نیابد بلکه کاهش پیدا کند.هاشم زهی با اشاره به حذف مرجع برای واردات دارو، گفت: معنای این کار این است که شاهد افزایش حداقل قیمت دارو خواهیم بود و باید تدبیری کنیم. وی با انتقاد از نحوه تنظیم بودجه در بخش بهداشت و درمان، افزود: متاسفانه وقتی لایحه بودجه می‌آید، نمایندگان مجلس نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند و نهایتا تغییرات خیلی جزئی در بودجه انجام می‌شود.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: اشکال اساسی در بودجه ریزی است که ضروریات را مدنظر قرار نمی‌دهند.

وزیر بهداشت درحالی از تبدیل ارز دارو و گران شدن آن خبر می‌دهد که به گفته خودش، اکنون 64 درصد هزینه درمان را مردم می‌دهند. این عدد در روایت‌های دیگر به بالای 70 درصد هم می‌رسد. دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان هم ناکارآمدی بیمه‌ها و البته اجرا نشدن برنامه پزشک خانواده است. وزارت بهداشت باید سال 91 پزشک خانواده را به مراحال پایانی می‌رساند و امسال هم میوه آن را می‌چید. اما عملا کمبود بودجه موجب شد نه تنها پزشک خانواده به خوبی و کامل اجرا نشود، بلکه سهم مردم از هزینه‌های درمان را از 56 درصد در دوره مرضیه وحید دستجردی، به 64 درصد در پایان سال 91 برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha