سلامت نیوز : صالح الموحانادی در حاشیه دومین روز اجلاس جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر منطقه منا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمار تلفات انسانی ناشی از سوانح و بلایای طبیعی گویای این واقعیت است که تلفات انسانی آنها در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بسیار بالاتر از کشورهای توسعه یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که جوامع توسعه نیافته در برابر سوانح و بلایا آسیب‌پذیرتر هستند و نمی‌توان آن را به حساب یک امر طبیعی و حوادث غیرمترقبه گذاشت.

الموحانادی روند فزاینده توسعه نامتوازن شهرها، تمرکز روزافزون جمعیت در محله‌های قدیمی و پرتراکم و رشد بی‌رویه حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها را زمینه‌ساز آسیب‌پذیر شدن جوامع شهری برشمرد و گفت: رعایت نکردن عوامل ایمنی و استانداردسازی در شهرسازی و معماری به عنوان پتانسیلی برای وارد آمدن خسارات زیادی هنگام وقوع سوانح است.

دبیر کل جمعیت هلال‌احمر قطر تقابل انسان و محیط را یکی دیگر از نکات تأثیرگذار در افزایش آسیب‌پذیری ناشی از بلایا برشمرد و اذعان داشت: اگر چه انسان در وقوع بلایای طبیعی نقش اصلی ندارد ولی می‌تواند تسریع کننده و تثبیت کننده باشد که با برنامه‌ریزی و رعایت استانداردها می‌توان از این سهم تا حد زیادی کم کرد.

وی شناخت صحیح از زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی و محیطی جوامع شهری را در راستای برنامه‌ریزی و خط‌ مش مناسب و در نهایت کاهش آسیب‌پذیری جوامع مهم دانست.

هشتمین کنفرانس بین‌الملل جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با حضور نمایندگان 40 کشور دنیا به میزبانی هلال‌احمر ایران تا چهارم اردیبهشت در هتل آزادی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha