سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمار محوری و مدیریت منابع دو هدف عمده پزشک خانواده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد در نشستی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اظهار داشت: بعد از 17سال تکلیف قانونی و 6 سال قانون برنامه‌ای با پیگیری‌های دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور قرار بر این شد که برنامه پزشک خانواده جدی‌تر از قبل مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی افزود: با اندکی اندیشه و تفکر به این نتیجه خواهیم رسید که راهی جز اجرای برنامه پزشک خانواده در جهت ساماندهی بهداشت و درمان کشور وجود ندارد.

دکتر طریقت منفرد اظهار داشت: علت اصلی ظهور و طرح این برنامه در چند دهه گذشته این است که با پیشرفت‌های بشر در کلیه زمینه ها به خصوص در بخش پزشکی و به این علت که کلیه منابع نمی‌توانند در جهت رفع نیازهای حیاتی بشر مورد استفاده قرار بگیرند و هیچ کشوری به تنهایی قادر به تامین این منابع و رفع نیازهای بشری نیست، پس باید از امکانات، داده‌ها و منابع موجود با برنامه ریزی صحیح به بهترین نحو ممکن در جهت رفع احتیاجات استفاده کرد.

وزیر بهداشت گفت: بیمار محوری از اصلی ترین اهداف برنامه پزشک خانواده است. بیمار می تواند در رابطه با احقاق حق خود در زمینه بهداشت و سلامت، با همراه داشتن یک کارت معتبر و با مراجعه به پزشک حق خود را طلب کند و در این زمینه بین یک فرد فقیر و غنی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که مدیریت منابع سلامت از دیگر اهداف پزشک خانواده است، افزود: ما این منابع را در اختیار پزشک که مسئول صیانت سلامت مردم است قرار داده و در کنار آن مشاوره و راهنمایی به پزشک ارائه خواهیم داد که همراه و در کنار مریض حرکت کند و مراقب باشد که جامعه در حد منابع برای سلامت هزینه کند.

اولویت برنامه های سلامت باید پیشگیری باشد

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر برنامه به مرحله اجرا نرسد مردم وادار خواهند شد که هزینه های دیگری از سبد کالای خانواده خود کم کرده و در بخش درمان هزینه کنند که به دنبال آن از دریافت سایر خدمات محروم خواهند شد.

وی با تاکید بر این نکته که اگر در پیشگیری سرمایه گذاری نکنیم هزینه های بیشتری در بخش درمان به ما تحمیل خواهد شد، گفت: ما طب عمومی را که اساس طب است مضمحل کرده ایم و تخصص و فوق تخصص را پرورش داده ایم که در نتیجه آن مردم هم دیگر پزشک عمومی را باور ندارند.

وی افزود: به دنبال این بی توجهی‌ها در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان در درمان هزینه شده که حدود 25 هزار میلیارد تومان آن توسط مردم پرداخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha