سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 72095
سلامت نیوز : روز گذشته سازمان ثبت احوال آماری را منتشر كرد كه نشان می‌دهد با بالا رفتن سن ازدواج جوانان، آمار طلاق به ازای هر صد ازدواج در آقایان از 5.6 به 32 درصد و در خانم‌ها از 6 به 22.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بر اساس همین آمار، زوج‌هایی كه در بیست تا بیست و چهار سالگی پیوند زناشویی بسته‌اند، ازدواج موفق‌تری دارند. این در حالی است كه به اعتقاد كارشناسان، اگر دختران و پسران به ترتیب از سن سی و سی و پنج سالگی عبور كنند، دیگر بسختی ازدواج كرده، یا حداقل برای ازدواج با مشكل روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس آماری كه سازمان ثبت احوال منتشر كرد، آمار طلاق در مردان جوان بیست تا بیست و چهار ساله 5.6 درصد، بیست و پنج تا بیست و نه ساله 12.4 درصد و سی تا سی و چهار ساله 32 درصد به ثبت رسیده است.

علاوه بر این موارد این آمار برای دختران جوانی كه 15 تا 19 سال دارند شش درصد، بیست تا بیست و چهار ساله‌ها 10.9 درصد و بیست و پنج تا بیست و نه ساله‌ها 22.5 درصد است.

علی‌اكبر محزون، مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال درباره این آمار به جام‌جم می‌گوید: براساس بررسی كارشناسان ما بیشترین ازدواج‌ها یعنی در واقع حدود 85 درصد ازدواج‌ها برای آقایان در بیست تا سی وچهار سالگی و برای خانم‌ها پانزده تا بیست و نه سالگی ثبت شده، به همین علت در آمارهای مربوط به طلاق این گروه‌های سنی مورد مطالعه قرار گرفته‌ است.

البته در این تحقیق دو شاخص دیگر یعنی درصد طلاق در سال اول و پنج سال نخست زندگی مشترك نیز بررسی شده است.

محزون ادامه می‌دهد: برای نمونه در استان تهران درصد طلاق در سال اول زندگی آقایان از 4.1 به 12.7 درصد و خانم‌ها از 4.5 به 10.5 درصد افزایش یافته است، درباره درصد طلاق در پنج سال نخست زندگی آقایان نیز باید بگویم این شاخص از 45 به 57 درصد و در خانم‌ها از 40.7 به 61.6 درصد افزایش پیدا كرده است.

سبك زندگی تغییر كرده است

با این‌كه بسیاری از كارشناسان معتقدند یكی از دلایلی كه سبب شده جوانان دیرتر به فكر ازدواج بیفتند، مشكلات اقتصادی مانند نبود شغل و درآمد كافی است، اما نماینده مجلس نهم تغییر سبك زندگی را دلیل بالا رفتن سن ازدواج می‌داند.

امیر قاضی‌زاده، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس نهم درباره نتایج بررسی سازمان ثبت احوال به جام‌جم می‌گوید: خیلی‌ها تصور می‌كنند جوانان ما به سبب مشكلات اقتصادی دیر ازدواج كرده یا اصلا به ازدواج تن نمی‌دهند اما به نظر من این‌طور نیست. مشكل ما اكنون تغییر سبك زندگی است.

به گفته نماینده مجلس نهم، آمارها از این حكایت دارد كه هرچه سن زوج‌ها هنگام ازدواج پایین‌تر باشد و تحصیلات پایین‌تری داشته باشند، كار آنها كمتر به طلاق كشیده می‌شود.

با این حال قاضی‌زاده به این دلایل اكتفا نكرده و ادامه می‌دهد: علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد كه آمار طلاق زوج‌ها در روستاها و شهرهای كوچك هم پایین‌تر است یعنی هرچه از شهر و كلانشهرها فاصله بگیریم از آمار طلاق كاسته می‌شود.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است شهرنشینی سبب شده توقع زوج‌های جوان از یكدیگر بالا رفته و به اختلافات آنها دامن بزند و در نتیجه آمار طلاق را بالا ببرد.

اولویت‌ها تغییر كرده است

به نظر می‌رسد تغییر اولویت‌ها در بین جوانان یكی دیگر از دلایلی است كه باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است.

علی‌اصغر كیهان‌نیا، مشاور خانواده در این باره به جام‌جم می‌گوید: در گذشته ازدواج اولویت اول خیلی از دختران و پسران جوان بود، اما الان اولویت‌هایی مانند تحصیل و كار جای ازدواج را گرفته است. طبیعی است كه با چنین هدف‌هایی جوانان زمان بیشتری برای تحصیل و اشتغال بگذارند و سن ازدواج بالا برود.

به گفته كیهان‌نیا، شغل و رفاه اجتماعی دو معیاری است كه سبب می‌شود جوانان زودتر ازدواج كنند و زندگی آنها پس از مدتی كوتاه از هم پاشیده نشود.چنانچه جوانان قبل از این‌كه از لحاظ مالی و روانی مستقل شوند، ازدواج كنند بیشتر در خطر طلاق قرار‌دارند، به این علت خانواده‌ها باید همه تلاش خود را برای ارتقای سلامت روانی فرزندان خود به كار گیرند.

هرچند كه كارشناسان علوم اجتماعی معتقدند بهترین سن برای ازدواج دختران سنین 23.5 تا بیست و پنج سالگی و برای پسران بیست و هفت تا سی سالگی است، اما نباید فراموش كرد كه هر شخص به علت نحوه تربیت و تجربیات ممكن است خیلی زودتر یا دیرتر به استقلال مالی و فكری برسد و برای ازدواج آماده شود.

كیهان‌نیا ادامه می‌دهد: تجربه نشان داده كه اگر ازدواج‌ها بهنگام و با تحقیق انجام شود، كمتر به طلاق ختم خواهد شد. ازدواج‌هایی كه به علت عجله، گوش دادن به توصیه دیگران یا رفع نیاز جنسی انجام شده بیشتر با شكست روبه‌رو می‌شود.

چنانچه مسئولان برنامه‌های منظم و كارشناسی شده‌ای برای آموزش جوانان قبل از ازدواج تدارك ببینند، می‌توان آمار طلاق را كاهش داد و جوانان را بیشتر به ازدواج تشویق كرد.

از مرز 35 سالگی عبور نكنید

ازدواج در سنین بالا برای جوانان مشكلات زیادی را به همراه خواهد داشت؛ از مشكلاتی مانند فرزندآوری بگیرید تا بی‌حوصلگی زوج‌ها در قبال یكدیگر.

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددكاران اجتماعی ایران در این ‌باره به جام‌جم می‌گوید: ازدواج اگر خیلی دیر اتفاق بیفتد، دیگر لطفی ندارد؛ چراكه دختران بعد از سی سالگی و پسران حول و حوش سی و پنج سالگی دیگر تمایل خود را برای ازدواج از دست می‌دهند و نسبت به آن فراری می‌شوند.واقعیت اینجاست مردانی كه در سنین بالا تصمیم به ازدواج می‌گیرند، به دنبال همسر نیستند، آنها فقط شخصی را می‌خواهند كه در انجام كارهای روزانه به آنها كمك كند، در مقابل هم خانم‌هایی كه دیر ازدواج می‌كنند، بیشتر برای پر كردن تنهایی خود تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

اقلیما اضافه می‌كند: وقتی زوج‌ها دیر ازدواج می‌كنند، طبیعی است كه دیر هم صاحب فرزند شده و دیگر حال و حوصله‌ای برای نگهداری از كودك خود ندارند بنابراین نتیجه ازدواج در سنین بالا روی تربیت كودكانی كه قرار است در آینده كشور را بسازند هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.این در حالی است ازدواج در سنین بسیار پایین هم ممكن است به احتمال زیاد با شكست روبه‌رو شود؛ چراكه در سنین پایین جوانان درك درستی از ازدواج ندارند و تجربه شكست در سن پایین، آنها را نسبت به ادامه زندگی و تشكیل خانواده بدبین می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha