سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 72096
سلامت نیوز : وزیر بهداشت، بیمار محوری و مدیریت منابع را دو هدف عمده پزشک خانواده دانست و گفت: ما طب عمومی را نابود کرده‌ایم و تخصص و فوق تخصص را پرورش داده‌ایم که در نتیجه آن مردم هم دیگر پزشک عمومی را باور ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ محمد حسن طریقت منفرد اظهار داشت: بعد از ۱۷سال تکلیف قانونی و ۶ سال قانون برنامه با پیگیری‌های رئیس جمهور احمدی‌نژاد، قرار شد که برنامه پزشک خانواده جدی‌تر از قبل پیگیری شود.

وی افزود: با اندکی اندیشه و تفکر به این نتیجه خواهیم رسید که راهی جز اجرای برنامه پزشک خانواده در جهت ساماندهی بهداشت و درمان کشور وجود ندارد.

طریقت منفرد بیان داشت: علت اصلی ظهور و طرح این برنامه در چند دهه گذشته این است که با پیشرفتهای بشر در تمامی زمینه‌ها به ویژه در بخش پزشکی و به این علت که تمامی منابع نمی‌توانند در جهت رفع نیازهای حیاتی بشر مورد استفاده قرار بگیرند و هیچ کشوری به تنهایی قادر به تامین این منایع و رفع نیازهای بشری نیست، پس باید از امکانات، داده‌ها و منابع موجود با برنامه ریزی صحیح به بهترین نحو ممکن در جهت رفع احتیاجات استفاده کرد.

وزیر بهداشت گفت: بیمار محوری از اصلی‌ترین اهداف برنامه پزشک خانواده است. بیمار می‌تواند در رابطه با احقاق حق خود در زمینه بهداشت و سلامت، با همراه داشتن یک کارت معتبر و با مراجعه به پزشک حق خود را طلب کند و در این زمینه بین یک فرد فقیر و غنی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که مدیریت منابع سلامت از دیگر اهداف پزشک خانواده است، افزود: ما این منابع را در اختیار پزشک که مسئول صیانت سلامت مردم است قرار داده و در کنار آن مشاوره و راهنمایی به پزشک ارائه خواهیم داد که همراه و در کنار بیمار حرکت کند و مراقب باشد که جامعه در حد منابع برای سلامت هزینه کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر برنامه به مرحله اجرا نرسد مردم وادار خواهند شد که هزینه‌های دیگری از سبد کالای خانواده خود کم کرده و در بخش درمان هزینه کنند که به دنبال آن از دریافت سایر خدمات محروم خواهند شد.

وی با تاکید بر این نکته که اگر در پیشگیری سرمایه گذاری نکنیم هزینه‌های بیشتری در بخش درمان به ما تحمیل خواهد شد، گفت: ما طب عمومی را که اساس طب است مضمحل کرده‌ایم و تخصص و فوق تخصص را پرورش داده‌ایم که در نتیجه آن مردم هم دیگر پزشک عمومی را باور ندارند.

طریقت منفرد افزود: به دنبال این بی‌توجهی‌ها در سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان در درمان هزینه شده که حدود ۲۵ هزار میلیارد آن توسط مردم پرداخت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha