سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7210

بیماری وبا در ایران كاملاً كنترل شده است و همه 24 فرد مبتلا به این بیماری در غرب كشور درمان شدند اما نگرانی از این بیماری تا آخر آبان وجود دارد و رعایت بهداشت فردی در مناطق در معرض خطر، ضروری است.

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی در گفت‌و‌گو با فارس ‌افزود: بیماری وبا یك بیماری بومی در ایران و كشورهای همسایه ما به خصوص افغانستان، پاكستان و عراق است كه معمولاً به صورت یك بیماری فصلی در تابستان بروز می‌كند اما كشور ما از نظر كنترل این بیماری وضعی به مراتب بهتر از كشورهای دیگر منطقه دارد.
وی افزود: ترددهای مجاز و غیر مجاز به كشورهای افغانستان، پاكستان و اخیراً عراق اغلب اوقات و به خصوص در سال‌های اخیر عامل مهم ورود این بیماری به كشور است به همین علت با توجه به شیوع بالای این بیماری در استان‌های شمالی عراق تردد به این مناطق را به مردم توصیه نمی‌كنیم.
وی اضافه كرد: در زمان حاضر سه استان سلیمانیه، كركوك و اربیل در شمال عراق درگیر این بیماری هستند و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی حدود 24 هزار نفر در این 3 استان مبتلا به اسهال هستند كه البته این سازمان همه این افراد را بیماران مبتلا به وبا تلقی كرده است در حالی كه فقط حدود 500 نفر آن‌ها تحت آزمایش قرار گرفته‌اند و میكروب وبا در بدن آن‌ها بوده است.
زهرایی گفت: از زمان شیوع این بیماری در عراق 24 نفر در مناطق غربی ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند كه عمدتاً به كشور عراق تردد داشته‌اند، همگی این بیماران اكنون درمان شده‌اند و در سلامت كامل هستند و هیچ موردی از فوت ناشی از وبا امسال در كشور نداشته‌ایم.
رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت اضافه كرد: طی خرداد و تیر امسال نیز 4 نفر كه به كشورهای افغانستان و پاكستان تردد داشته‌اند، به بیماری وبا مبتلا شده بودند، دو نفر آن‌ها در قم، یك نفر در كاشان و یك نفر دیگر نیز در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شدند كه همگی آن‌ها نیز درمان شدند.
وی گفت: ‌احتمال گسترش بیماری وبا در استان‌های دیگر كشور عراق وجود دارد به همین خاطر با وجودی كه ممنوعیت تردد به این كشور وجود ندارد اما به مردم توصیه می‌كنیم در صورتی كه سفر آن‌ها ضروری نیست، سفر به عراق را به زمان دیگری موكول كنند، البته در استان‌های جنوبی عراق كه معمولاً محل سفر مردم برای زیارت به عراق است هنوز این بیماری شیوع بالایی ندارد اما به هر حال سفر به این كشور را توصیه نمی‌كنیم.
زهرایی افزود: درباره قرنطینه افراد برای كنترل این بیماری باید گفت، قرنطینه یك واژه علمی است كه درباره بیماری‌های خاصی اعمال می‌شود و در اجرای آن باید همه افراد در معرض خطر برای چند روز در یك محیط بسته نگهداری شوند تا عامل بیماری در آن‌ها بروز كند، اجرای چنین برنامه‌ای برای بیماری وبا در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود و اساساً كاری غیر علمی و غیر اجرایی است.
وی گفت:‌ مهم‌ترین اقدامی كه برای كنترل این بیماری انجام می‌شود، در مرحله اول بسترسازی برای دسترسی آحاد مردم به آب آشامیدنی سالم در مناطق مختلف شهری و روستایی است و بعد از آن دفع مناسب فاضلاب و جلوگیری از ورود آن به آب آشامیدنی یا مواد غذایی مانند سبزی‌ها و میوه‌هاست.
رئیس اداره بیماری‌های منتقله از‌ آب و مواد غذایی وزارت بهداشت اضافه كرد:‌ آموزش مردم برای رعایت بهداشت فردی به خصوص رعایت توصیه ساده اما بسیار مؤثر شستن دست‌ها با آب و صابون و دقت در مصرف آب آشامیدنی به خصوص ضد عفونی یا جوشاندن آب در مناطق در معرض خطر بسیار مهم و ضروری است كه همه این اقدامات در ایران انجام می‌شود.
وی گفت:‌ بیمای وبا یك بیماری میكروبی و اسهالی است كه در صورت تشخیص به موقع و درمان صحیح طی چند روز درمان می‌شود اما در صورتی كه این بیماری به موقع شناسایی نشود یا درمان مناسبی برای بیمار انجام نشود ممكن است به علت از دست رفتن آب بدن موجب مرگ بیمار شود.
زهرایی افزود:‌ در صورتی كه بیماری وبا خفیف باشد خیلی سریع با تأمین آب بدن درمان می‌شود در غیر این صورت اگر بیماری به موقع شناسایی شود با سرم درمانی می‌توان بیمار را درمان كرد و معمولاً حداكثر ظرف دو هفته بیمار درمان می‌شود.
وی گفت: بیماری وبا در برخی كشورها مانند بنگلادش یا برخی كشورهای آفریقایی در تمام فصول سال دیده می‌شود اما در ایران این بیماری فصلی است و معمولاً در تابستان و تا آخر آبان انتظار بروز آن را داریم ضمن اینكه احتمال بروز این بیماری در هر زمان از سال وجود دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha